Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Coolstuff och Grön gåva – 

Att det är bra för hälsan att äta ingefära har nog inte undgått många, men även att tillsätta ingefära i badvattnet kan ge fördelar för välmåendet. Bättre sömn, djup avslappning, smärtlindring för muskler och leder, en boost för immunsystemet och magen är några fördelar som kan upplevas.

Fördelarna med att bada i ingefära

Att bada i ingefära är djupt rogivande och välgörande. Du kommer att svettas i mängder, så drick mycket vatten innan och efter badet. Om du känner dig orolig, har svårt att slappna av, behöver boosta immunsystemet, har värk och smärta i leder och muskler, nästäppa, huvudvärk, migrän, träningsvärk eller mensvärk, så kan ett bad med ingefära mycket väl vara något som hjälper dig. Tappa upp ett varmt bad och tillsätt 5-10 droppar eterisk ingefäraolja. Slappna sedan av i det värmande badet i cirka 20 minuter.

Användning av ingefära inom traditionell medicin

Ingefära är en av de örter som har en väldigt lång historisk användning som läkeväxt. Den används flitigt inom traditionell medicin som Ayurveda, Kinesisk medicin och Japansk kampo. Det finns inte många andra växter som har en så pass lång och bred historisk bakgrund som medicinalväxt som just ingefära.

I Japan används ingefäraolja för att göra narig hud mjuk, och som hårolja vid skallighet för att stimulera hårväxten, vid mjäll och torr hårbotten. Den tillsätts även i badvattnet som ett afrodisiakum. Andra användningsområden är för att få igång blodcirkulationen, stödja immunsystemet och som hjälp vid huvudvärk. I Kina har eterisk ingefäraolja, färsk och torkad ingefära använts medicinskt under årtusenden. Det är t.ex. en flitigt använd huskur för att lugna magen och hjälpa matsmältningen, eftersom den stimulerar tarmarna och produktionen av matsmältningsenzymer. Ingefära är även känd för att effektivt minska illamående vid graviditet, åksjuka eller efter operation. Inom ayurvedisk medicin används ingefära inte minst vid bihåleinflammation, luftrörskatarr, snuva, allergi, huvudvärk, tandvärk, muskelvärk, ledvärk och mensvärk. Ingefära är definitivt en högt aktad ört, användningsområdet är brett och fördelarna är många.

För dig som inte har badkar

För dig som inte har badkar kan jag rekommendera badbaljan för vuxna. En lösning som blev min egen räddning eftersom lägenheten jag bor i saknar badkar. Det är ett portabelt badkar som är bekvämt och tillräckligt stort för en vuxen och finns att köpa i flera färger. Med badbaljan medföljer en avloppsslang som är fäst i badbaljans underkant, vilket gör den lätt att tömma. Du ställer helt enkelt badbaljan i närheten av ett avlopp i badrummet. En fantastisk lösning när man inte har badkar, men ändå vill kunna njuta av renande och avslappnande bad. Badbaljan är nätt och kompakt. Den får även plats i små badrum och är lätt att flytta runt då den bara väger ca 5 kilo. Återförsäljare av badbaljan hittar du här.

 

Återförsäljare av eterisk ingefäraolja hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Egenskaper av ingefäraolja http://www.shenet.se/ravaror/ingefaraolja.html

(2) Ingefära hämmar inflammation i kroppen: Tripathi et al., Ginger extract inhibits LPS induced macrophage activation and function. BMC Complementary and Alternative Medicine 2008, 3:1 

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Veronica

    Älskar ingefära och bada i ingefära låter ju helt fantastiskt! Det ska jag absolut prova. Tack för ännu ett bra inlägg. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Vad trevligt att du uppskattade inlägget! 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close