Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Smärta brukar ses som ett varningstecken från kroppen att man ska ta det lugnt och vila. Detta gäller inte för artros. Man ska tvärtom röra på sig och motionera även om det tar emot. Genom att använda sina leder bygger man upp muskler och brosk så att värken minskar. I kombination med rätt kost och viktkontroll så kan uppnå fantastiskt bra resultat.

Träna bort din artros

Ledsjukdomen artros

Artros eller osteoartrit är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige. Det är ett tillstånd som bryter ner en eller flera leders brosk som innan felaktigt kallades för “ledförslitning”. Artros drabbar främst överviktiga och äldre 60+, men kan även förekomma i yngre åldrar. Vid belastning och rörelser uppstår smärta som kan visa sig i alla kroppens leder men drabbar främst ryggrad, hand-, höft-, knä- finger- och tåleder. När smärta uppstår är det vanligt att man slutar med fysiska aktiviteter, vilket enbart påskyndar nedslitningsprocessen och tillståndet av artros förvärras. Brosk genomströmmas av ledvätska och när brosket komprimeras genom belastning för att sedan expandera sugs ledvätskan in i brosket. Därför är belastning av lederna viktigt för att förebygga och motverka artros.

Träna bort artrossmärta

Forskning visar att den absolut bästa behandlingen vid artros är träning. En sjukgymnast kan hjälpa till med ett anpassat träningsprogram då balansen mellan belastning och kapacitet är viktig när man börjar träna. Man ska se till att belastningen inte blir för stor om man inte dessförinnan hunnit bygga upp tillräckligt med muskelmassa.

Genom att bli av med eventuell övervikt och genom att regelbundet träna muskulaturen kan goda resultat uppnås. Professorn i ortopedi Leif Dahlberg har forskat mycket om artros och är engagerad i ”artrosskolan”, en verksamhet som bedrivs sedan flera år tillbaka i Malmö, Lund och Trelleborg. Med individuellt anpassade träningsråd av en sjukgymnast eller arbetsterapeut har många blivit av med sin smärta.

Kost och näringsämnen vid artros

Genom ett bra träningsprogram och viktkontroll i kombination med en balanserad och antiinflammatorisk kost kan man komma mycket långt. T.ex visar en brittisk studie att en kost rik på alliumrika grönsaker, såsom vitlök, lök och purjolök, kan minska riskerna för artros (4).

Andra studier visar att tillskott av D-vitamin har en skyddande effekt på progression av knäartros. Även C-vitamin, betakaroten och E-vitamin kan förbättra olika former av artros på grund av dess antioxidantiva egenskaper. Nyponpulver örten djävulsklo, kollagen  och glukosamin (10) är hälsokostprodukter som samtliga visats sig stödja god ledhälsa.

 

Källor och Referenser:

Forskning om Artros vid Lunds universitet: http://www.med.lu.se/klinvetlund/ortopedi/forskning/dahlberg_tiderius_artrosforskning

BMC Musculoskeletal DisordersVolume 11, doi: 10.1186/1471-2474-11-280
“Dietary garlic and hip osteoarthritis: evidence of a protective effect and putative mechanism of action” Authors: F.M.K. Williams, J. Skinner, T.D Spector, A. Cassidy, I.M. Clark, R.M. Davidson, A.J. MacGregor

Dagens medicin – Strandnypon kan lindra reumatisk smärta: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/strandnypon-kan-lindra-reumatisk-smarta/ 

Studie publicerad på EULAR Kongress i Barcelona, juni 2007 – http://www.scicompdf.se/litomove/rossnagel_eular.pdf 

Pearson, W., McKee, S. & Clarke, A.F. 1999. Effect of a proprietary herbal product on equine joint disease. Journal of Nutraceuticals, 2, s.31-46. 

Studie visar att kollagen har god effekt vid knäartros: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26822714 

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close