Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Rödbetsjuice kan öka prestationen vid idrott

av | dec 20, 2013 | Blogg, Fysisk hälsa, Kost & Näring, Träning & Fysisk aktivitet | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Rödbetsjuice har visat sig bidra med stora fördelar när det kommer till att öka prestationen och uthålligheten vid träning. Effekten förklaras av rödbetans rika innehåll av nitrat.

Rödbetsjuice kan öka prestationen vid idrott

Nitratet i rödbetor

Det finns ett flertal näringsämnen som spelar en väsentlig roll för prestation och återhämtning vid idrott. Här är nitrat ett ämne som blivit mycket omtalat på senare år. Man har nämligen sett att nitrat bidrar till att vidga blodkärlen och sänka blodtrycket. Det resulterar i mindre energiåtgång, vilket gör att man bli mer uthållig under träningspasset med en förbättrad återhämtning efter träningen. Nitrat hittar vi i de flesta grönsaker, men rödbetor innehåller en betydande mängd, vilket gjort att rödbetsjuice kommit att bli en mycket populär sportdryck.

Studier på rödbetsjuice för bättre prestation

En studie på löpare visade att ett dagligt intag på 500 ml rödbetsjuice förbättrade uthålligheten med hela 15 % redan efter 4 dagars användning. Det noterades även att syrekonsumtion för dessa idrottare minskade (2). Rödbetsjuicens effekt förklaras av det rika innehållet av nitrat. I kroppen ombildas nitrat till kväveoxid (NO) som på ett positivt sätt påverkar cellernas ämnesomsättning och kroppens blodtryck (3).

En studie som forskare på Karolinska institutet gjorde på cyklister visade att under 6 dagars användning av rödbetsjuice förbättrades kapaciteten på mitokondrierna hos cyklisterna. Mitokondrier är cellernas energistation och det är där som syre tillsammans med kolhydrater och fett omvandlas till energi som sedan används till muskelarbete.

Genom de studier som än så länge gjorts har det inte helt och hållet fastställts vilka doser som bör användas och under hur lång tid det bör intas för att ge effekt. Vissa undersökningar har visat att det kan räcka med så lite som 140 ml/dag (4). Det är dock sannolikt att intag av rödbetsjuice dagarna innan tävling har betydelse på tävlingsdagen för bättre resultat. Det rekommenderas att man intar rödbetsjuicen cirka 2 timmar innan träningen för att nitratet ska kunna hinna tas upp av kroppen.

Att inkludera rödbetsjuice i kosten

Man kan dra nytta av nitratet i rödbetor genom att antingen köpa rödbetsjuice på flaska eller göra saft själv om man har en råsaftcentrifug. Man kan även använda sig av rödbetspulver som är 100 % torkade rödbetor som malts till ett pulver. Pulvret blandar man med vatten och dricker. 

 

Återförsäljare av rödbetsprodukter hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost of walking and running: a placebo-controlled study: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21071588

(2) Nitrate supplementation’s improvement of 10-km time-trial performance in trained cyclists: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22248502

(3) Acute dietary nitrate supplementation improves cycling time trial performance: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21471821

(4) karolinska institutet: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=115412&l=sv&newsdep=130

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Jenny

    Bästa sportdrycken! Gör stor skillnad innan träning.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det en fantastisk sportdryck!

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close