Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Även om du valt bort gluten ur din kost, så kan du ändå njuta av goda wraps. Här följer ett recept på riktigt välsmakande tunnbröd som är glutenfria och fiberrika. Bröden är mjuka med krispiga fröer som håller ihop galant när dom rullas. Dessutom går dom snabbt och lätt att göra.

Glutenfria wraps recept

Ingredienser (8 st bröd):

Så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 225 C grader.
  2. Ta en skål och blanda chiafrön, linfrön och fiberhusk med vattnet, rör om så att allt blandas väl. Låt stå och svälla i ca 10 minuter till en geléliknande massa.
  3. Ta en ny skål och blanda ihop alla torra ingredienser: glutenfri mjölmix, bovetemjöl, havssalt och bakpulver.
  4. Tillsätt kokosoljan och de torra ingredienserna till fibermassan och blanda ihop väl med hjälp av degkrokar.
  5. Dela upp degen i 8 lika delar och kavla ut på bakplåtspapper till runda bröd. Du får plats med 2 bröd på varje bakplåtspapper. Dom ska inte vara tjockare än ett par millimeter.
  6. Grädda i mitten av ugnen i 5-7 minuter, håll koll eftersom tiden kan variera något mellan olika ugnar. Gräddas dom för länge blir dom hårda.
  7. Ta ut bröden ur ugnen och lägg över dom på ett galler så dom får svalna. Det lättaste är att ta bakplåtspappret med bröden och vända det upp och ner över gallret så lossnar dom lätt.

 

Läs mer om antiinflammatorisk kost här

 

Relaterade inlägg:

8 Kommentarer

  1. Anki

    Wow, så gott det så ut! Tack ska provas nästa helg. 🙂

    Svara
  2. Krestina B.

    Mumsigt, ser ju riktigt läckert ut. Låter ju väldigt enkelt med!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Riktigt enkla att göra Krestina och väldigt goda blir dom.

      Svara
  3. Sandra

    Ser fantastiskt gott, ska absolut prova! Tack för receptet.

    Svara
  4. Anja

    Ser riktigt goda ut! Mums!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close