Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Ghee – ett hälsosamt alternativ av fett

av | mar 26, 2017 | Ayurveda, Blogg, Ekologiskt, Hälsa, Kost, Laktosfritt, Livsmedel, Olja-Fett | 14 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Ghee är klarnat smör även kallat skirat smör som använts i det indiska köket i tusentals år. Inom den ayurvediska hälsofilosofin kallas ghee för det flytande guldet, eftersom det anses bidra med många hälsofördelar och vara både balanserande och utrensande för kroppen.

Ghee - ett hälsosamt alternativ av fett

Så framställer man ghee

Inom indisk matkultur är ghee en stapelvara. Det är ett idealiskt fett för hälsosam matlagning eftersom det tål höga temperaturer utan att näringssammansättningen försämras. När man gör ghee så kokar man helt enkelt smöret på låg värme så att proteinerna separeras från fettet och vattnet skummar bort. Kvar har man sedan det klarifierade smöret som nu är fritt från laktos och kasein. De flesta som är laktosintoleranta och/eller känsliga mot mjölkprotein kan alltså använda ghee. Dessutom bidrar ghee med en riktigt god smörig smak.

Ghee inom ayurveda

Inom den traditonella läkekonsten ayurveda används ghee flitigt både för matlagning och som medicin. Ghee anses vara en “Rasayana” inom ayurveda, vilket betyder vitaliserande på sanskrit. Man ser ghee som allmänt balanserande, stärkande och läkande för alla tre doshor, vata, kapha och pitta (1).

Inom ayurveda används ghee för att stödja matsmältningen, tarmfunktionen och näringsupptaget. Fettet förbränns lättare i levern och ger inte ama (slagg) eller fettavlagringar i blodkärlen, utan lösgör istället slagg ur kroppen (1). Inom den traditionella medicinen sägs det även ha en positiv effekt på hjärnan och nervsystemet på grund av sammansättningen av fettsyror. Vidare används ghee flitigt inom ayurveda för att ge kroppen näring, rensa ut, förbättra ögonhälsan, sänka kolesterolet, stödja immunsystemet och mag/tarmhälsan, samt för att öka vitaliteten (2).

Moderna vetenskapliga studier på Ghee

Även om Ghee under mycket lång tid fått sitt erkännande inom traditionell medicin, så kan det vara intressant att veta vad modern vetenskaplig forskning säger om fettet. Vid en studie som gjordes på 1982 män på landsbygden i Indien kunde man se att det fanns en signifikant lägre förekomst av kranskärlssjukdom hos män som konsumerade större mängder ghee (3). Vid en annan studie kunde man se att ett dagligt intag av ghee minskade serumkolesterol, triglycerider, fosfolipider och kolesterolestrar hos psoriasispatienter (4). Man såg även en betydande förbättringar i patienternas psoriasissymptom. Det finns även studier som visat att ghee har en leverskyddande effekt (5) och att fettet kan gynna sårläkning (6), samt bidra till normala minnesfunktioner (7). Dessa forskningsresultat stödjer alltså de hälsosamma effekterna av ghee som beskrivs i gamla ayurvediska skrifter.

Att inkludera Ghee i kosten

Ekologisk Ghee finns att köpa på välsorterade hälsokostbutiker och kan användas istället för vanligt smör och olja i bakning och matlagning. Ett bra alternativ att bre på brödet och ett riktigt bra fett att steka i eftersom det tål höga temperaturer. Ghee har dessutom en väldigt god smak (likt vanligt smör), vilket gör det till ett fantastiskt livsmedel när man vill kombinera hälsa med en härlig smakupplevelse.

 

Återförsäljare av Ekologisk Ghee hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Lad V. New York: Harmony Books; 1998. The Complete Book of ayurvediska huskurer.

(2) Sharma HM. Smörolja (ghee) – Myter och fakta. Indian J Clin Pract. 1990; 1: 31-2.

(3) Gupta R, Prakash H. Association of dietary ghee intag med kranskärlssjukdom och riskfaktor förekomst i landsbygds män. (83). J Indian Med Assoc. 1997; 95: 67-69. –  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9212571

(4) Kumar MV, Sambaiah K, Mangalgi SG, Murthy NA Lokesh BR. Effekt av ghee läkemedel på serum lipidnivåer i psoriasispatienter. Indian J Dairy & Biosci. 1999; 10: 20-3.

(5) Achliya GS, Wadodkar SG, Dorle AK. Utvärdering av lever effekten av Amalkadi ghrita mot koltetraklorid-inducerad leverskada hos råttor. J Ethnopharmacol. 2004; 90: 229-32. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15013185

(6) Prasad V, Dorle AK. Utvärdering av smörolja baserad formulering för sårläkande aktivitet. J Ethnopharmacol. 2006; 107: 38-47.

(7) Achliya GS, Wadodkar SG, Dorle AK. Utvärdering av sedativa och antikonvulsiva aktiviteter Unmadnashak ghrita. J Ethnopharmacol. 2004; 94: 77-83.

 

Relaterade inlägg:

 

14 Kommentarer

  1. Fia

    Tack för tipset! Låter spännande så det ska jag prova 🙂

    Svara
  2. Eva-Lena

    Har hört om ghee, men aldrig vetat va det va riktigt. Det låter ju som ett bra alternativ av fett. Nu kör jag med kokosolja när jag steker, men man kan ju variera. 🙂 Ska prova i alla fall.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, man kan variera och så kan man ta lite av varje när man steker. Ghee smakar som smör så det ger en god smak.

      Svara
  3. Kerstin H.

    Mitt kolesterol som innan var högt är nu på en bra nivå efter det att jag började använda ghee och kokosolja istället för andra oljor och fetter i maten. Tycker om smaken med, så det kan jag rekommendera.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt att ditt kolesterol är på en bra nivå nu.

      Svara
  4. Maja

    Ghee är fantastiskt 🙂

    Svara
  5. Emma

    Riktigt gott!

    Svara
  6. Kalle P

    Riktigt gott, till och med godare än smör.

    Svara
  7. Eva Öberg

    Hejsan!
    Hur länge kokas smöret?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Jag brukar låta smöret sjuda på svag värme i ca 1 timme. Det kommer ett inlägg om hur du gör ghee inom kort.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close