Så testar du ditt balanssinne

by Mikaela Bjerring on 5 oktober, 2015 · 2 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, Muskler – Skelett – Leder, Träning, Träningsredskap, Vardagsmotion

Ett bra balanssinne leder till större stabilitet, koordination och bättre hållning. Dessutom minskar risken för skador och överbelastningar. Det finns många fördelar med att träna upp balansen och hålla den i trim oavsett ålder.

Så testar du ditt balanssinne

Fördelar med balansträning

Det finns en mängd hälsofördelar med balansträning – Du ökar din smidighet, förebygger skador, får bättre hållning och du blir starkare. Du får även bättre kontroll över din kropp samtidigt som du tränar upp din koncentrationsförmåga. Ett bra balanssinne gör även att du kan utföra dina träningsövningar på ett korrekt sätt, vilket gör dom mer effektiva och risken för skador minskar.

Som allt annat så måste balanssinnet underhållas och tränas för att bevaras och förbättras. Detta är något som har en stor betydelse både i yngre och äldre ålder. Balansträning stärker och tränar upp de små stabiliserande musklerna i kroppen. Dina leder blir starkare, smidigare och du får en bättre ledbelastning.

Testa din balans

Du kan testa din balans genom stå på ett ben och blunda. Försök att stå kvar utan att sätta ner foten eller röra dig. Kan du stå kvar i 60 sekunder så har du bra balans. Om inte så är det hög tid att få in balansträning i din vardag – med fem minuter balansträning om dagen märker du resultat redan efter några veckor.

Hur tränar man upp balansen?

Balanssinnet kan tränas upp genom att man utför olika balansövningar. Yoga är till exempel en mycket effektiv träningsform för att träna balanssinnet, men är du ingen yogafantast så finns det en rad alternativa sätt. En av de mest uppskattade metoderna är att använda sig av en balansboll eller balansplatta. Det är effektiva redskap som du använder för att utföra olika övningar. Det är inte bara ett bra sätt för att träna upp balansen, utan även för koordination, styrka och cirkulation. Det ger också en rätt så heltäckande träning då man stärker anklar, knän, lår, rumpa, höfter, mage och rygg.

Återförsäljare av balansplatta och balansboll hittar du här

Relaterade inlägg:

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Sandra oktober 9, 2015 kl. 13:14

Jag gjorde testet och behöver definitivt öva upp min balans 🙂 Trodde inte att det var så dåligt 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring oktober 10, 2015 kl. 12:17

Du har bara allt att vinna på att träna upp din balans. 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: