Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Därför väljer många att äta spannmålsgräs

av | nov 27, 2013 | Eko & Miljövänligt, Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Liksom alger är spannmålsgräs ett mycket bra sätt att få i sig värdefull näring i koncentrerad form. Till denna kategori räknas vanligtvis vetegräs, korngräs, råggräs, havregräs och alfalfagräs som samtliga utmärker sig med sitt rika innehåll av klorofyll, enzymer, aminosyror, essentiella vitaminer, mineraler och en mängd andra intressanta näringsämnen.

Därför väljer många att äta spannmålsgräs!

Vad innehåller spannmålsgräs?

Spannmålsgräs innehåller rikligt med klorofyll som är det ”vegetabiliska blodet” och basen för växtlivet. Klorofyll har en kemisk struktur som liknar hemoglobin, som bildar människans blod. Skillnaden är att klorofyllmolekylen är byggd runt en magnesiumatom, medan hemoglobin är byggd runt en järnatom. De röda blodkropparna har många funktioner som bland annat inkluderar att frakta syre runt i kroppen. När kroppen blir bättre syresatt känner vi oss piggare och mer alerta.

Spannmålsgräs är en mycket bra källa för kostfiber som bidrar till tarmens normala funktion. Man hittar även generöst med enzymer som stödjer matsmältningen. Enzymer består av proteinmolekyler som antingen skapar eller bryter ned kemiska bindningar. Det är ämnen som möjliggör liv och fungerar som katalysatorer, som påskyndar kemiska reaktioner utan att själva förändras. Enzymer behövs för varenda kemisk reaktion i kroppen. Inga ämnen som vitaminer, mineraler eller hormoner är verksamma i kroppen utan enzymer. Tillräckligt med matenzymer och matsmältningsenzymer är nödvändiga för att vi ska kunna smälta maten ordentligt och ta upp näringen.

Spannmålsgräs räknas även som ett basiskt livsmedel. Generellt äter vi i Sverige en betydligt mer syrabildande föda än basbildande, vilket kan leda till ett syraöverskott. Vanliga tecken på syraöverskott kan t.ex. vara sömnlöshet, ledvärk, migrän, vätskeansamling samt växlande mellan förstoppning och diarré (1). Spannmålsgräs är ett bra och ekonomiskt sätt att få i sig högkvalitativa grönsaker. Det är naturligt glutenfritt och torkat spannmålsgräs innehåller cirka 20-30 % protein.

Vetegräs

Vetegräs är hjärtbladen av vete och en av de främsta och mest tillgängliga superfoods. Det är i stort sätt ett komplett livsmedel som tillför kroppen mängder med värdefull näring (2). Det innehåller samtliga aminosyror, är rikt på mineraler och då huvudsakligen kalcium, jod, selen, järn och zink. Det innehåller också vitamin A, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B12, C, E och K och generöst med enzymer.

Korngräs

Korngräs utvinns ur kornets unga späda blad. Det är mycket näringsrikt och som alla spannmålsgräs glutenfritt. Näringsmässigt är det likvärdigt vetegräs, men har en mildare smak och är ännu mer lättsmält för magen. Korngräs vet man har odlats i över 7000 år och använts traditionellt både som ett livsmedel och som en läkeväxt genom tiderna. Korngräs innehåller generöst med vitaminer, mineraler, antioxidanter, aminosyror, GABA, SOD, fibrer, enzymer och klorofyll. Rikt på bland annat B-vitaminer, krom, magnesium, zink, järn och kalcium (3). Faktum är att korngräs innehåller betydligt mer kalcium än mjölk.

Havregräs

Havregräs tillhör gräsfamiljen Poaceae. Det är inte ett lika populärt livsmedel som vetegräs och korngräs, men liksom alla spannmålsgräs mycket näringsrikt. Innehåller bland annat rikligt med klorofyll, växtenzymer och aminosyror. Man hittar en betydande mängd lecitin, vitaminerna A, C, E, K, B5 och mineralerna kalcium, magnesium, kalium, järn och fosfor (4).

Alfalfagräs

Alfalfagräs är liksom alla spannmålsgräs rikt på klorofyll, enzymer, aminosyror och fibrer. Även en bra källa för kalcium, magnesium, fosfor, kalium och andra spårämnen. Det innehåller också många vitaminer inklusive A, C, D, E, K och B-vitaminer. Det är också en källa till kolin, inositol och PABA (5).

Att inkludera spannmålsgräs i sin kost

Man kan odla spannmålsgräs själv, skörda och pressa det i en juicepress som man sedan dricker. Spannmålsgräs finns även att köpa som torkade hälsokostlivsmedel och förekommer ofta i olika greensprodukter tillsammans med alger, andra växtdelar och antiinflammatoriska örter. Ett fantastiskt sätt att få i sig koncentrerad näring varje dag.

 

Återförsäljare av spannmålsgräs och greens hittar du här

 

 

Källor och Referenser:

(1) Medical News Today: What to know about acidosis – https://www.medicalnewstoday.com/articles/326975#summary

(2) A study on wheat grass and its Nutritional value. https://www.researchgate.net/publication/279370893_A_study_on_wheat_grass_and_its_Nutritional_value

(3) Preventive and Therapeutic Role of Functional Ingredients of Barley Grass for Chronic Diseases in Human Beings. Published online 2018 Apr 4. doi: 10.1155/2018/3232080. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5904770/

(4) Characteristics and chemical composition of oat grass: https://www.researchgate.net/figure/Characteristics-and-chemical-composition-of-oat-grass-1-silage-DM_tbl1_313435751

(5) Protein and fiber contents in alfalfa leaves and stems. https://www.researchgate.net/publication/237218048_Protein_and_fiber_contents_in_alfalfa_leaves_and_st

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Mette J

    Vetegräs är ett fantastiskt! Jag fick upp ögonen för det för lite mer än ett år sedan och sedan dess har det tillhört en del av min vardag! Verkligen en bra start på dagen med lite grönt, mår super 😀

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det gör verkligen skillnad att få i sig mer grönt! 🙂

  2. David

    Vetegräs blandat med proteinpulver och vips så har jag min återhämtningsdrink efter träning!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Fantastiskt bra återhämtning David! 🙂

  3. Ann

    Tack för tipset och bra information!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close