Rödbetsjuice kan öka prestationen vid idrott

by Mikaela Bjerring on 20 december, 2013 · 2 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Hälsa, Kost, Kosttillskott, Träning, Träningstillskott

Rödbetsjuice har visat sig bidra med stora fördelar när det kommer till att öka prestationen och uthålligheten vid träning. Effekten förklaras av rödbetans rika innehåll av nitrat.

Rödbetsjuice kan öka prestationen vid idrott

Rätt kost påverkar resultaten

Rätt kost kan påverka resultaten i samband med träning på många sätt. Det finns ett flertal näringsämnen som spelar en väsentlig roll för prestation och återhämtning vid idrott. Nitrat är ett ämne som blivit mycket omtalat på senare år. Man har nämligen sett att nitrat bidrar till att vidga blodkärlen och sänka blodtrycket. Detta resulterar i mindre energiåtgång, vilket gör att man bli mer uthållig under träningspasset med en förbättrad återhämtning efter träningen. Nitrat hittar vi i de flesta grönsaker, men rödbetor innehåller en betydande mängd, vilket gjort att rödbetsjuice kommit att bli en mycket populär sportdryck.

Studier på rödbetsjuice för bättre prestation

En studie på löpare visade att ett dagligt intag på 500 ml rödbetsjuice förbättrade uthålligheten med hela 15 % redan efter 4 dagars användning. Det noterades även att syrekonsumtion för dessa idrottare minskade (2). Rödbetsjuicens effekt förklaras av det rika innehållet av nitrat. I kroppen ombildas nitrat till kväveoxid (NO) som på ett positivt sätt påverkar cellernas ämnesomsättning och kroppens blodtryck (3).

En studie som forskare på Karolinska institutet gjorde på cyklister visade att under 6 dagars användning av rödbetsjuice förbättrades kapaciteten på mitokondrierna hos cyklisterna. Mitokondrier är cellernas energistation och det är där som syre tillsammans med kolhydrater och fett omvandlas till energi som sedan används till muskelarbete.

Genom de studier som än så länge gjorts har det inte helt och hållet fastställts vilka doser som bör användas och under hur lång tid det bör intas för att ge effekt. Vissa studier har visat att det kan räcka med så lite som 140 ml/dag (4). Det är dock sannolikt att intag av rödbetsjuice dagarna innan tävling har betydelse på tävlingsdagen för bättre resultat. Det rekommenderas att man intar rödbetsjuicen ca 2 timmar innan träningen för att nitratet ska kunna hinna tas upp av kroppen och göra sitt jobb.

Att inkludera rödbetsjuice i kosten

Man kan dra nytta av nitratet i rödbetor genom att antingen köpa rödbetsjuice på flaska eller göra saft själv om man har en råsaftcentrifug. Man kan även använda sig av rödbetspulver som är 100 % torkade rödbetor som malts till ett pulver. Pulvret blandar man med vatten och dricker. Det sistnämnda kan många gånger vara det lättaste sättet att se till att alltid ha rödbetsjuice hemma.

Återförsäljare av rödbetsjuicepulver och rödbetsjuice hittar du här

Relaterade inlägg:

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost of walking and running: a placebo-controlled study: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21071588


(2) Nitrate supplementation's improvement of 10-km time-trial performance in trained cyclists: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22248502


(3) Acute dietary nitrate supplementation improves cycling time trial performance: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21471821


(4) karolinska institutet: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=115412&l=sv&newsdep=130

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Jenny maj 5, 2018 kl. 12:40

Bästa sportdrycken! Gör stor skillnad innan träning.

Svara

2 Mikaela Bjerring maj 5, 2018 kl. 12:42

Visst är det en fantastisk sportdryck!

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: