Rödbetsjuice har positiv effekt för hjärt-kärlhälsan

by Mikaela Bjerring on 8 oktober, 2018 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Alternativ medicin, Blogg, Forskning, Hälsa, Hälsokost, Hjärt- och kärlhälsa, Kost

Rödbetan har på senare år fått mycket uppmärksamhet på grund av sitt rika innehåll av nitrat. Inte minst har tidigare studier visat att rödbetsjuice kan bidra till normalt blodtryck, samt ökad uthållighet och prestation vid idrott. En nyligen publicerad studie visar även att rödbetsjuice har en positiv effekt på blodkärlen hos patienter som lider av PAH.

Rödbetsjuice har positiv effekt för hjärt-kärlhälsan

Vad är PAH?

Pulmonell arteriell hypertension, förkortning PAH, är en hjärt- och lungsjukdom som innebär att lungornas blodkärl har blivit för trånga och förtjockade. Följden blir försämrat syreupptag och att blodtrycket i lungorna blir onormalt högt, eftersom samma volym blod försöker pressa sig fram genom trängre kärl. Vanliga symtom är andfåddhet, försämrad kondition, trötthet, bröstsmärta och svimningskänsla.

Studie: Effekten av rödbetsjuice vid PAH

Vid en studie (1) som utfördes av forskare vid Uppsala universitet och som publicerades i september 2018, ville man se vilken effekt rödbetsjuice har vid diagnosen PAH. Det var en mindre pilotstudie där 15 PAH-patienter mellan åldrarna 31 och 82 deltog. Patienterna hade mild till måttlig sjukdom, motsvarande WHO-funktionsklass 2 eller 3. Av dessa patienter var 11 på en stabil PAH-specifik terapi och fyra hade nyligen diagnostiserats och hade ännu inte fått någon behandling. Studien var dubbelblind och randomiserad, vilket betyder att patienterna slumpmässigt delades in och inte visste om de fick äkta rödbetsjuice eller placebo.

Patienterna fick två gånger dagligen i sju dagar under två behandlingsperioder antingen dricka 70 ml koncentrerad nitratrik rödbetsjuice eller rödbetsjuice där nitratet var borttaget. Redan efter en vecka med nitratrik rödbetsjuice morgon och kväll kunde man se anmärkningsvärda förbättringar jämfört med placebo. Analyser av patienternas blodplasma och saliv visade höjda nivåer av nitrat och nitrit, som sedan via mag- och tarmsystemet omvandlas till kväveoxid. Därefter förs kväveoxiden ut i blodet och ger en kärlvidgande effekt. Just den effekt som ger ökad ork och uthållighet i musklerna. Kväveoxid (NO) är känt för att vara en viktig regulator av blodkärlskonstruktionen och vaskulär hälsa.

Att konsumera livsmedel som är rika på nitrat- och nitritföreningar kan därmed vara fördelaktigt för hjärt- och kärlhälsan. Tidigare studier har som nämnt även visat att nitratrik rödbetsjuice kan bidra till normalt blodtryck (3), samt ökad uthållighet och prestation vid idrott (4) (5) (6).

Rödbetsjuice kan man pressa själv om man har en råsaftcentrifug. För den som föredrar finns det färdigpressad rödbetsjuice på flaska att köpa, men se till att du väljer en som är fri från onödiga tillsatser. Man kan även använda sig av rödbetspulver som är 100 % frystorkade rödbetor som man enkelt blandar med vatten och dricker.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Pulmonary hypertension news: https://pulmonaryhypertensionnews.com/2018/10/01/drinking-nitrate-rich-beetroot-juice-can-improve-no-levels-pah-patients-trial/

(2) Pubmed - Effects of oral supplementation with nitrate-rich beetroot juice in patients with pulmonary arterial hypertension - results from BEET-PAH an exploratory randomized, double-blind, placebo-controlled crossover study.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30244181

(3) http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/forskare-finner-daglig-dos-av-roedbetsjuice-saenker-blodtrycket-1107969

(4) Studie visar att rödbetsjuice kan öka uthålligheten med 16 %: http://lifesciences.exeter.ac.uk/news/college/title_37371_en.html

(5) En studie visar att nitrat i rödbetsjuice förbättrar resultatet vid uthållighetssport - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22248502

(6) Tillskott av nitrat förbättrar tidsresultatet vid cykling - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21471821

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Angelika oktober 10, 2018 kl. 16:36

Tack för ett bra och intressant inlägg.

Svara

2 Mikaela Bjerring oktober 11, 2018 kl. 22:24

Tack! Trevligt att du uppskattade det.

Svara

3 Kerstin oktober 11, 2018 kl. 22:08

Rödbetan är verkligen fantastisk och så gott med!

Svara

4 Mikaela Bjerring oktober 11, 2018 kl. 22:24

Visst är den. 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: