Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Betydelsen av kisel för huden

av | okt 27, 2015 | Blogg, Hudproblem, Hudvård inifrån, Kost, Naturlig skönhet | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Med åldern minskar hudens elasticitet, vilket tillsammans med minskad fetthalt och vattenhalt leder till att huden blir skör och rynkig. Genom att tillföra näring och fukt både inifrån och utifrån blir huden mjukare, slätare och får ökad spänst och lyster. Det är många näringsämnen som spelar en betydande roll här och kisel tillhör en av dom.

Betydelsen av kisel för huden

Betydelsen av kisel för hud och andra vävnader

Kisel ingår i all bindväv och främjar elastin- och kollagenbildningen. Kollagen är ett protein som verkar som en limgivande substans som håller ihop kroppens vävnader och elastin stödjer dess elasticitet. Medan C-vitamin fungerar som en katalysator i bildandet av kollagen, utgör kisel en strukturell del av kollagenet. I samband med att vi åldras sjunker kroppens nivåer av kisel och brist på kisel i huden gör således att elasticiteten minskar.

Kisel är avgörande för att våra celler ska kunna binda tillräckligt med vatten, och därmed är ämnet också viktigt för hudens elasticitet. Ingen annan substans kan liksom kiseldioxid, binda vatten 300 gånger sin egen vikt. Utan ett tillräckligt tillgång av kisel blir huden mer rynkig. Med andra ord är tillräckligt med kisel en förutsättningarna för vacker och frisk hud.

Under åren 1973–1976 påvisade mineralforskaren Carlisle betydelsen av kisel i förbindelse med glykosaminoglykaner i bildandet av extracellulär matris (modervävnad för t.ex. hår eller naglar). Man känner även till att nivåerna av kisel sjunker med åldern och att en kost rik på kisel därmed stärker naglarna, håret, huden, benstommen, venerna, artärerna, hjärnan och bindväven i kroppen.

Att tillföra kisel till huden

Genom ett kosttillskott av kisel (silica) kan man fylla på kroppens förråd. Mineraliskt kisel absorberas lätt från tarmen, där det transporteras genom blodet överallt i kroppen där det finns bindväv som t.ex. hår, hud och naglar. Kisel som kosttillskott finns både i flytande form och i kapslar, beroende på vad man föredrar.

 

Återförsäljare av Silica (kisel) produkter hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 382-383, ISBN: 91-631-7910-5.

 

Relaterade inlägg:

2 Kommentarer

  1. L.H

    Jag har använt kisel tillskott för magen, vilket gjorde susen. 🙂 Vilken bonus att det är bra för huden med! 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close