Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Raw food-bollar går att göra i oändligt många smakkombinationer, men vad de alla har gemensamt är att de innehåller oprocessade och ouppvärmda ingredienser så att näringen är bibehållen. Det betyder också att de är fria från raffinerat socker och dåliga fetter. Här följer ett recept på riktigt goda äppelbollar som smakmässigt påminner om äppelkaka.

RAW äppelbollar recept

Detta behöver du till ca 12 st:

Så här gör du:

  1. Skala äpplena, skär bort kärnhuset och skär i bitar.
  2. Mixa äpplena tillsammans med dadlarna och mandelmjölet med hjälp av en matberedare tills allt är finfördelat.
  3. Tillsätt kanel, ingefära, kardemumma, vaniljpulver och mixa lite till.
  4. Rör ner boveteflingorna och blanda väl till en jämn deg.
  5. Rulla bollar av degen. Du kommer att få ut ungefär 12 stycken om du gör bollar i en storlek som motsvarar golfbollar.
  6. Rulla dom i hackade valnötter och låt dom stå i kylen i minst 1 timme innan nu äter dom.
  7. Äppelbollarna förvaras i kylen, men går även bra att frysas.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Lona

    Det vattnas i munnen. 🙂 Det låter efter innehållet som att dom kommer va lika goda som dom ser ut. 🙂

    Svara
  2. Ann

    Ser farligt goda ut!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Dom är verkligen fantastiskt goda!

  3. Mia

    Tack för inspiration och recept. Skall absolut provas.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt att du uppskattade det!

  4. Gunilla

    Ser väldigt goda ut måste jag säga. Dom ska jag prova att göra i helgen!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Låt mig gärna veta vad du tyckte!

  5. Karl

    Mums! 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close