Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Manukahonung som egenvård i förkylningstiderna

av | nov 25, 2021 | Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 6 Kommentarer

– I betalt samarbete med Honey and The Nut – Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till honeyandthenut.se –

Manukahonung är inte som annan honung eftersom den främst används för sina medicinska fördelar. I den här artikeln tänkte jag gå igenom vad som gör manukahonungen så speciell och varför den kommit att bli så uppskattad som egenvård vid olika typer av infektioner.

Manukahonung som egenvård i förkylningstiderna

Vad skiljer manukahonung från annan honung?

Manukahonungen produceras enbart i Nya Zeeland. Det är en monofloral honung, vilket innebär att den kommer från pollinering från enbart en sorts blomma, som i det här fallet är myrtenväxten Manuka (Leptospermum Scoparium).

Manukahonung är unik i sitt slag. Nektarn från Manukablommorna innehåller nämligen ämnet dihydroxyacetone (DHA) som bina sedan omvandlar till en kemisk förening som kallas metylglyoxal (MGO). Det resulterar i att honungen har fantastiska antibakteriella, antivirala, antiinflammatoriska och antioxidanta egenskaper (1). Manukahonungen har därmed kommit att bli en väldigt uppskattad hälsokostprodukt som egenvård vid olika typer av infektioner och som ett stärkande och välgörande livsmedel.

Studier med manukahonung

Det har utförts en hel del studier om manukahonungens antibakteriella, antivirala, antiinflammatoriska och antioxidanta fördelar. Genom forskning har man bland annat sett att manukahonungen har ett stort värde som egenvård vid förkylning och influensa, och många av de symtom som medföljer.

Under lång tid har olika typer av honung använts som huskur för att dämpa hosta. Det har även gjorts moderna studier som fann att honung av medicinsk grad kan vara lika effektivt som hostdämpande läkemedel (2).

En studie från 2017 (3) visade att manukahonung kan vara mycket verksam vid kronisk rinosinuit, vilket är inflammation i nässlemhinnan som kan ge både nästäppa och snuva.

2020 gjordes en systematisk översikt och meta-analys (4) som inkluderade 14 studier, där totalt 1345 deltagare ingick. Resultatet visade att honung kan ha en god effekt vid övre luftvägsinfektion.

En annan studie som utfördes 2014 (5) visade att manukahonung verkar ha en bra aktivitet mot influensavirus.

Certifiering och olika styrkor av manukahonung

För att garantera manukahonungens renhet, styrka och kvalité finns det speciella regelverk för certifiering och gradsystem som måste följas. Det innebär att manukahonungen måste genomgå en strikt kvalitetskontroll innan den säljs.

För att mäta verkningsgraden av manukahonung använder man sig av två olika graderingar. MGO och UMF (Unique Manuka Factor) där ett högre värde indikerar en högre verkningsgrad. På etiketten ska det framgå tydligt vilken mängd methylglyoxal honungen innehåller mätt i mg/kg. En tumregel brukar vara att använda en lägre styrka i vardagen och en högre under utsatta perioder och vid infektioner.

Exempel på olika styrkor av manukahonung:

  • MGO 250 / UFM 10 – Hög verkningsgrad. Perfekt att använda i vardagen under utsatta perioder.
  • MGO 400 / UFM 14 – Mycket hög verkningsgrad. Perfekt att använda under både utsatta perioder och under pågående infektion.
  • MGO 820 / UFM 20 – Exceptionell verkningsgrad. Perfekt att använda under pågående infektion.

honeyandthenut.se hittar du direktimporterad manukahonung av hög kvalitet i olika styrkor. Vid köp av 2 burkar eller mer á 250g i samma beställning erbjuder dom det billigaste kilopriset i Sverige. 

Hur intar man manukahonung?

Manukahonung gör inte bara gott, den smakar gott också. Det bästa är att inta manukahonungen som den är. En lagom mängd kan vara 1-2 tsk honung på fastande mage, cirka 20 minuter innan måltid morgon och kväll. Honungen kan intas dagligen, eller under utsatta perioder som under förkylningsäsongen.

Manukahonung kan även appliceras på huden för sårbehandling eller som en vårdande ansiktsmask. Tänk på att som all honung är manukahonung inte rekommenderat till barn under 12 månader.

 

Källor och referenser:

(1) The Composition and Biological Activity of Honey: A Focus on Manuka Honey. DOI:10.3390/foods3030420. https://www.researchgate.net/publication 264218174_The_Composition_and_Biological_Activity_of_Honey_A_Focus_on_Manuka_Honey

(2) Kwakman P.H.S., Velde A.A., de Boer L. & Christina M.J.E. ”Two Major Medicinal Honeys Have Different Mechanisms of Bactericidal Activity”, PLoS ONE 6(3), 7709. doi: 10.1371/journal.pone.0017709

(3) Manuka honey sinus irrigation for the treatment of chronic rhinosinusitis: a randomized controlled trial. 2017 Apr;7(4):365-372. doi: 10.1002/alr.21898. Epub 2016 Dec 9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27935259

(4) Effectiveness of honey for symptomatic relief in upper respiratory tract infections: a systematic review and meta-analysis. 2021 Apr;26(2):57-64. doi: 10.1136/bmjebm-2020-111336. Epub 2020 Aug 18. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32817011/

(5) Anti-influenza viral effects of honey in vitro: potent high activity of manuka honey. 2014 Jul;45(5):359-65. doi: 10.1016/j.arcmed.2014.05.006. Epub 2014 May 29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24880005

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Ava W

    Manukahonung är så bra! Brukar ta en sked morgon och kväll när jag känner av att en förkylning kanske är på gång och det är alltid lika effektivt.

    Svara
  2. Emma O

    Älskar den!!! <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är manukahonung fantastisk!

  3. Bodil

    Så bra på hudproblem med. Använt den både på svampinfektioner och svinkoppor som läkt på nolltid.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close