Hasselnöt och chokladbars

by Mikaela Bjerring on 30 mars, 2017 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, Glutenfritt, Kost, Laktosfritt, Recept, Vegansk kost

Att göra egna bars är hur enkelt som helst och hur gott som helst. Dessutom kan du variera innehållet efter tycke och smak. Här har jag gjort riktigt goda hasselnöt och chokladbars. Laktosfria, glutenfria och utan vitt socker såklart.


Fördelen med att göra egna bars är att du vet vad dom innehåller och du slipper onödiga tillsatser. Dessutom är dom väldigt goda och enkla att göra. I receptet använde jag mig av fibersirap för sötning som skiljer sig mycket från annan sirap. Den innehåller endast 5 % sockerarter och hela 70 % prebiotiska fiber som gör gott för magen. Den har dessutom en god smak som påminner om vanlig sirap. Receptet nedan är för 1 st bar, så multiplicera ingredienserna beroende på hur många bars du vill göra.

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Blanda ihop hasselnötsmjöl, dom hackade hasselnötterna, kakao och vaniljpulver i en skål.
  2. Mät upp fibersirapen i en kastrull. Värm upp tills det börjar bubbla och ta sedan bort kastrullen från värmen. Tillsätt övriga ingredienser och rör om tills du fått en deg. Du kommer att behöva använda händerna mot slutet. Se till att du blandar ihop degen väl.
  3. Forma bars utav degen och lägg dom i en form eller på en tallrik klädd med bakplåtspapper.
  4. Ställ in dina bars i kylen så dom får stelna och förvara dom i kylen tills de ska ätas.

Fler recept hittar du här

Relaterade inlägg:

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Lena B. april 1, 2017 kl. 13:55

Oj så gott det ser ut!

Svara

2 Mikaela Bjerring mars 12, 2018 kl. 14:52

Dom blir riktigt goda. 🙂

Svara

3 Krestine april 2, 2017 kl. 09:58

Tack för receptet, ska jag prova att göra. Ser ju riktigt gott ut. 🙂

Svara

4 Mikaela Bjerring april 2, 2017 kl. 10:11

Det tycker jag att du ska göra. Gott och enkelt.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: