Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

3 dofter som höjer välbefinnandet

av | okt 3, 2015 | Aromaterapi & Eteriska oljor, Fysisk hälsa, Hälsa, Psykisk hälsa | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Luktsinnet är det enda av våra sinnen som är direkt kopplat till det limbiska systemet – hjärnans känslomässiga kontrollcentrum. Det är också anledningen till varför dofter kan påverka vårt välbefinnande i så stor utsträckning som dom gör. Här följer 3 dofter som används flitigt inom aromaterapi för att öka välbefinnandet.

3 dofter som höjer välbefinnandet

Eteriska oljor med sina dofter har under 1000-tals år uppskattats för sina lugnande, upplyftande och energigivande egenskaper. Inom aromaterapi används eteriska oljor för att lindra allt från koncentrationssvårigheter, negativa tankar, spänningar, ångest och oro till trötthet och stress. Genom att andas in den eteriska oljan eller massera in den på huden så kommer oljans terapeutiska egenskaper i bruk. På så sätt kan oljan bidra till att återskapa en balans där stress eller mentalt obehag har stört den känslomässiga eller mentala funktionen.

3 dofter som höjer välbefinnandet

Bergamott – har en fruktig citrusdoft, men är varmare, sötare och fylligare än andra citrusdofter. Det är en olja som har uppfriskande och renande egenskaper som används inom aromaterapi vid bland annat stress, depression, nedstämdhet och ångest. Doften av bergamott är lugnande samtidigt som den är stämningshöjande.

Ylang ylang –  verkar avslappnande, lugnande och fungerar som en afrodisiaka. Oljan används flitigt inom aromaterapi vid hypertoni och sömnsvårigheter. Den har en söt, tropisk blommig doft som påminner om en blandning av jasmin och bittermandel med pepparmynta i toppnoten och trä i botten.

Eucalyptus – är inom aromaterapi känd för att främja mental klarhet och koncentration. Doften är även lugnande, renande och upplyftande.

Att använda eteriska oljor

Det finns många olika sätt att dra nytta av aromaterapi, liksom många metoder att använda eteriska oljor. Här följer några exempel:

  • Använd en aromalampa för att sprida doften av eteriska oljor i hemmet.
  • Tillsätt några droppar eterisk olja i ditt badvatten.
  • Blanda 10-15 droppar eterisk olja med 100 ml vatten, häll i en sprayflaska och använd som en rumsspray.
  • Tillsätt några droppar eterisk olja till potpurri.
  • Blanda den eteriska oljan med en bärarolja, t.ex mandelolja eller någon annan vegetabilisk olja. Massera sedan in oljan på huden.
  • Applicera ett par droppar olja på en näsduk och andas in.

 

Återförsäljare av eteriska oljor hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Fia

    Eteriska oljor är underbara och bra för så mycket!

    Svara
  2. Anja

    Tack för ännu ett bra tips! Jag har även provat ditt tips om hur man blir av med mal och pälsäng, och det var toppen! 🙂 Fungerar riktigt bra och gott luktar det med i klädkammaren 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt att du uppskattar det! Visst är det effektivt mot mal och pälsängrar! 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close