Adaptogener för att stärka kroppen fysiskt och psykiskt

by Mikaela Bjerring on 19 juli, 2013 · 3 comments Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost

in Blogg, Kosttillskott, Örtmedicin, Sjukdomar - Symtom, Stress

Adaptogener är en kategori som inkluderar en grupp örter som allmänt stärker kroppen så att den kan klara av olika stressfaktorer och yttre angrepp. Detta förhindrar kroppen att komma till ett utmattningstillstånd som ofta är följden efter långa perioder av fysisk-, psykisk- eller emotionell stress.

Adaptogener för att starka kroppen fysiskt och psykiskt

Egenskaper av adaptogener

Adaptogener är som sagt substanser från växtriket som hittas i vissa örter som gör att kroppen bättre kan skydda sig och anpassa sig vid olika stressfaktorer som kan orsakas av både yttre och inre påfrestningar (1). Det kan bidra till att förhindra att kroppen hamnar i ett utmattningstillstånd som ofta är följden efter långa stressperioder. Ordet adaptogen kommer från det engelska ordet adapt som betyder anpassa. Adaptogener bidrar till att öka kroppens anpassningsförmåga till negativa faktorer i omgivningen och skydda kroppen från skador som dessa faktorer kan orsaka. Detta kan vara både fysiologiska (externa), så som köld, hetta, skador, åldrande och psykologiska (interna), så som oro, stress och depression eller kemikalier och miljögifter (2).

Att kombinera adaptogener

En kombination av olika adaptogena örter kan många gånger vara mer effektivt än de olika substanserna var för sig. Några av de mest kända och använda adaptogenerna är rosenrot, rysk rot och chisandra. Dessa tre örter kompletterar och förstärker varandras effekt och samtliga har en lång dokumenterad användning. Inte sällan inkluderas även vissa vitaminer eller andra örter i produkter med dessa tre för att förstärka effekten ytterligare.

Rosenrot

Rosenrot (Rhodiola rosea L.) är en ört som tillhör familjen fetbladsväxter som förekommer främst i Asien. Rosenrot bidrar till en normal psykologisk funktion. Dom adaptogena ämnena i rosenrot är salidrosid och rosavimin. Dessa hjälper hjärncellerna att återställa balansen mellan de olika nervsubstanserna. Det bidrar till att man fungerar bättre mentalt, blir mer stresstålig och får lättare att koncentrera sig. Idrottsmän använder ofta rosenrot för att höja sin prestationsförmåga.
 Effekten från rosenrot märks ofta snabbt (3) (4).

Rysk rot

Rysk rot (sibirisk ginseng) är en avlägsen släkting till asiatisk ginseng och började användas redan för 2000 år sedan. Rysk rot är en tornig buske som växer i Sibirien och norra Kina. Örten kan bidra till normal mental hälsa, normal kognitiv funktion, samt bidra till att immunsystemet fungerar normalt. Rysk rot har länge används traditionellt för att öka energin, förbättra uthålligheten, motverka trötthet, stödja immunsystemet och kroppens stresshantering, förebygga de värsta stresseffekterna, förbättra den allmänna hälsa och öka den potentiella livslängden (5) (6) (7) (8).

Chisandra

Chisandra är ursprungligen en buske med små röda bär som växer vilt i norra Kina. Örten har egenskaper som att bidra till normal funktion av levern, reflexreaktionerna, matsmältningen, öka uthålligheten, normal funktion av binjurarna, kroppens stresshanteringsförmåga och motverka onormal trötthet (9) (10) (11) (12).

Exempel på örtextrakt med adaptogena örter är:

Relaterade inlägg:

 

 
KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR:



(1) Om adaptogener: http://sv.wikipedia.org/wiki/Adaptogen

(2) Boon-Niermeijer, E.K., van der Berg, A., Wikman, G., Wiegant, F.A.C., 2000, “Phyto-adaptogens stimulate recovery from intoxication with copper or cadmium in larvae of Lymnaea stagnalis”, Phytomedicine, 7, 5, pp. 389-399.

(3) Rosenrot: Darbinyan V, Kteyan A, Panossian A, Gabrielian E, Wikman G, Wagner H. Rhodiola rosea in stress-induced fatigue – A double blind cross-over study of a standardized extract SHR-5 with a repeated low-dose regimen on the mental performance of healthy physicians during night duty. Phytomedicine 7:365-71; 2000. 



(4) Rosenrot: Shevtsov VA, et al. A randomized trial of two different doses of a SHR-5 Rhodiola rosea extract versus placebo and control of capacity for mental mork. Phytomedcine 10:95-105; 2003 • Greenmedicine.se • Bildkälla: Fotograf: Opioła Jerzy, wikimedia commons – public domains: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rhodiola_rosea_a4.jpg

(5) Ryskrot: Facchinetti, F., Neri, I., Tarabusi., M. Eleutherococcus senticosus reduces cardiovascular stress response in healthy subjects: a randomized, placebo- 
controlled trial. Stress and Health 18: 11-17 (2002) 




(6) ryskrot: Davydov, M.,Krikorian, A.D. Eleutherococcus senticosus (Rupr. & Maxim.) Maxim.(Araliaceae) as an adaptogen: a closer look. J Ethnopharmacol. 2000 Oct;72(3):345-93.



(7) Ryskrot: Naturmedel.org: http://www.naturmedel.org/sidor/acanto.html



(8) Ryskrot: Hälsokostrådets Förlag. Naturläkemedel och Naturmedel. Skogs Grafiska AB, Malmö. 1998; p.132

(9) Schisandra: http://www.naturmedel.org/sidor/schisandra.html



(10) Schisandra: Panossian A, Wikman G. Effect of adaptogens on the central nervous system. ArquivosBrasileiros de Fitomedicina Cientifica 3: 29-51; 2005. http://www.medref.se/rysk_rot/panossian_1.pdf



(11) Schisandra: Panossian A, Wagner H. Stimulating effect of adaptogens: an overview with particular reference to their efficacy following single dose administration. Opublicerad översikt från Svenska Örtmedicinska Institutet, Göteborg, Sverige http://www.medref.se/rysk_rot/panossian_3.pdf



(12) Schisandra: WHO Quality Of Life: Introduction, administration, scoring and generic version of the assessment. Field Trial Version. Programme on Mental Health, WHO, Geneva. http://www.medref.se/rysk_rot/who_qol_bref.pdf

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Jane Samuelsson juni 7, 2017 kl. 06:58

Önskar prenumerera, om det är gratis!

Svara

2 Mikaela Bjerring juni 8, 2017 kl. 10:24

Absolut! Lägger till dig på utskicket av nyhetsbrevet.

Svara

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: