Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

C-vitamin – en viktig antioxidant

av | maj 30, 2020 | Blogg, Hälsa, Immunsystemet, Kosttillskott | 4 Kommentarer

– I samarbete med WellAware – Sidan innehåller reklam genom länkar till Wellaware.se –

C-vitamin är ett vattenlösligt vitamin som går under det vetenskapliga namnet askorbinsyra. Det fungerar som en kraftfull antioxidant och har betydelse för en lång rad funktioner i kroppen.

C-vitamin - en viktig antioxidant

C-vitaminets betydelse för hälsan

C-vitamin är ett mycket mångsidigt näringsämne som spelar en viktig roll i en mängd olika system och processer. Allt från att öka järnupptaget, minska trötthet och utmattning till normal kollagenbildning. C-vitamin har även en betydelse för normal funktion av nervsystemet, energiomsättningen och vår psykologiska funktion. Det är med andra ord ett näringsämne som är viktigt för vår hälsa inifrån och ut. Mest känt är nog vitaminets betydelse för ett normalt fungerande immunsystem och som en viktig antioxidant som skyddar våra celler från oxidativ stress.

Antioxidanter och fria radikaler

Antioxidanter är en grupp naturliga ämnen som spelar en central roll för hälsan genom att skydda våra celler. De hjälper till att neutralisera fria radikaler, vilket motverkar oxidativ stress som orsakar skador på våra celler och vävnader. För mycket fria radikaler kan därmed påskynda åldringsprocessen och ge upphov till sjukdomar.

I kroppen bildas fria radikaler när syre omsätts. Bildningen av dessa reaktiva ämnen är alltså en naturlig process i kroppen och en liten mängd är inte skadlig, utan till och med nödvändigt för vårt immunförsvar. Bildas det däremot för mycket fria radikaler kan det uppstå så kallad oxidativ stress som nämnt skadar våra celler och vävnader, däribland arvsmassan (DNA). Mängden fria radikaler ökar när kroppen utsätts för stress, sjukdom, infektioner, hårt fysiskt arbete, miljögifter, solning och tobaksrök. Det är därför nödvändigt med tillräckligt av antioxidanter för att motverka den skadliga verkan. Vissa typer av antioxidanter kan kroppen producera själv, medan andra behöver tillföras via kosten som till exempel C-vitamin.

Att få i sig tillräckligt med C-vitamin

De flesta djur kan tillverka eget C-vitamin från glukos. Människan och vissa djur som apor, marsvin, lemurer och fladdermöss har dock inte den förmågan. Det beror på att vi saknar enzymet L-gulanolaktonoxidas som krävs för tillverkningen. Det betyder att det är essentiellt att vi får i oss tillräckligt via kosten varje dag för att inte få brist.

Se till att äta rikligt med C-vitaminrika frukter och grönsaker. Man ska även vara medveten om att C-vitamin är värmekänsligt och förstörs vid långvarig eller upprepad uppvärmning. Att äta en del råkost dagligen är därmed en bra idé. Vid behov kan man även komplettera med ett tillskott. Wellaware C-vitaminpulver är ren askorbinsyra i pulverform som enkelt kan blandas med vatten eller annan valfri dryck som till exempel en smoothie. Ett pulver gör det även lätt att dela upp sitt intag över dagen. 1 krm ger 1000 mg C-vitamin så en burk räcker till hela 250 doser av 1000 mg.

 

Källor och Referenser:

Vitamin C as an Antioxidant: Evaluation of Its Role in Disease Prevention. 2003 Feb;22(1):18-35. doi: 10.1080/07315724.2003.10719272. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12569111/

Vitamin C and Immune Function. 2017 Nov 3;9(11):1211. doi: 10.3390/nu9111211. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29099763/

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Mia

    Tack för intressant läsning!

    Svara
  2. Laila

    Börjar varje morgon med en ingefära och c-vitamin shot.

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close