Mindfulness är ett förhållningssätt till livet som innebär att vara medvetet närvarande i stunden och uppnå balans och harmoni i tillvaron. Att utveckla uppmärksamhet, medvetenhet och medkänsla. Genom mindfulness kan man reducera stress, lära sig fokusera på det som har betydelse och njuta mer av tillvaron där man befinner sig just nu.

 Mindfulness i vardagen

Många upplever nog att livet rullar på allt för snabbt och att tiden ofta inte räcker till. Det är lätt att tänka “När det bara lugnar sig lite så ska jag hinna med allt det där roliga och leva lite mer”. Men faktum är att klockan alltid kommer att ticka lika fort och säkerligen kommer det alltid finnas lika mycket att göra. Det betyder inte att man behöver vänta med att leva. Det handlar inte om vad man gör, utan hur man förhåller sig till det man gör. Hur man väljer att uppleva tillvaron i stunden.

Tankar kan snabbt ta övertaget. Innan man vet ordet så har de ilat iväg till det förflutna eller framtiden. Man märker knappt hur den goda maten smakar för man tänker på något jobbigt som hände igår. Man känner inte solens smekningar mot huden för att man grubblar över något som man måste göra i veckan. Nuet pågår, men man är inte riktigt där.

Det gör att dagarna rusar förbi och dyrbar tid försvinner utan att göra några riktiga avtryck. Man går på autopilot. Man gör sina dagliga måsten utan att vara riktigt närvarande. Man ältar om gammalt och oroar sig för framtiden. Man tar med sig stress från det som varit och tar ut stressen i förväg för något som ännu inte hänt. Alla söker vi mening med med livet, men om vi slutar söka så kommer vi upptäcka att den verkliga meningen är här och nu.

Att vara medvetet närvarande är ett förhållningssätt där man lär sig vara uppmärksam på vad som sker just nu. Det handlar om ett öppet och ett nyfiket närvarande i ögonblicket utan att döma och värdera. En sinnesnärvaro där vi beskådar vår omgivning och njuter av den för vad den är. Mindfulness kan vara ett effektivt verktyg för att minska stress och oro, att få bättre balans i sitt liv och sin själ. Man får då sitt jobb och dagliga sysslor gjorda med ett lättare sinne och större fokus. Man lär sig att inte grubbla och älta om det som varit eller oroa sig för det som kanske kommer att hända i framtiden. Det hjälper till att reducera stress och obefogad oro som så lätt kan bryta ner både den fysiska och psykiska hälsa.

Genom att träna upp sin mindfulness så kommer man också upptäcka att man har val i många fler situationer än man tidigare varit medveten om. Det kan lära oss att lägga energi på det som vi kan påverka och som har betydelse för oss och därmed göra fler medvetna och bättre val. Samtidigt blir vi också medvetna om det vi inte kan påverka och släppa taget. När vi öppnar upp oss själva för möjligheter så kommer dom även komma till oss.

Mental träning är något som man ständigt måste jobba på, precis som man kontinuerligt måste träna sin kropp för att hålla den i bra form. Vi lever i ett samhälle som vill så mycket av oss. Men när du är medvetet närvarande är du fokuserad på ögonblicket och kan hantera och ta itu med stressen direkt – du tar inte med dig den till morgondagen och du grubblar inte om den som en del av gårdagen. Du lär dig att snabbt återhämta dig från olika situationer och skapa balans mellan tankar, kropp och känslor. Det gör att du istället kan njuta av stunden och acceptera saker för vad de är som du ändå inte kan påverka. Som med allt annat så handlar det om balans – en balans mellan karriär, familjeliv, socialt liv och ditt inre där nuet dominerar.

Underbara minnen ska man självklart värna om, och likaså drömmar och visioner om framtiden, men fokusen bör allt vara på ögonblicket eftersom det är bara nuet som har en verklig mening. Det är även nuet som skapar dessa underbara minnen och det är nuet som gör drömmar och visioner möjliga i framtiden. Om man står med ett ben i det förflutna och det andra i framtiden, så är det omöjligt att njuta av ögonblicket.

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Marie

    Sån bra beskrivning. <3

    Svara
  2. Kamilla

    Tack för ett bra inlägg! Ägnar mig till en stunds mindfulness varje dag. 🙂 En så härlig känsla att andas ut och bara vara.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt att du tyckte om det. 🙂 Och så härligt att du tar dig tiden en stund varje dag!

      Svara
  3. Anne

    Varje dag för mig! <3

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close