Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

”Beauty food”- mat för hud, hår & naglar

av | mar 3, 2021 | Fysisk hälsa, Hälsa, Kroppsvård & skönhet | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Begreppet ”Beauty food” är mat som vårdar utsidan inifrån. Fokusen ligger på näring som är speciellt viktig för att reparera, bygga upp och skydda huden, håret och naglarna.

”Beauty food”- mat för hud, hår & naglar

Din livsstil reflekterar på ditt yttre

Livsstilen och kosten påverkar hälsan på många nivåer och självklart reflekteras våra vanor även på vår utsida. Ett sunt levnadssätt är avgörande för en strålande och spännstig hud, ett glansigt och friskt hår och starka naglar. Om man inte ser efter sin inre hälsa så kommer det på något sätt spegla sig på utsidan. Det kan visa sig i form av torr hud, akne, eksem eller andra hudproblem. Det kan även göra att huden förlorar sin lyster, spänst och åldras i förtid, att håret blir tunnare och livlöst, samt att naglarna ändrar utseende och blir sköra.

Bra sömn, att man är fysiskt aktiv, att man stödjer kroppens reningssystem och ser efter sin hormonella balans är alla faktorer som är av betydelse. Det gäller även att ha en bra stresshantering i sin vardag eftersom förhöjda nivåer av stresshormoner får huden att åldras snabbare. Att man håller blodsockret stabilt och att tarmfloran och matsmältningssystemet är i balans spelar också en roll. Lika så är överdriven solexponering och föroreningar riktiga skönhetsbovar.

Kost och näring för hud, hår & naglar

När det gäller kosten så vill man se till att äta en ren, näringsrik och varierad kost, samt dricka tillräckligt med rent vatten varje dag. Ät rikligt med frukt och grönt i regnbågens alla färger, hälsosamma fetter, bra proteinkällor och använd generöst med örter och kryddor som är rika på välgörande växtnäringsämnen. Inkludera gärna greens som alger i form av spirulina och chlorella, samt spannmålsgräs som vetegräs och korngräs som har ett imponerande näringsvärde. På så sätt blir kosten näringstät och rik på vitaminer, mineraler, nyttiga fettsyror, aminosyror, antioxidanter, fytonäringsämnen etc. Det ger kroppen rätt förutsättningar för att kunna bygga upp, reparera och underhålla ett friskt inre så väl som yttre. Det finns även vissa näringsämnen som har extra stor betydelse när det kommer till huden, håret och naglarna:

  • Kollagen / kollagen booster
  • Mjölksyrabakterier
  • Fettsyror: Omega-3, Omega-7, GLA
  • Vitaminer: B,C, E, A (betakaroten)
  • Mineraler: Kisel, selen zink, MSM

Kollagen

Cirka en tredjedel av allt protein i kroppen består av kollagen. Det är ett mycket komplext fiberprotein som underhåller styrka och flexibilitet i vår kropp. Framför allt finns kollagen i stödjevävnad och utgör en viktig struktur i bindväv, leder, muskler, ligament och brosk. Det har även betydelse för håret, naglarna och inte minst huden som består av hela 70 procent kollagen. Precis som annat protein utgörs kollagen av aminosyror, med en särskilt hög andel glycin, prolin och hydroxyprolin. För att kroppen ska kunna bilda kollagen behövs även C-vitamin och vissa mineraler. Om man vill stödja kollagenet i kroppen så kan man komplettera med ett kollagentillskott (animaliskt) eller en så kallad ”Kollagen booster” (vegan).

Mjölksyrabakterier

De nyttiga mjölksyrabakterierna gör gott för vårt mag-tarmsystem som har en stor inverkan på helhetshälsan, inklusive hudens välmående. Dessa nyttiga bakterier kan man få i sig genom att inkludera mjölksyrade livsmedel som till exempel surkål, kombucha och kimchi. Man kan även komplettera med ett tillskott av mjölksyrabakterier om man vill.

Omega-fettsyror

Bra fettsyror hjälper till att smörja kroppen inifrån och ut. Det bidrar till hudens cellförnyelse, återfuktar inifrån och minskar inflammation. Det är främst omega-3, eller rättare sagt en bra balans mellan omega-3 och omega-6 som är viktigt här. Omega-3 finns rikligt i fet fisk, fiskolja, linfröolja, algolja och hampafröolja. Även GLA och omega-7 är två viktiga fettsyror för huden. I kroppen fungerar GLA (gammalinolensyra) som ett förstadium till prostaglandiner och brist kan göra så att huden förlorar sin smidighet, blir rynkig, torr och känslig för sol. Bra källor till GLA är nattljusolja och gurkörtsolja. Omega-7 är känd för att återfukta slemhinnorna och huden inifrån, göra den stark och motståndskraftig. Så om man lider av torra slemhinnor eller torr hud kan det hjälpa att få i sig mer omega-7 där en bra källa är havtornsolja.

B-vitaminer

Många av B-vitaminerna har stor betydelse för huden, håret och naglarna. Några exempel på livsmedel som är extra rika på B-vitaminer är näringsjäst, bönor, groddar, mandlar, nötter, fröer, mörkgröna grönsaker och alger som chlorella och spirulina. Man kan även komplettera med ett B-komplex vid behov.

C-vitamin

C-vitamin medverkar som nämnt i hudens kollagenproduktion. Det är en kraftfull antioxidant som bidrar till att motverka skador som fria radikaler kan orsaka i form av oxidativ stress. På huden kan det visa sig som rynkor, ojämn hudton och minskad elasticitet. Livsmedel rika på C-vitamin är till exempel färsk chilipeppar, bladpersilja, grönkål och brysselkål. Frukt och bär är också generellt rika på C-vitamin. När det kommer till extremt rika källor till C-vitamin finns ”superfoods” som camu camu, arcerola, amla, nypon, havtorn och baobab.

E-vitamin

Som alla antioxidanter i hudvård så bidrar E-vitamin till att minska bildandet av fria radikaler i huden. Inom hudvård är E-vitamin känd som reparationsvitaminet eftersom den bidrar till hudens fuktbarriär, reparerar skadad hud och stärker hudens motståndskraft inifrån så väl som utifrån. Livsmedel som är rika på E-vitamin är bland annat nötter, frön, vegetabiliska oljor, vetegroddar, gröna bladväxter och avokado.

A-vitamin (betakaroten)

En annan antioxidant som har betydelse för normal hud är A-vitamin. Det är en av de mest studerade vitaminerna inom hudvård och anses vara en av de mest effektiva för att förebygga förtidigt åldrande. A-vitamin är känd som hudföryngrande eftersom den har cellreparerande egenskaper. Morötter, papaya, nypon, grönkål, mango, persilja, spenat och sötpotatis är exempel på livsmedel som är rika på betakaroten som i kroppen kan omvandlas till A-vitamin vid behov.

Zink

Mineralet och antioxidanten zink medverkar i en lång rad kroppsprocesser. Inte minst bidrar zink till att bibehålla normal hud, hår och naglar. Faktum är att ungefär 20 procent av kroppens zink återfinns i huden som snabbt reagerar på brist. Livsmedel rika på zink är bland annat nötter, pumpafrön, sesamfrön, vetegroddar, jordnötter, kakao, mejeriprodukter och kött.

Selen

Mineralet och antioxidanten selen hjälper till att förhindra att fria radikaler bryter ner våra celler i förtid. Det är ett mineral som bland annat är känt för sin betydelse för friskt hår och starka naglar. Låga selennivåer kan därmed leda till försämrad kvalité av hud, hår och naglar. Livsmedel som är rika på selen är bland annat paranötter, gröna linser, fisk och ägg.

Kisel

Mineralet kisel har stor betydelse för kroppens bindväv och behövs för bildning av kollagen. Kisel ingår också i bildandet av elastin som håller huden slät och elastisk. Livsmedel rika på kisel är bland annat gröna bönor, nässlor, kronärtskocka, havre, sparris, hirs, rödbetor, romansallad, babyspenat och örter som åkerfräken. Silicea är ett exempel på kosttillskott med kisel.

Svavel

Mineralet svavel finns i all vävnad, speciellt i proteinrika sådana och förekommer rikligt i kollagen och keratin som ger stadga, styrka och flexibilitet åt bland annat bindväv, skelett, muskler och leder. Svavel förekommer därför ofta som ingrediens i kosttillskott som är ämnade för ledhälsan, hud, hår och naglar. Livsmedel som är rika på svavel är bland annat vitkål, brysselkål, broccoli, lök, vitlök, kött och fisk. MSM är ett kosttillskott med rent svavel som man kan komplettera med vid behov.

 

Exempel på kombinationstillskott för hud, hår och naglar:

HealthWell Collagen skin & nails – Innehåller hydrolyserat kollagen typ 1 tillsammans med hyaluronsyra, kisel, C-vitamin, B5 och zink.

Matters vegan collagen booster – Innehåller grönt te-extrakt, hyaluronsyra, bambuextrakt (kisel), C-vitamin, moringablad, granatäpple, glycin, l-lysin, l-prolin, zink och biotin.

Silicea Kollagen Plus – Innehåller kiselgel i kombination med två sorters patenterade kollagen, lotusblomsextrakt och hyaluronsyra.

 

Fler kosttillskott för hud, hår och naglar hittar du här

 

Se även till att använda en bra och naturlig hudvård som ger näring och skydd från utsidan. Sen får man absolut inte glömma solskyddet som är hudens absolut bästa vän för att motverka hudskador och förtidigt åldrande. 

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Angelica

    Jag är noga med min kost, sömn och träning och kompletterar med vissa kosttillskott och greens. Jag får ofta höra att jag ser yngre ut än vad jag är. Kost och vanor gör otroligt stor skillnad.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt att höra och visst gör kost och livsstil stor skillnad. 🙂

  2. R.A

    Jag har precis börjat med kollagen så det blir spännande och se om det blir skillnad. 🙂

    Svara
  3. Lotte

    Tack för ett bra inlägg! <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack och trevligt att du uppskattar det. 🙂

  4. Magda

    Så bra tips! Tar tillskott av kollagen varje dag. Det gör stor skillnad för mig.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt att du uppskattar tipsen. Tillskott av kollagen kan göra stor skillnad.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close