Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Glutenfritt bröd med kikärtsspad (aquafaba)

av | nov 14, 2019 | Blogg, Glutenfritt, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Laktosfritt, Vegansk / Vegetarisk kost | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Glutenfritt bröd med kikärtsspad som blir härligt saftigt med en lite hårdare skorpa. Detta brödreceptet måste jag säga att jag blev väldigt, väldigt nöjd med. Det är lika välsmakande färskt som rostat och går utmärkt att frysa.

Glutenfritt bröd med kikärtsspad (aquafaba)

Varför kikärtsspad?

Kikärtsspad eller bönspad även kallat aquafaba är något som du kan dra stor nytta av i vegansk matlagning och när du vill baka glutenfritt. Aquafaba är spadet som blir när man kokar kikärtor, eller den vätska som dom ligger i om du köper färdiga att äta på tetra pak. Det hjälper till att binda ihop brödet och ger det en bra konsistens. Det kan även ersätta ägg i många recept, där cirka 3 msk kikärtsspad motsvarar ett ägg.

Ingredienser (1 bröd):

Så här gör du:

  1. Mät upp 7 dl fingervarmt vatten, smula ner jästen och låt den lösas upp. Var noga med att vattnet inte är varmare än fingervarmt för då dör jästen, heller något svalare.
  2. Rör ner oljan och kikärtsspadet.
  3. Ta en ny skål och blanda ihop alla torra ingredienser: mjölmix, quinoamjöl, fiberhusk och salt.
  4. Tillsätt de torra ingredienserna till brödvätskan och jobba ihop till en deg med hjälp av degkrokar. Glutenfritt bröd kräver en kraftig bearbetning för att bli riktigt bra, så låt degkrokarna jobba sig genom degen i cirka 10 minuter.
  5. Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 1 timme. Se till att det är dragfritt i köket.
  6. Klä en brödform med bakplåtspapper och flytta över degen och låt den jäsa i ytterligare 45 minuter under bakduk. Den ska resa sig en bra bit över kanten på formen. Ju varmare det är i köket, desto snabbare och bättre jäser degen.
  7. Grädda brödet i mitten av ugnen i 250 grader under 5 minuter, sänk sedan värmen till 225 grader och fortsätt gräddningen i ytterligare 55 minuter. Håll koll på brödet så det inte bränns och lägg ett bakplåtspapper på toppen om det börjar se mörkt ut.
  8. Stjälp upp brödet och låt det svalna på ett galler. Som med de flesta glutenfria bröd behöver det svalna helt för att stabilisera sig och få rätt konsistens innan det kan ätas.

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. A.L

    Tycker det är svårt att baka glutenfritt, men jag ska prova ditt recept. Såg verkligen fluffigt och gott ut.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det är inte svårare att baka glutenfritt, men det är en annorlunda process. 🙂 Tycker det här brödet blir riktigt bra.

      Svara
  2. Kerstin

    Tack för receptet! Måste verkligen provas. 🙂

    Svara
  3. Anja

    Så spännande med kikärtsspad. Tack för tipset!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod! Tycker själv att det blir riktigt bra.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close