Även om du valt bort gluten ur din kost, så kan du ändå njuta av goda wraps. Här följer ett recept på riktigt välsmakande tunnbröd som är glutenfria och fiberrika. Bröden är mjuka med krispiga fröer och håller ihop galant när dom rullas. Dessutom går dom snabbt och lätt att göra.

Glutenfria wraps - recept

Detta behöver du (8 st bröd):

Så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 225 C grader.
  2. Ta en skål och blanda chiafrön, linfrön och fiberhusk med vattnet, rör om så att allt blandas väl. Låt stå och svälla i ca 10 minuter till en geléliknande massa.
  3. Ta en ny skål och blanda ihop alla torra ingredienser, havssalt, glutenfri mjölmix, bovetemjöl och bakpulver.
  4. Tillsätt kokosoljan och de torra ingredienserna till fibermassan och blanda ihop väl med hjälp av degkrokar.
  5. Dela upp degen i 8 lika delar och kavla ut på bakplåtspapper till runda bröd. Du får plats med 2 bröd på varje bakplåtspapper. Dom ska inte vara tjockare än ett par millimeter.
  6. Grädda i mitten av ugnen i 5-7 minuter, håll koll, tiden kan variera något mellan olika ugnar. Gräddas dom för länge blir dom hårda.
  7. Ta ut dom ur ugnen och lägg över dom på ett galler så dom får svalna. Det lättaste är att ta bakplåtspappret med bröden och vända det upp och ner över gallret så lossnar dom lätt.

Relaterade inlägg:

 

8 Kommentarer

  1. Anki

    Wow, så gott det så ut! Tack ska provas nästa helg. 🙂

    Svara
  2. Krestina B.

    Mumsigt, ser ju riktigt läckert ut. Låter ju väldigt enkelt med!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Riktigt enkla att göra Krestina och väldigt goda blir dom.

      Svara
  3. Sandra

    Ser fantastiskt gott, ska absolut prova! Tack för receptet.

    Svara
  4. Anja

    Ser riktigt goda ut! Mums!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Eftersom kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar kan vi genom rätt kostval hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Close