Glutenfria matmuffins med spenat och feta

av | jan 4, 2018 | Blogg, Glutenfritt, Kost, LCHF, Recept | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Mättande och riktigt goda matmuffins med fetaost och spenat. Avnjut som mellanmål, till frukost eller som huvudmål tillsammans med en värmande soppa eller en krispig sallad. Dessa matmuffins är glutenfria och fetaosten går att utesluta för den som vill äta laktosfritt. Low-carb och passar utmärkt för LCHF-kost.

Glutenfria matmuffins med spenat och feta recept

Detta behöver du till 10 st:

Så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Mät upp mandelmjölk, tillsätt fiberhusk och låt svälla.
  3. Finhacka rödlöken och fräs på medelvärme i en stekpanna tillsammans med lite kokosolja tills den blivit mjuk och genomskinlig.
  4. Grovhacka spenaten. Det räcker med ett par tag med kniven.
  5. Smält kokosoljan om den inte redan är flytande (den blir flytande vid 25 grader).
  6. Vispa äggen poröst.
  7. Tillsätt kokosmjöl, bakpulver, timjan och havssalt till mandelmjölken och rör om ordentligt. Tillsätt de vispade äggen, kokosoljan, rödlöken, spenaten och smula till sist ner fetaosten.
  8. Fördela smeten i 10 muffinsformar som du placerar i en muffinsplåt.
  9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 30 minuter.

 

Fler recept hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Fröken F

    Det här måste jag testa låter ju riktigt gott 🙂 Tack för inspiration!

    Svara
  2. Mia

    Provade att göra dessa och de blir riktigt bra. Tack för tipset!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close