Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Rödbetsjuice kan bidra till bättre träningsresultat

av | jun 9, 2016 | Blogg, Hälsa, Kondition, Kost, Styrketräning, Träning, Träningstillskott | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Rödbetor är inte bara en god rotfrukt, utan kan även ge dig stora fördelar när det kommer till bättre prestation vid träning. Forskning visar nämligen att rödbetsjuice kan bidra till att sänka blodtrycket, förbättra fysisk uthållighet och få muskelcellerna att jobba mer effektivt.

Rödbetsjuice kan bidra till bättre träningsresultat

Rödbetsjuicen har fått mycket uppmärksamhet när det gäller dess förmåga att öka prestationsförmågan vid träning. Anledningen är rödbetans rika innehåll av nitrat. Nitrat omvandlas i kroppen till kväveoxid som fungerar kärlvidgande som gör att syret lättare kan transporteras till cellerna. När syreupptaget förbättras blir muskelcellernas energianvändning mer effektiv, vilket ökar uthålligheten och prestationen. Ett förbättrat syreupptag bidrar dessutom till att immunsystemet stärks och blodtrycket sänks.

Studier på rödbetsjuice vid fysisk aktivitet

Vid en dubbelblind placebokontrollerad studie (1) som utfördes vid universitetet i Exeter ville man se vilken effekt rödbetsjuice har på uthålligheten vid fysisk aktivitet. Man delade in försökspersonerna i två grupper. Ena gruppen fick rödbetsjuice och den andra gruppen fick svartvinbärssaft. Resultatet visade att den grupp som drack 50 cl rödbetsjuice om dagen fick en ökad uthållighet med 16 procent. Man såg ingen skillnad i kontrollgruppen som drack 50 cl svartvinbärssaft.

Samma forskargrupp vid Exeter universitet utförde senare ännu en studie (2) med samma fokus på hur rödbetsjuice påverkar vid träning. Forskarna ville förbättra kvalitén på studien och se om det verkligen var innehållet av nitrat som gav den positiva effekten. Forskarna filtrerade därför bort nitratet ur rödbetsjuicen. Försökspersonerna delades in i två grupper – en som fick rödbetsjuice med nitrat och en utan. Deltagarna som fick juicen som innehöll nitrat fick ett sänkt blodtryck och förbättrade uthålligheten i olika tester, både när det gällde hög- och lågintensiv träning. Redan efter fyra dagar minskade energikostnaden vid lågintensiv träning med hjälp av en halvliter rödbetsjuice med nitrat. I gruppen som fått en halvliter rödbetsjuice utan nitrat såg man ingen skillnad. Resultatet av studien stödjer hypotesen om att det är nitratet som bidrar till den ökade uthålligheten och prestationen.

En annan studie på cyklister visade att ett dagligt intag på 50 cl rödbetsjuice förbättrade uthålligheten med hela 15 % redan efter 4 dagars användning. Det noterades även att syrekonsumtionen för dessa idrottare minskade (3).

Att få i sig en daglig dos av rödbetsjuice

Man kan med fördel inkludera rödbetsjuice i sin dagliga kost och/eller för att rödbetsboosta innan träning. Det rekommenderas att inta rödbetsjuice cirka 2 timmar innan träning, så nitratet hinner tas upp i kroppen. Ett smidigt sätt är att använda sig av rödbetspulver som man blandar med vatten och dricker. Rödbetspulver från WellAware är ett bra exempel på ett ekologiskt rödbetspulver som enbart innehåller 100 % torkade rödbetor.

 

Återförsäljare av rödbetspulver och rödbetsjuice hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Studie visar att rödbetsjuice kan öka uthålligheten med 16 %: http://lifesciences.exeter.ac.uk/news/college/title_37371_en.html

(2) En studie visar att nitrat i rödbetsjuice förbättrar resultatet vid uthållighetssport –  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22248502

(3) Tillskott av nitrat förbättrar tidsresultatet vid cykling – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21471821

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Selma

    Så bra! Tack för infon, älskar ju rödbetor så ska prova juice innan träning. 🙂

    Svara
  2. Karro

    Ska testa med att rödbetsboosta. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close