Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Träna bort din artros

av | jan 22, 2014 | Blogg, Fysisk hälsa, Träning & Fysisk aktivitet | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Smärta brukar ses som ett varningstecken från kroppen att man ska ta det lugnt och vila. Detta gäller inte för artros. Man ska tvärtom röra på sig och motionera även om det tar emot. Genom att använda sina leder bygger man upp muskler och brosk så att värken minskar. I kombination med rätt kost och viktkontroll så kan uppnå fantastiskt bra resultat.

Träna bort din artros

Ledsjukdomen artros

Artros eller osteoartrit är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige. Det är ett tillstånd som bryter ner en eller flera leders brosk som innan felaktigt kallades för “ledförslitning”. Artros drabbar främst överviktiga och äldre 60+, men kan även förekomma i yngre åldrar. Vid belastning och rörelser uppstår smärta som kan visa sig i alla kroppens leder men drabbar främst ryggrad, hand-, höft-, knä- finger- och tåleder. När smärta uppstår är det vanligt att man slutar med fysiska aktiviteter, vilket enbart påskyndar nedslitningsprocessen och tillståndet av artros förvärras. Brosk genomströmmas av ledvätska och när brosket komprimeras genom belastning för att sedan expandera sugs ledvätskan in i brosket. Därför är belastning av lederna viktigt för att förebygga och motverka artros.

Träna bort artrossmärta

Forskning visar att den absolut bästa behandlingen vid artros är träning. En sjukgymnast kan hjälpa till med ett anpassat träningsprogram då balansen mellan belastning och kapacitet är viktig när man börjar träna. Man ska se till att belastningen inte blir för stor om man inte dessförinnan hunnit bygga upp tillräckligt med muskelmassa.

Genom att bli av med eventuell övervikt och genom att regelbundet träna muskulaturen kan goda resultat uppnås. Professorn i ortopedi Leif Dahlberg har forskat mycket om artros och är engagerad i ”artrosskolan”, en verksamhet som bedrivs sedan flera år tillbaka i Malmö, Lund och Trelleborg. Med individuellt anpassade träningsråd av en sjukgymnast eller arbetsterapeut har många blivit av med sin smärta.

Kost och näringsämnen vid artros

Genom ett bra träningsprogram och viktkontroll i kombination med en balanserad och antiinflammatorisk kost kan man komma mycket långt. T.ex visar en brittisk studie att en kost rik på alliumrika grönsaker, såsom vitlök, lök och purjolök, kan minska riskerna för artros (4).

Andra studier visar att tillskott av D-vitamin har en skyddande effekt på progression av knäartros. Även C-vitamin, betakaroten och E-vitamin kan förbättra olika former av artros på grund av dess antioxidantiva egenskaper. Nyponpulver örten djävulsklo, kollagen  och glukosamin (10) är hälsokostprodukter som samtliga visats sig stödja god ledhälsa.

 

Källor och Referenser:

Forskning om Artros vid Lunds universitet: http://www.med.lu.se/klinvetlund/ortopedi/forskning/dahlberg_tiderius_artrosforskning

BMC Musculoskeletal DisordersVolume 11, doi: 10.1186/1471-2474-11-280
“Dietary garlic and hip osteoarthritis: evidence of a protective effect and putative mechanism of action” Authors: F.M.K. Williams, J. Skinner, T.D Spector, A. Cassidy, I.M. Clark, R.M. Davidson, A.J. MacGregor

Dagens medicin – Strandnypon kan lindra reumatisk smärta: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/strandnypon-kan-lindra-reumatisk-smarta/ 

Studie publicerad på EULAR Kongress i Barcelona, juni 2007 – http://www.scicompdf.se/litomove/rossnagel_eular.pdf 

Pearson, W., McKee, S. & Clarke, A.F. 1999. Effect of a proprietary herbal product on equine joint disease. Journal of Nutraceuticals, 2, s.31-46. 

Studie visar att kollagen har god effekt vid knäartros: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26822714 

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close