Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Har du koll på ditt pH-värde i kroppen?

av | okt 20, 2011 | Blogg, Fysisk hälsa | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

En viktig förutsättning för bra hälsa och för att kroppen ska fungera optimalt är att man har koll på kroppens pH-värde dvs. syra-basbalansen. Genom att själv testa saliv och urin med pH-papper (lackmuspapper) så kan man få en bra inblick om hur det står till i kroppen.

Har du koll på ditt pH-värde i kroppen?

Hur syra-basbalansen påverkar kroppen

Syra-basbalansen är en jämvikt i kroppen som i stort sett påverkar alla kroppsfunktioner så som mag- och tarmhälsan, energiproduktionen, immunsystemet, nervsystemet, hormonsystemet och avgiftningen. 
En bra syra-basbalans har därmed en stor betydelse för att kroppen ska fungera optimalt och för att vi ska hålla oss friska. Att stödja denna viktiga jämvikt kan man göra genom att se till att äta mer av livsmedel som är basbildande. Här är även olika “greens” är ett bra komplement till en för övrigt bra och balanserad kost. Spirulina, chlorella, vetegräs och korngräs är exempel på sådana livsmedel. Det finns även kosttillskott av basiska mineraler som t.ex Basbalans som man kan använda för att basa upp kroppen om man har mycket syraöverskott. Mer om betydelsen av syra-basbalansen kan du läsa om här.

Testa ditt pH-värde med hjälp av pH-papper

Genom pH-papper (pH-indikationspapper) så kan man enkelt själv testa kroppens pH-värde. Det rekommenderas att man testar det första man gör på morgonen innan mat och dryck, men man kan med fördel testa vid olika tidpunkter under dagen och registrera avläsningarna över en längre period av 30 dagar för att få en större bild av syra-basbalansen. Se dock till att testa under samma förhållanden varje dag. På så sätt kan du följa förändringarna som sker. Dom pH-remsor som jag använder är från Holistic och mäter värdet mellan 5,6-8,0 med en intervall av 0,2 enheter. Ett häfte innehåller 52 x 2 remsor.

Gör så här: Dra loss ett pH-papper från blocket och fukta remsan med saliv eller urin. Vänta sen i ca 2 minuter. Den fuktiga delen av remsan kommer att ändra färg beroende på salivens pH-värde. På blockets insida hittar du sedan en färgskala som du jämför den fuktiga pH-remsan med.

 

Återförsäljare av pH-papper hittar du här

 

Återförsäljare av basiska mineraler hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Syra-bas-balansen, Hälsokostrådets Förlag, Åke Färnlöf.

(2) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 81-87, ISBN: 91-631-7910-5.

(3) Sebastian A, Frassetto LA, Sellmeyer DE, Merriam RL, Morris RC., Jr. Estimation of the net acid load of the diet of ancestral preagricultural Homo sapiens and their hominid ancestors. American Journal of Clinical Nutrition. 2002;76(6):1308–1316.

(4) The Alkaline Diet: Is There Evidence That an Alkaline pH Diet Benefits Health: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195546/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Frida

    Jag köpte dessa pH remsor och mitt pH-värde var alldeles för surt. Jag ändra min kost, börja ta kosttillskott av Greens och magnesium / Kalcium och har nu mera ett bra pH värde + att jag mår så mycket bättre och har energi till max 🙂

    Svara
  2. Pelle

    Sedan jag börja med att dricka Aloe Vera dagligen har min syra-basbalans i kroppen stabiliserats. Jag hade början till magkatarr och det har helt försvunnit! Det där med att ha koll på syra-basbalansen gör stor skillnad!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close