Rödbetsjuice kan bidra till bättre träningsresultat

by Mikaela Bjerring on 9 juni, 2016 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Shopping4net -

in Blogg, Hälsa, Kondition, Kost, Styrketräning, Träning, Träningstillskott

Rödbetor är inte bara en god rotfrukt, utan kan även ge dig stora fördelar när det kommer till bättre prestation vid träning. Forskning visar nämligen att rödbetsjuice kan bidra till att sänka blodtrycket, ge bättre fysisk uthållighet och få muskelcellerna att jobba mer effektivt.

Rödbetsjuice kan bidra till bättre träningsresultat
Rödbetan har på senare år fått mycket uppmärksamhet när det gäller ökad prestationsförmåga vid träning. Anledningen är rödbetans rika innehåll av nitrat. Nitrat omvandlas i kroppen till kväveoxid som fungerar kärlvidgande och gör att syre lättare kan transporteras till cellerna. När syreupptaget förbättras blir muskelcellernas energianvändning mer effektiv, vilket ökar uthålligheten och prestationen. Ett förbättrat syreupptag bidrar dessutom till att immunsystemet stärks och blodtrycket sänks.

Studier på rödbetsjuice vid fysisk aktivitet

På senare år har ett flertal studier utförts där man ville se hur rödbetsjuice påverkar kroppen vid träning när det gäller bättre prestation, uthållighet och blodtryck. Här följer några exempel på studier.

Vid en dubbelblind placebokontrollerad studie (1) som utfördes vid universitetet i Exeter ville man se vilken effekt rödbetsjuice har på uthålligheten vid fysisk aktivitet. Man delade in försökspersonerna i två grupper. Ena gruppen fick rödbetsjuice och den andra gruppen fick svartvinbärssaft. Resultatet visade att den grupp som drack en halvliter rödbetsjuice om dagen fick en ökad uthållighet med 16 procent. Man såg ingen skillnad i kontrollgruppen som drack en halvliter svartvinbärssaft.

Samma forskargrupp vid Exeter universitet utförde senare ännu en studie (2) med samma fokus på hur rödbetsjuice påverkar vid träning. Forskarna ville förbättra kvalitén på studien och se om det verkligen var innehållet av nitrat som gav den positiva effekten. Forskarna filtrerade därför bort nitratet ur rödbetsjuicen. Försökspersonerna delades in i två grupper – en som fick rödbetsjuice med nitrat och en utan. Deltagarna som fick juicen som innehöll nitrat fick ett sänkt blodtryck och förbättrade uthålligheten i olika tester, både när det gällde hög- och lågintensiv träning. Redan efter fyra dagar minskade energikostnaden vid lågintensiv träning med hjälp av en halvliter rödbetsjuice med nitrat. I gruppen som fått en halvliter rödbetsjuice utan nitrat såg man ingen skillnad. Resultatet av studien stödjer hypotesen om att det är nitratet som bidrar till den ökade uthålligheten och prestationen.

En annan studie på cyklister visade att ett dagligt intag på 50 cl rödbetsjuice förbättrade uthålligheten med hela 15 % redan efter 4 dagars användning. Det noterades även att syrekonsumtionen för dessa idrottare minskade (3).

Att få i sig en daglig dos av rödbetsjuice

Man kan dra nytta av rödbetornas innehåll av nitrat i sin dagliga kost och/eller för att rödbetsboosta innan träning. I de flesta studier har man använt sig av 50 cl rödbetsjuice som man intar ca 2 timmar innan träning, så det är ofta det som rekommenderas. Det lättaste sättet är att använda sig av ett rödbetspulver som man blandar med vatten och dricker. Rödbetspulver från WellAware är ett bra exempel på ett ekologiskt rödbetspulver som enbart innehåller 100 % torkade rödbetor.

Återförsäljare av rödbetspulver hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Studie visar att rödbetsjuice kan öka uthålligheten med 16 %: http://lifesciences.exeter.ac.uk/news/college/title_37371_en.html

(2) En studie visar att nitrat i rödbetsjuice förbättrar resultatet vid uthållighetssport - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22248502

(3) Tillskott av nitrat förbättrar tidsresultatet vid cykling - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21471821

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Selma juni 12, 2016 kl. 20:10

Så bra! Tack för infon, älskar ju rödbetor så ska prova juice innan träning. 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring juni 13, 2016 kl. 21:29

Toppen! 🙂

Svara

3 Karro juni 12, 2016 kl. 23:52

Ska testa med att rödbetsboosta. 🙂

Svara

4 Mikaela Bjerring juni 13, 2016 kl. 21:28

Bra både på grund av näringen och nitratet. 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: