Att grodda chiafrön – så gör du!

av | sep 6, 2018 | Blogg, Glutenfritt, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Livsmedel, Nötter-Frön, Recept | 12 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Chia tillhör de frön som är väldigt enkla att grodda. Det är svårt att misslyckas och på bara några dagar så har du krispiga chiagroddar som bjuder på en god och mild smak. Att inkludera groddar i sin kost är ett fantastiskt gott och enkelt sätt att höja näringsvärdet i en måltid. Dessutom är det både ekonomiskt och lätt att grodda själv.

Att grodda chiafrön - så gör du!

Detta behöver du:

Gör så här:

  1. Bred ut groddpappret i groddlådan, eller hushållspapper på ett fat.
  2. Strö över chiafrön. Sprid ut dom så de ligger tätt, men inte på varandra.
  3. Vattna så att pappret blir helt blött. Det lättaste är att använda en vattenspruta, men det går även bra att stänka över vatten.
  4. Sätt groddlådan/fatet på en ljus plats i köket, men inte i direkt solljus.
  5. För att bevara mer fukt så sätter du på locket till groddlådan, eller trär över en plastpåse med små hål i över fatet.
  6. Vattna morgon och kväll så att det alltid är fuktigt.
  7. På några dagar har du färdiga chiagroddar. Klipp av groddarna med en sax efterhand som dom ska ätas. Fortsätt att sköta om dina skott, så håller de sig färska tills du har hunnit skörda och äta alla.

Fördelar med att inkludera groddar i kosten

Groddar är verkligen fantastiskt bra mat som är lättsmält för magen och näringsrikt. I processen från frö till grodd bryts antinutrienterna i fröna ner, näringsämnena aktiveras och blir tillgängliga för upptag. När man groddar frön ökar även näringsvärdet markant med i genomsnitt 300 procent. Framför allt höjs innehållet av C-vitamin, E-vitamin, B-vitaminer, mineraler och protein, medan kolhydraterna minskar. Folsyra kan till exempel öka med hela 600 procent.

Groddarna är även väldigt rika på enzymer som hjälper kroppen att bryta ner det vi äter till minsta biståndsdel så att näringen kan tas upp effektivt. Alla råa vegetabilier innehåller enzymer, men groddar tillhör den grupp som är extremt rika. Tillsammans med de matsmältningsenzymer som vår egen kropp producerar kan enzymrik mat som groddar göra mycket gott för mage och tarm.

 

Relaterade inlägg:

 

12 Kommentarer

  1. Mia

    Tack för inspiration.
    Äter mycket Chiapudding men nu går jag och groddar ett fat på engångs.

    Sol från Mia

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt Mia! 🙂 Dom har en mild och god smak så dom kan kombineras med mycket.

      Svara
  2. Laila

    Nu har jag satt chiafrön för groddning. Ska bli spännande! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Se bara till att du håller bra fukt så kommer det gå vägen. 🙂

      Svara
  3. Anja

    Tack för en bra och mycket inspirerande blogg! har hittat massor med intressanta tips här. 🙂

    Svara
  4. Kristine

    Visste inte att man kunde grodda chiafrön! Tack för tipset!

    Svara
  5. Kalle P

    Det måste ju provas! 🙂

    Svara
  6. Emma

    Tack för tipset! Ska prova i helgen. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close