Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Den kraftfulla kombinationen av gurkmeja och ingefära

av | feb 25, 2016 | Blogg, Fysisk hälsa, Kost & Näring | 12 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Gurkmeja och ingefära är två högt aktade läkeörter, inte minst inom Traditionell kinesisk medicin och Ayurveda. Kryddorna har underbara egenskaper var för sig, men kombinationen av de båda tillsammans är verkligen något extra.

Den kraftfulla kombinationen av gurkmeja och ingefära

Gurkmeja och ingefära vid inflammation

Ingefära och gurkmeja tillhör samma växtfamilj, nämligen ingefäraväxter. Det är två örter som båda är uppskattade för sina antiinflammatoriska egenskaper tack vare det aktiva ämnet curcumin i gurkmeja, och gingerol och shogaol i ingefära (1) (2). Idag vet man att många av våra mest förekommande folksjukdomar grundar sig i just ett inflammatoriskt tillstånd. Genom att äta en kost som hämmar inflammation främjar man kroppens friska processer.

Det finns en mängd studier som visar att gurkmeja och ingefära effektivt kan sänka förhöjd inflammation, inte minst vid muskel- och ledvärk som är ett utbrett hälsoproblem. Till exempel så visade en studie som utfördes vid University of Maryland Medical Center (3), att en blandning ayurvediska örter inklusive ingefära och gurkmeja minskade inflammation hos personer som lider av artros.

Gurkmeja och ingefära för mag-tarmsystemet

Gurkmeja och ingefära används ofta inom traditionell medicin för att främja maghälsan. Dessa örter gör gott för mag-tarmsystemet genom att stimulera tarmarna och produktionen av matsmältningsenzymer samtidigt som de har en gynnsam effekt på tarmslemhinnan. Ingefära verkar dessutom ha förmågan att lugna magen, minska gasbildning, motverka diarré och förstoppning (4). Ingefära är även känt för att effektivt minska symtom som illamående vid åksjuka, under graviditet och efter operation (5). Man har även sett att effekten av ingefära vid illamående blir starkare vid intag av ingefäraextrakt jämfört med färsk eller torkad.

Gurkmeja och ingefära för immunsystemet

Både gurkmeja och ingefära innehåller rikligt med antioxidanter, som stödjer ett normalt fungerade immunsystem. Det är därmed två örter som man med fördel kan äta lite extra av, inte minst när man upplever att immunsystemet behöver en boost (6) (7).

Att inkludera ingefära och gurkmeja i kosten

Gurkmeja och ingefära kan man lätt få i sig varje dag genom att krydda maten. Var dock noga med att använda ekologiska och rena kryddor. Det är även värdefullt att veta att gurkmeja bör intas tillsammans med lite svart peppar eftersom det aktiva ämnet pipirin ökar upptaget av curcumin i gurkmejan med över 2000 procent (8). Studier har även visat att upptaget förbättras ytterligare när örten intas tillsammans med lite fett (9). Om man föredrar så finns det gurkmeja och ingefära på kapslar som är ett bra alternativ för dom som tycker att det är svårt att få i sig örterna via kosten.

 

Återförsäljare av produkter med ingefära och gurkmeja hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Ingefära hämmar inflammation i kroppen: Tripathi et al., Ginger extract inhibits LPS induced macrophage activation and function. BMC Complementary and Alternative Medicine 2008, 3:1 

(2) Gurkmeja motverkar inflammatoriska tillstånd.: :http://sv.265health.com/alternative-medicine/homeopathy/1012148852.html 

(3) Belcaro G, Cesarone MR, Dugall M, et al. Product-evaluation registry of Meriva, a curcumin-phosphatidylcholine complex, for the complementary management of osteoarthritis. Panminerva Medica 2010;52:55-62.

(4)  The Amazing and Mighty Ginger: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/ 

(5) Ernst E, Pittler MH. Efficacy of ginger for nausea and vomiting: a systematic review of randomized clinical trials. B J Anaesth. 2000;84(3):367-371.

(6) Anti-Oxidative and Anti-Inflammatory Effects of Ginger in Health and Physical Activity: Review of Current Evidence: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3665023/ 

(7) Bengmark, S., Curcumin, an atoxic antioxidant and natural NFkappaB, cyclooxygenase-2, lipooxygenase, and inducible nitric oxide synthase inhibitor: a shield against acute and chronic diseases. J Parenter Enteral Nutr, 30(1):45-51, 2006. 

(8) Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9619120

(9) How to Optimize Turmeric Absorption for Super-Boosted Benefits – http://naturalsociety.com/turmeric-absorption-super-benefits-black-pepper/

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

12 Kommentarer

  1. Karl

    Gurkmeja och ingefära äter jag varje dag! Mår verkligen bra av det, så kan rekommendera!

    Svara
  2. Anna Johansson

    Jag äter ingefära och gurkmeja varje dag! 🙂 Så bra!

    Svara
  3. Lena H

    Jag försökte få i mig gurkmeja varje dag under en period, men det blev jobbigt att dricka det varje dag för jag fixar inte smaken. Så det är ju underbart att det finns kapslar så det ska jag ge en chans.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, det är ett mycket bra alternativ att få i sig örterna om man inte tycker smaken.

  4. Kristina

    Så bra att det finns kapslar. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, många tycker att det underlättar.

  5. Leila Sörensen

    Vill gärna få information från er då jag använder dessa produkter. Kram.

    Svara
  6. Roland Eriksson

    jag vill prova gurkmeja och ingefära

    Svara

Lämna ett svar till Lena H Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close