Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Fördelarna med ayurvedisk självmassage Abhyanga

av | apr 9, 2016 | Fysisk hälsa, Hälsa, Kroppsvård & skönhet, Livsstil | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com & Bagaren och kocken – 

Abhyanga ses inom ayurveda som en av de mest självläkande behandlingar som man kan göra för att främja hälsan och livslängden. En självmassage som används traditionellt för att rena kroppen, stödja lymfsystemet och det endokrina systemet, samtidigt som det ger en djup avslappning. Dessutom mjukar det upp muskler, stela leder och ger huden vård på djupet.

Fördelarna med ayurvedisk självmassage Abhyanga

Vad är Abhyanga?

Abhyanga är en typ av självmassage som man gör med uppvärmd olja. Inom ayurveda rekommenderas det att man gör massagen som en daglig rutin, eller åtminstone ett par gånger i veckan, eftersom den anses mycket välgörande för hela kroppen. Det är en behandling som enligt ayurvedisk lära är passande för alla kroppstyper ”doshas”. Även om ett flertal olika oljor kan användas är kallpressad sesamolja den absolut bästa för den här typen av oljemassage. Det beror på att uppvärmd sesamolja kan tränga längre ner i huden. Dessutom innehåller den de antiinflammatoriska ämnena sesamol och sesamin.

Att mogna sesamoljan innan användning

När du använder sesamolja till abhyanga så ska du enligt tradition först mogna oljan. Det innebär att du värmer upp den till 100-110 °C. Använd en termometer så att temperaturen blir rätt. Mogna bara den mängd olja som du kommer att använda inom de närmaste veckorna.

Anledningen till att man mognar sesamoljan är för att stabilisera fettsyrorna och näringsämnena så de kan göra mer nytta. Det gör även den halvfeta oljan mer tunnflytande, vilket gör att den lättare kan tränga ner i huden. Genom att mogna sesamoljan ska man då få den fulla effekten av abhyangan. Temperaturen du vill ha på oljan när du gör massagen är runt 40 grader.

Skulle du använda någon annan olja som kallpressad kokosolja så ska den inte mognas, utan bara värmas upp till runt 40 grader precis innan användning. Sesamolja är dock som sagt den absolut bästa för abhyanga och andra oljor kommer inte att ge samma effekt. Ekologisk kallpressad sesamolja som passar sig för hudvård hittar du här.

Självmassage för lymfflödet och cirkulationen

Innan du börjar din abhyanga

Innan du börjar så ska du värma upp den redan mogna oljan till en behaglig temperatur för att användas på kroppen (cirka 40 grader). Jag brukar även börja och avsluta abhyangan med att massera lite lätt vid ljumskarna, armhålorna och ovanför nyckelbenen där vi har ansamlingar av lymfknutor.

Jag tycker också om att torrborsta kroppen innan. Det hjälper lymfflödet ytterligare, får igång cirkulationen ordentligt, samtidigt som det avlägsnar döda hudceller. Mer om torrborstning och hur du gör kan du läsa i inlägget “Därför är torrborstning så bra“.

Så här gör du Abhyanga:

1. Börja med att massera huvudet. Doppa fingrarna i oljan och massera in i hårbotten. Ta din tid då huvudet anses vara en av de viktigaste kroppsdelarna. Huvudet kan man passa på att inkludera i abhyangan när man ändå ska tvätta håret.

2. Gå vidare ner till ansiktet och massera in oljan i uppåtgående rörelser. Fortsätt till öronen, halsen och nacken och ner mot gropen ovanför nyckelbenen. Gå vidare till övre rygg och bröst. Över hjärtat masserar du med lätta cirkelrörelser i riktning medurs/högervarv.

3. Massera in oljan på armarna med långa rörelser mot armhålorna och hjärtat. Magen masserar du i riktning medurs/högervarv. Massera sedan så mycket du når av rygg och ryggrad.

4. Gå vidare ner till benen och masserar in oljan i långa rörelser över de stora musklerna och cirklande rörelser över alla leder, i riktning uppåt mot ljumskarna.

5. Sist masserar du fötterna. Liksom huvudet är detta en kroppsdel som du ska ta dig tid att massera. Fotsulorna masserar du med hela handflatan.

6. Efter det att du är klar med massagen kan du med fördel låta oljan verka i 10-20 minuter.

7. Du avslutar din Abhyanga med att duscha i varmt vatten utan att tvåla in dig. Duschen är en viktig del av behandlingen då värmen hjälper oljan att tränga in i huden.

Stressa inte när du gör självmassagen, utan ta din tid och gör den med ett lugnt sinne. Det är meningen att det ska vara en avslappnande stund, inte något som man stressar igenom för att snabbt få gjort.

Vad är ayurveda

Vad är Ayurveda?

Ayurveda betyder ”kunskap om livet”. Det är läran om naturen, och hur man kan leva ett liv i harmoni med den. Enligt det ayurvediska synsättet ses samspelet mellan alla kroppsprocesser och våra fem sinnen som en väg till bättre hälsa, balans i livet, mer lycka och som ett sätt att förebygga ohälsa.

Ayurvedisk medicin är en komplementär behandlingsform som har som mål att balansera och stärka kroppen och själens egna självläkande förmåga. Man arbetar med att återställa hälsan och förebygga sjukdomar genom grundläggande råd om kost och livsstil. Stor vikt läggs vid fysisk aktivitet, kost, kroppsvård, avslappning och meditation. Allt anpassat efter den egna kroppspersonligheten.

Man ser på varje människas medfödda personlighetsdrag där man tillhör olika kroppstyper, vata, kapha eller pitta beroende på vilka egenskaper som är mest dominerande. Det handlar om att lära känna sin kropp och anpassa kosten och livsstilen efter sina egna individuella förutsättningar.

Ayurveda är en 5 000 år gammal läkekonst som ser obalanser i kroppen som orsaken bakom sjukdomars uppkomst. Det är det äldsta dokumenterade systemet för förebyggande alternativ hälsovård och erkänt av WHO (FN:s världshälsoorganisation). I Indien är ayurveda ett godkänt medicinskt system som tillämpas sida vid sida med västerländsk medicin inom sjukvården.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Mina

    Tack för tipset! 🙂 Det låter intressant.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Kan starkt rekommendera Abhyanga Mina. 🙂

  2. Laila H

    Ayurveda är så bra! Gjorde Abhyanga rätt så ofta innan och nu blev jag påmind om hur bra den är. Ska sätta igång med det igen.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det en riktigt skön kroppsbehandling. 🙂

  3. Camilla

    Abhyanga är helt underbart! Huden blir så fin och mjuk. Kan starkt rekommenderas av erfarenhet! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Har man väl börjat, så vill man oftast inte sluta. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close