Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

Glutenfritt kikärtsbröd i panna (socca)

av | jun 6, 2020 | Blogg, Glutenfritt, Kost, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Socca kommer från Nice i Frankrike. Det är ett kikärtsbröd som tillagas i gjutjärnspanna i ugnen. Glutenfritt, veganskt och riktigt, riktigt gott. Efter att det är gräddat toppas brödet med olivolja, flingsalt och örter som till exempel rosmarin eller timjan. Man kan även använda sig av kryddblandningen zaatar vilket är min personliga favorit och som jag använt mig av här.

Glutenfritt kikärtsbröd i panna (socca) recept

Kikärtsmjöl är inget annat än torkade, malda kikärtor som gör mjölet rikt på protein och mineraler. Det har en god nötig smak, som gör det väldigt användbart i bakning och matlagning. Perfekt för när man vill höja proteininnehållet och laga glutenfritt. Något att vara medveten om är att mjölet behöver mer tid för att dra åt sig vätska än de flesta andra mjölsorter. Därför ska en smet med kikärtsmjöl stå och vila innan gräddning.

Traditionellt använder man sig av olivolja i soccasmeten, men jag har bytt ut mot pure kokosolja eftersom den tål hög värme utan att bilda transfetter. Olivoljan kommer istället till sin rätt när det penslas över brödet efter gräddning.

Ingredienser för Socca:

Redskap:

  • Gjutjärnspanna (som kan gå in i ugnen)
  • Stekspade
  • Kniv
  • Mått
  • visp
  • blandskålar

Så här gör du socca:

  1. Förbered kikärtssmeten. Mät upp vatten och olja i en skål. Blanda ihop kikärtsmjölet, saltet och bakpulvret i en annan skål och sikta ner lite i taget i vätskan medan du vispar för att få en jämn smet utan klumpar. Låt smeten sedan stå och vila i cirka 30 minuter.
  2. Sätt ugnen på 225°C. 5 minuter innan gräddning förvärmer du din gjutjärnspanna i ugnen och ändrar samtidigt ugnens inställning till grill. En panna som är 25 cm i diameter är en perfekt storlek till den här mängden smet.
  3. Ta försiktigt ut den heta stekpannan från ugnen. Tillsätt cirka 1 tsk olja, tillräckligt för att täcka botten av pannan när den är virvlad. Häll i smeten och luta pannan så att den sprider sig jämnt över bottnen.
  4. Ställ in pannan på steget över mitten av ugnen och grädda brödet i 8-10 minuter. Det är klart när det börjar få färg och ser krispigt ut i kanterna. Om brödet skulle få färg för snabbt så kan du flytta ner det ett steg.
  5. När brödet är klart tar du ut det från ugnen och delar det i trianglar. Blanda lika delar olivolja med zaater och pensla över brödet. Jag använder cirka en matsked av varje.

Ingredienser för zaatar:

Så här gör du zaatar:

  1. Rosta sesamfröna i en het panna i ett par minuter tills gyllenbruna.
  2. Mortla de rostade sesamfröna grovt tillsammans med kryddorna. Förvara kryddblandningen i en lufttät burk.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Eva

    Måste jag testa! 🙂

    Svara
  2. Malin S

    Det var nytt för mig. Ser gott ut!

    Svara
  3. Anja

    Mums! Älskar din blogg. Det finns så mycket läsvärt. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Så trevligt att du uppskattar min blogg. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close