Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Veganska alternativ som kan ersätta ägg

av | dec 19, 2019 | Blogg, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Livsmedel, Vegansk / Vegetarisk kost | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Inte sällan finns ägg med på ingredienslistan i olika recept. Men vad gör man om man är vegan, inte tycker om eller tål ägg? Ibland går det bra att helt enkelt bara utesluta ägget, andra gånger fungerar det som ett nödvändigt bindemedel eller konsistensgivare. Det finns faktiskt flera alternativ, och vad som fungerar bäst beror på vilken funktion det har i receptet. Här följer några veganska alternativ som kan ersätta ägg.

Veganska alternativ som kan ersätta ägg

Kikärtsspad

(3 msk kikärtsspad ersätter 1 ägg)

Kikärtsspad som även kallas aquafaba är spadet som blir när man kokar kikärtor, eller den vätska som dom ligger i om du köper färdiga att äta på tetra pak. Det har egenskaper som kan ersätta ägg i de flesta recept. Det kan användas i allt från veganska pannkakor, bröd, kakor och pajer till majonnäs, maräng och mousse. 3 msk kikärtsspad motsvarar ett ägg. Vätskan liknar rå äggvita, fungerar många gånger på samma sätt och kan därför hanteras därefter. Om man till exempel vispar kikärtsspad får man ett hårt vitt skum.

Chiafrön

(1 msk chiafrön + 3 msk vatten ersätter 1 ägg)

Chiafrön har förmågan att svälla och klibba ihop när de blandas med vätska. Det gör det till ett bra bindemedel i bröd, pannkakor och söta bakverk. För att ersätta ett ägg blandar du 1 msk chiafrön med 3 msk vatten som du låter svälla i cirka 15 minuter innan användning.

Krossade linfrön

(1 msk krossade linfrön + 3 msk vatten ersätter 1 ägg)

Linfrön blandat med vätska får en liknande konsistens som chiafrön. För att linfröna ska forma rätt konsistens så måste dom krossas innan. Köp dock alltid hela linfrön eftersom fettsyrorna lätt härsknar i krossade frön och krossa dom själv direkt innan användning. För att ersätta ett ägg blandar du 1 msk krossade linfrön med 3 msk vatten som du låter svälla i cirka 15 minuter.

Äppelcidervinäger

(1 msk äppelcidervinäger ersätter 1 ägg)

I smet för kakor och muffins där man använder ägg och bikarbonat kan 1 msk äppelcidervinäger ersätta ett ägg. Den kemiska reaktionen mellan de två ingredienserna ger en fluffighet till smeten som ägg annars bidrar med.

Tapiokastärkelse

(2 msk tapiokastärkelse + 3 msk vatten ersätter 1 ägg)

Tapiokamjöl eller tapiokastärkelse som är samma sak kan användas som bindemedel eller förtjockningsmedel i bakning och matlagning. Det kan även många gånger fungera som en ersättning för ägg eftersom det har förmågan att ge en seghet och fluffig konsistens. För att ersätta ett ägg blandar du 2 msk tapiokamjöl med 3 msk vatten som du låter svälla i cirka 15 minuter innan användning.

Banan 

(1/2 banan + 1 krm bakpulver ersätter 1 ägg)

Banan kan fungera som ett bra bindningsmedel i söta bakverk och pannkakor. Det ger även en sötma som kan ersätta annan sötning. Ju mognare bananen är, desto bättre bindningsförmåga och mer sötma. För att ersätta ett ägg mosar du 1/2 banan tillsammans med 1 krm bakpulver. Behöver du en mycket stark bindningsförmåga så kan du kombinera med ett av de andra alternativen – tapioka, kikärtsspad, chiafrön eller linfrön.

 

Relaterade inlägg:

 

2 Kommentarer

  1. Kattis

    Tack för tipsen! <3

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close