Nu är en bra tid att börja grodda!

by Mikaela Bjerring on 17 augusti, 2014 · 3 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore och Grön gåva -

in Blogg, Ekologiskt, Frukt-Grönt, Hälsa, Kost, Kosttillskott, Livsmedel

Inom levande föda och Raw food är groddar något som man äter dagligen. Men för de flesta andra är det kanske mest alfalfagroddar eller krasse som någon gång smugit sig in i en måltid lite här och där. Krispiga groddar är ett riktigt gott och bra sätt att höja näringsvärdet i en måltid. Dessutom är det både lätt och ekonomiskt att grodda själv.

Nu är en bra tid att börja grodda
Groddar odlar man inomhus i en glasburk eller en groddlåda. Vissa frön är lättare att grodda än andra, och då är en groddlåda optimalt för den gör det svårt att misslyckas. Den temperatur som dom trivs bäst i är runt 18-22 grader. Här följer exempel på några olika frön som du kan grodda.

Bockhornsklöver

Bockhornsklöverfrön är relativt lätta att grodda. De har en curryliknande smak och används flitigt i Indisk matlagning. Groddarna är goda att tillsätta i sallader eller blanda med lite olivolja och citron och ha som ett tillbehör. Bockhornsklöverfrön används traditionellt inom folkmedicinen i Indien och Kina för att behandla artrit, astma, matsmältningsproblem och hudproblem. Bockhornsklöver är bland annat rikt på magnesium, mangan, kalcium, kalium, fosfor, kisel, zink och i princip alla vitaminer. Bockhornsklöverfrö för groddning hittar du här.

Broccoligroddar

Broccoligroddar är fantastiskt näringsrika och innehåller bland annat det nyttiga ämnet sulforafan som sägs skydda mot många olika sjukdomar. Broccoligroddar är jättegoda att tillsätta i en sallad eller äta som pålägg på en smörgås. Efter 3-7 dagar är groddarna färdiga att avnjutas. Broccolifrö för groddning hittar du här.

Alfalfa

Alfalfa är lättgroddade och kan användas i varma maträtter eller i kalla sallader, på mackan eller för att ge smoothien en extra näringskick! Alfalfa anses inom traditionell medicin vara bra för blodet och innehåller bland annat C-vitamin, B-vitaminerna B1, B3, B2, B6, B9, karoten, D-vitamin, A-vitamin, E-vitamin och K-vitamin samt mineralerna kalcium, järn, kalium,  zink, selen, magnesium och fosfor. Blötlägg fröna i 6-8 timmar, grodda sedan i minst 6 dagar och skölj minst två gånger om dagen. Här hittar du alfalfa.

Bovetegroddar

Bovete är en ört som är naturligt glutenfritt. Den går utmärkt att grodda och använda i sallader eller på smörgåsar. Inom traditionell folkmedicin har bovetegroddar använts för att stabilisera blodsockret och blodtrycket. Bovetegroddar innehåller bland annat lecitin, A-vitamin, C-vitamin, E-vitamin samt mineralerna järn, kalcium, magnesium, fosfor, niacin, och kalium. Här hittar du bovete.

Groddlåda och groddburk

  • Groddlådan från A.Vogel är en praktisk groddlåda med tre lager. Den har ett välvt lock som gör det lätt att odla även längre groddar. Dessutom är det en fördel att du kan odla olika sorter samtidigt. Boxen är tillverkad i miljövänlig akryl och repsäker.
  • Groddburken från A.Vogel är ett annat alternativ och är perfekt om man vill grodda en mindre mängd.

Relaterade inlägg:

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Tina augusti 21, 2014 kl. 10:12

Groddar som är så gott. Det var ett tag sedan som jag groddade hemma, men det ska jag börja med igen 🙂 den där groddboxen såg bra och praktisk ut!

Svara

2 Mikaela Bjerring augusti 22, 2014 kl. 18:48

Jag har både groddburken och lådan och använder båda flitigt. 🙂 Fungerar fantastiskt bra.

Svara

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: