Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Tillfällen du kan ha nytta av en vetekudde

av | apr 22, 2017 | Blogg, Huskurer - Husmorstips, Inflammation, Muskler – Skelett – Leder, Träningsredskap | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Det finns många tillfällen då en vetekudde är fantastisk att ha nära till hands. För att värma stela och värkande muskler och leder, eller för att kyla och använda vid inflammation, stukning och migrän. En egenvårdsprodukt som kan vara väldigt effektiv för snabb smärtlindring och skön avslappning.

Tillfällen du kan ha nytta av en vetekudde

Värmeterapi och kylterapi med en vetekudde

Eftersom en vetekudde både kan värmas upp och kylas ner så finns det många tillfällen då den kan komma väl till pass. Dessutom så håller den värme och kyla väldigt bra. Vetekuddar finns även att hitta i olika storlekar och former anpassade för olika behandlingsområden och kroppsdelar.

Värmeterapi – När man tillför värme så ökar cirkulationen, vilket mjukar upp muskler och mjukdelar. Det kan vara en riktigt skön smärtlindring vid spänningar, värk och stelhet. Vetekudden är även fantastisk för när du känner dig frusen eller när du helt enkelt bara vill känna avslappning.

Kylterapi – Kyla är oftast bättre vid svullnad och inflammation. Kylan gör att blodkärlen drar ihop sig och blodgenomströmningen minskar, vilket gör att svullnaden går ner. Precis som värme blockerar kyla kroppens smärtreceptorer, vilket leder till smärtlindring och avslappning av muskulaturen. Man kyler 10-20 min åtgången, var eller varannan timme tills svullnaden gått ner.

En uppvärmd vetekudde kan används vid t.ex:

  • Stela muskler och leder
  • Värkande muskler och leder
  • Reumatisk värk
  • Mensvärk
  • För avslappning
  • När man är frusen
  • Träningsvärk
  • Sträckningar

För att värma vetekudden: Tag av överdraget och lägg innerkudden i en ren ugnsform. Värm på max 100 grader C i 10-15 min.

En kyld vetekudde kan användas vid t.ex:

  • Migrän
  • Inflammationer
  • Svullnad
  • Blåmärken
  • Viss reumatisk värk
  • Stukning
  • Löparknä
  • tennisarmbåge/golfarmbåge
  • Feber
  • Solsveda

För att kyla vetekudden: Lägg din vetekudde i en plastpåse och stoppa in den i frysen i en timme eller mer. När vetekudden är kyld så tar du ut den ur plastpåsen och placerar den på området du vill kyla.

 

Återförsäljare av vetekuddar hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

2 Kommentarer

  1. Eva

    En räddning många gånger!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close