Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Eterisk ingefäraolja: egenskaper och användning

av | dec 16, 2019 | Aromaterapi & Eteriska oljor, Blogg | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Eterisk ingefärasolja har en varm, jordig och kryddig doft med inslag av citrus som efter en stund går över till att bli lite sötare. Det är en upplyftande och cirkulationshöjande olja med många uppskattade användningsområden.

Eterisk ingefäraolja: egenskaper och användning

Ingefära som läkeväxt

Ingefära har nyttjats som medicinalväxt under årtusenden. Faktum är att det är väldigt få andra läkeväxter som har en så pass lång och bred historisk användning som just ingefära. Inte minst är den oumbärlig inom Traditionell kinesisk medicin, Ayurveda och Japansk kampo.

I Kina ses örten som allmänt stärkande och ett gammalt kinesiskt talesätt lyder ”Äter man en bit ingefära varje dag får apotekaren dö av hunger”. Traditionellt har den genom tiderna använts för allt från att stödja immunsystemet, öka blodcirkulationen och vid värk av olika slag, till ett välgörande medel vid illamående och magproblem. Örten har även en lång historisk användning för hud och hår. Inom aromaterapi är den stärkande ingefäraoljan uppskattad vid känslomässiga problem som oro, depression och utmattning, samt för att stimulera sinnet och avhjälpa brist på inspiration.

Genom ångdestillering av torkade och malda rötter framställs den eteriska oljan. Värmen från ångan gör att de flyktiga eteriska ämnena släpper från växten och kondensen kan samlas in och kylas ner till flytande form. Eftersom eterisk ingefäraolja är väldigt koncentrerad så räcker ett par droppar väldigt långt.

För hud och hår

Ingefärasoljan är uppskattad för narig hud och torra fläckar. Den har även en lång traditionell användning som hårolja och inpackning vid irriterad eller torr hårbotten och mjäll. Enligt japanerna kan den även hjälpa till att stimulera hårväxten. För hud- och hårvård blandar du cirka 25 droppar eterisk olja till 100 ml vegetabilisk olja som till exempel sesamolja, mandelolja eller kokosolja.

Som massageolja

Den värmande ingefäraoljan är riktigt härlig att använda på stela och ömma leder och muskler. För massageolja tillsätter du samma mängd ingefäraolja till vegetabilisk olja som för hud- och hårvård dvs. 25 droppar eterisk olja till 100 ml vegetabilisk olja.

Som rumsdoft

Den antiseptiska och värmande ingefäraoljan gör sig mycket bra som rumsdoft under vinterhalvåret. Inom aromaterapi anses den som nämnt ovan inte bara värma fysiskt utan även känslomässigt och ska hjälpa till att stimulera välbefinnandet, handlingskraften och viljestyrkan. Utmärkt i arbetsrummet eller närhelst man behöver få saker gjorda. Många upplever också att den är väldigt användbar för att lindra huvudvärk och migrän.

För ångbad

Ett sätt att dra nytta av ingefäraolja vid förkylning, nästäppa, huvudvärk och migrän är genom ett ångbad. Häll upp kokande vatten i en stor skål och tillsätt ett par droppar eterisk olja. Böj huvudet över skålen och täck huvudet och skålen med en handduk. Håll ögonen stängda och andas in ångan genom näsan och munnen med djupa och lugna andetag.

I badet

Ett värmande bad med ingefära kan upplevas väldigt avslappnande och välgörande. Om du känner dig frusen, orolig, spänd, har värk och smärta i leder och muskler, huvudvärk, migrän, nästäppa, träningsvärk eller mensvärk, så kan ett bad med ingefära mycket väl vara något som hjälper dig. I japanska bad använder man även oljan som ett afrodisiakum. Tappa upp badvattnet och tillsätt cirka 5 droppar eterisk ingefäraolja. Slappna sedan av i det värmande badet i ca 20 minuter. Du kommer att svettas en hel del, så drick mycket vatten både innan och efter.

 

Återförsäljare av eterisk ingefärsolja hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close