Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Glutenfritt bröd med kikärtsspad (aquafaba)

av | nov 14, 2019 | Blogg, Kost & Näring | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Glutenfritt bröd med kikärtsspad som blir härligt saftigt med en lite hårdare skorpa. Detta brödreceptet måste jag säga att jag blev väldigt, väldigt nöjd med. Det är lika välsmakande färskt som rostat och går utmärkt att frysa.

Glutenfritt bröd med kikärtsspad (aquafaba)

Varför kikärtsspad?

Kikärtsspad eller bönspad även kallat aquafaba är något som du kan dra stor nytta av i vegansk matlagning och när du vill baka glutenfritt. Aquafaba är spadet som blir när man kokar kikärtor, eller den vätska som dom ligger i om du köper färdiga att äta på tetra pak. Det hjälper till att binda ihop brödet och ger det en bra konsistens. Det kan även ersätta ägg i många recept, där cirka 3 msk kikärtsspad motsvarar ett ägg.

Ingredienser (1 bröd):

Så här gör du:

  1. Mät upp 7 dl fingervarmt vatten, smula ner jästen och låt den lösas upp. Var noga med att vattnet inte är varmare än fingervarmt för då dör jästen, heller något svalare.
  2. Rör ner oljan och kikärtsspadet.
  3. Ta en ny skål och blanda ihop alla torra ingredienser: mjölmix, quinoamjöl, fiberhusk och salt.
  4. Tillsätt de torra ingredienserna till brödvätskan och jobba ihop till en deg med hjälp av degkrokar. Glutenfritt bröd kräver en kraftig bearbetning för att bli riktigt bra, så låt degkrokarna jobba sig genom degen i cirka 10 minuter.
  5. Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 1 timme. Se till att det är dragfritt i köket.
  6. Klä en brödform med bakplåtspapper och flytta över degen och låt den jäsa i ytterligare 45 minuter under bakduk. Den ska resa sig en bra bit över kanten på formen. Ju varmare det är i köket, desto snabbare och bättre jäser degen.
  7. Grädda brödet i mitten av ugnen i 250 grader under 5 minuter, sänk sedan värmen till 225 grader och fortsätt gräddningen i ytterligare 55 minuter. Håll koll på brödet så det inte bränns och lägg ett bakplåtspapper på toppen om det börjar se mörkt ut.
  8. Stjälp upp brödet och låt det svalna på ett galler. Som med de flesta glutenfria bröd behöver det svalna helt för att stabilisera sig och få rätt konsistens innan det kan ätas.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. A.L

    Tycker det är svårt att baka glutenfritt, men jag ska prova ditt recept. Såg verkligen fluffigt och gott ut.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det är inte svårare att baka glutenfritt, men det är en annorlunda process. 🙂 Tycker det här brödet blir riktigt bra.

  2. Kerstin

    Tack för receptet! Måste verkligen provas. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt att du uppskattade receptet. 🙂

  3. Anja

    Så spännande med kikärtsspad. Tack för tipset!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod! Tycker själv att det blir riktigt bra.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close