Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Därför behöver kroppen tillräckligt med zink

av | nov 17, 2021 | Fysisk hälsa, Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring, Psykisk hälsa | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Zink är ett mineral som behövs för en lång rad kroppsfunktioner. Inte minst har det betydelse för immunsystemet, ämnesomsättningen och den hormonella balansen. I det här inlägget kommer jag att gå igenom de mest kända funktionerna av det viktiga mineralet och hur det fungerar i kroppen.

 Därför behöver kroppen tillräckligt med zink

Zink i kroppen

Zink är ett livsnödvändigt mineral som vi måste få i oss tillräckligt av via maten. Det är ett näringsämne som ingår i 100-tals enzymer som behövs för en lång rad kroppsfunktioner. Mineralet finns i celler i hela kroppen, men koncentrationen är högst i muskulaturen, skelettet och huden. Det finns även en betydande mängd i hjärnan, hjärtat, levern, mjälten, njurarna, binjurarna, öronen, ögonen och prostatan.

Kända funktioner av zink (1):

  • Zink bidrar till immunsystemets normala funktion
  • Zink bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress
  • Zink bidrar till normal omsättning av makronäringsämnen
  • Zink bidrar till normal kolhydratomsättning
  • Zink bidrar till normal omsättning av fettsyror
  • Zink bidrar till normal omsättning av vitamin A
  • Zink bidrar till normal proteinsyntes
  • Zink bidrar till att bibehålla normalt hår
  • Zink bidrar till att bibehålla normala naglar
  • Zink bidrar till att bibehålla normal hud
  • Zink bidrar till normal fertilitet och reproduktion
  • Zink bidrar till att bibehålla normala testosteronnivåer i blodet
  • Zink har en roll i celldelningsprocessen
  • Zink bidrar till normal DNA-syntes
  • Zink bidrar till normal kognitiv funktion
  • Zink bidrar till att bibehålla normal synförmåga
  • Zink bidrar till att bibehålla normal benstomme
  • Zink bidrar till normal syra-basbalans

Immunsystemet behöver zink för att fungera normalt

Zink fungerar som en antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ stress och som bidrar till immunsystemets normala funktion. Vi behöver helt enkelt tillräckliga nivåer för att kroppen ska kunna motstå och läka vid infektioner. Betydelsen av zink för immunsystemet har studerats i flera decennier. Genom forskning har man kommit fram till att mineralet påverkar flera aspekter av immunsystemet (2) (3). Bland annat har man sett att zink är involverat i normal utveckling och funktion av naturliga mördarceller. Det behövs för att de vita blodkropparna ska kunna bildas och för produktionen av antikroppar och cytokiner. Zink verkar även bidra till att förhindra att virus förökar sig och fäster på cellmembranen.

Ämnesomsättningen är beroende av zink

För en bra matsmältning och ämnesomsättning så behövs det tillräckligt med zink närvarande. Zink är nämligen involverat i en mängd enzymreaktioner som har betydelse för omsättningen av makronäringsämnena – fett, protein och kolhydrater. Det betyder att vid brist kan kroppen få svårare att smälta maten och ta upp näringen. Även A-vitamin är beroende av zink för att kunna omsättas.

Håret, naglarna och huden behöver tillräckligt med zink

Zink spelar en viktig roll för hudens hälsa (4). Det behövs för att bygga upp keratin och för bildandet av kollagen som är hudens strukturella protein. Kollagenet i huden produceras med hjälp av zinkberoende enzymer som kallas kollagenaser. Mineralet behövs också för tvärbindningen som ger kollagen dess hållbarhet och stabilitet.

Zink är även viktigt för sårläkningen och skyddar som nämnt mot oxidativ stress som bryter ner våra celler, inklusive hudcellerna. Zinkbrist kan därmed leda till hudförändringar, hudproblem, hudbristningar och sämre hudläkning.

Även små brister på zink kan försämra kollagenproduktionen, fettsyraomsättningen och sårläkningen (5). Zink är även viktigt för håret och naglarna. På håret kan zinkbrist visa sig genom försämrad hårväxt, håravfall och att det blir sprödare. Naglarna kan påverkas genom att de blir skörare och ibland kan vita fläckar uppstå.

Zink behövs för normal reproduktion, fertilitet och sexlust

Zink bidrar till normal fertilitet och reproduktion hos både män och kvinnor (6). Tillräckliga nivåer av zink är nödvändigt för normala testosteronnivåer i blodet hos män. Testosteron är ett hormon som spelar en viktig roll för mäns hälsa och välbefinnande. Det är ansvarigt för att upprätthålla sexlusten, såväl som muskel- och benstyrka. Zink har även betydelse för produktion av spermier och sädesvätska. Hos kvinnor bidrar zink till normal tillväxt av äggblåsor i äggstockarna och för en hälsosam graviditet. Zink har även en roll i celldelningsprocessen och bidrar till normal DNA-syntes.

Zink bidrar till en normal kognitiv funktion

En annan känd funktion av zink är att mineralet bidrar till en normal kognitiv funktion. Kognition handlar om minne och tankeprocesser. Hur hjärnan tar till sig, bearbetar, lagrar och tar fram information. En välfungerande kognitiv funktion är alltså nödvändigt för att vi ska kunna tänka, planera och komma ihåg saker.

Zink bidrar till att bibehålla normal synförmåga

Zink har betydelse för vår syn. Särskilt höga halter av zink finns i den del av ögat som kallas åderhinnan (7). Åderhinnan ligger innanför senhinnan och består av blodkärl, bindväv och pigment. Det är en skör hinna vars blodkärl försörjer den yttre delen av näthinnan med näring och syre. Vid zinkbrist kan man uppleva nedsatt syn eller försämrat mörkerseende. Zink påverkar som nämnt även A-vitaminet i kroppen, vilket också har betydelse för ögonhälsan.

Zink bidrar till att bibehålla normal benstomme

Man vet att zink bidrar till att bibehålla en normal benstomme. Koncentrationen av zink i benstommen är faktiskt högre än i någon annan vävnad i kroppen. Genom forskning har man sett att det är ett viktigt mineral för normal skelettillväxt, benhomeostas och benregenerering. Mer forskning behövs dock fortfarande för att man bättre ska förstå hur zink främjar benstommen på cellulära och molekylära vägar (8).

Zink bidrar till normal syra-basbalans

Zink spelar en roll för normal syra-basbalans i kroppen. Som nämnt ingår mineralet i en mängd enzymreaktioner. Bland annat enzymet karbanhydras som njurarna behöver för att kunna utsöndra syror.

Att få i sig tillräckligt med zink

Kött, fisk, skaldjur, mejeriprodukter, kakao, vetegroddar, fullkornsprodukter, nötter, fröer och baljväxter är exempel på mat som innehåller en betydande mängd zink.

Zink är ett av de näringsämnen som tarmen har svårast att ta upp. Zinkupptaget underlättas av animaliska proteiner, men hämmas av fytinsyra som förekommer rikligt i exempelvis baljväxter, fullkornsprodukter, nötter och fröer. En växtbaserad kost kan alltså försvåra upptaget. Veganer och vegetarianer bör därmed vara uppmärksamma på sina zinknivåer. Vid intag av kaffe, socker och alkohol utsöndras mer zink, vilket ökar behovet.

Kroppen förbrukar även mer zink vid stress och infektioner. Eftersom mineralet är ett av de näringsämnen som tarmen har svårast för att absorbera, kan upptaget minska ytterligare vid mag- och tarmproblem. Även äldre kan ha svårt att ta upp tillräckliga mängder. Om du är intresserad av att läsa mer om zinkbrist och symtom så kan du göra det i ett föregående inlägg ”Vanliga tecken på zinkbrist”.

Zinktillskott

Om man känner behov kan man komplettera med ett zinktillskott. Tänk på att inte inta det i samband med livsmedel som innehåller fytinsyra eftersom det hämmar upptaget. När det kommer till zinktillskott finns det många olika former av zink, där biotillgängligheten, dvs. upptagningsförmågan kan variera mellan de olika alternativen.

Exempel på former av zink som kroppen ska kunna ta upp bra är (9):

  • Zinkpikolinat
  • Zinkglukonat
  • Zinkcitrat
  • Zinkacetat
  • Aminosyrakelerat zink (zink bundet till en aminosyra)

Även om alla former ska ha bra upptag, verkar zinkpikolinat vara den form som tas upp bäst (9).

Exempel på zinktillskott:

 

Källor och Referenser:

(1) EFSA: godkända hälsopåståenden om zink: https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1229

(2) Zinc in Human Health: Effect of Zinc on Immune Cells. Published online 2008 Apr 3. doi: 10.2119/2008-00033.Prasad. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2277319/

(3) Journal of Virology 2009; 83(1):58-64 – Antiviral Activity of the Zinc Ionophores Pyrithione and Hinokitiol against Picornavirus Infections: http://jvi.asm.org/content/83/1/58.full

(4) Zinc Therapy in Dermatology: A Review. Published online 2014 Jul 10. doi: 10.1155/2014/709152. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4120804/

(5) Lansdown, A.B.; Mirastschijski, U.; Stubbs, N.; Scanlon, E.; Agren, M.S. Zinc in wound healing: Theoretical, experimental, and clinical aspects. Wound Repair Regen. 2007, 15, 2–16.

(6) Role of Zinc in Reproductive Biology – An Overview. Austin J Reprod Med Infertil. 2015;2(2): 1009. https://austinpublishinggroup.com/reproductive-medicine/fulltext/ajrm-v2-id1009.php

(7) Zinc and the eye. 2001 Apr;20(2 Suppl):106-18. doi: 10.1080/07315724.2001.10719022. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11349933/

(8) Zinc as a Therapeutic Agent in Bone Regeneration. Published online 2020 May 12. doi: 10.3390/ma13102211. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7287917/

(9) Näringsmedicinska uppslagsboken Andra upplagan 2011, Författare: Peter Wilhelmsson, Örtagårdens Bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Mona

    Tack för bra inlägg!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt att du uppskattar inlägget. 🙂

  2. Anna K

    Jag tar extra zink, magnesium, D-vitamin och C-vitamin varje dag för immunförsvaret. Bästa! Blir i stort sätt aldrig förkyld längre.

    Svara
  3. Mia

    Så bra info. Tar zink och magnesium innan jag går och lägger mig varje kväll.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close