Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

WellAware Rosenrot Boost

av | feb 29, 2020 | Blogg, Hälsokost & Kosttillskott, Stresshantering | 4 Kommentarer

– I betalt samarbete med WellAware – Sidan innehåller reklam genom länkar till Meds.se – 

Rosenrot som ibland även kallas för ”Svensk ginseng” tillhör de adaptogena örterna. Det betyder att den bidrar till att stärka kroppens anpassningsförmåga vid inre och yttre påfrestningar. Örten har även studerats inom en rad andra intressanta områden.

WellAware Rosenrot Boost

Vad är rosenrot?

Rosenrot som främst växer i Sibrien, Island, Grönland och norra Skandinavien har sedan urminnes tider använts inom traditionell folkmedicin som ett afrodisiakum, för att öka energin och prestationen. Rosenrot ingår som nämnt i gruppen adaptogener, vilka har förmågan att hjälpa kroppen att anpassa sig vid inre och yttre påfrestningar. Dessa örter bidrar till att stödja kroppen vid alla typer av stress – fysisk, mental och emotionell. Genom modern forskning har man även uppmärksammat rosenrot inom en rad andra områden som till exempel dess förmåga att öka uthålligheten vid träning och minska fysisk och mental trötthet.

Rosenrot vid fysisk aktivitet

Rosenrot verkar kunna bidra till att förbättra uthålligheten vid fysisk aktivitet genom att öka antalet röda blodkroppar (1). Eftersom röda blodkroppar transporterar syre till musklerna kan ett högre antal förbättra en idrottares prestanda och hjälpa till att försena trötthet. Enligt en studie publicerad i International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism (2) har rosenrot antiinflammatoriska egenskaper som motverkar oxidativ stress, vilket bidrar till snabbare återhämtning av muskler och förbättrad uthållighet. En annan studie har visat att rosenrot verkar kunna öka syntesen av ATP, vilket är nödvändigt för cellulär energi (3).

Rosenrot vid fysisk och mental trötthet

Fysisk och mental trötthet kan ge symtom som hjärndimma och brist på koncentration. Det gör det helt enkelt svårt att prestera på topp. Vid en systematisk översyn av 11 randomiserade, kontrollerade studier som fokuserade på rosenrots anti-trötthetseffekter såg man att örten kan vara till hjälp för att förbättra fysisk och mental trötthet (4). Rosenrot verkar även ha en viss effekt vid nedstämdhet (5). 

Rosenrot vid stress

En av de främsta anledningarna till att människor vänder sig till adaptogena örter som rosenrot är för att balansera kortisolnivåerna och stödja kroppens anpassningsförmåga vid stress. Det är även inom det området örten blivit mest studerat. Här har man sett att rosenrot kan vara till hjälpa för att lugna nervsystemet i “fight or flight” som olika stressoarer kan orsaka (6). När hormonet kortisol håller sig högt under en lång tid som vid mental, känslomässig eller fysisk stress, kan det göra att du får stressrelaterade symtom. Genom att hjälpa kroppen att balansera kortisolnivåerna kan man tillsammans med övrig stresshantering lättare få kontroll över stressen. Höga kortisolnivåer under en längre tidsperiod kan även bidra till accelererade tecken på åldrande som till exempel sämre kognitiv prestanda pågrund av minnesrelaterade strukturer i hjärnan påverkas (7).

Rosenrot som hälsokostprodukt

Rosenrotextrakt säljs idag både som ett kosttillskott och som ett naturläkemedel för att minska trötthet, svaghetskänslor och stressymtom baserad på långvarig traditionell användning. Produkten Rosenrot Boost innehåller förutom rosenrot även vitamin B5 (pantotensyra). Detta vitaminet har kända funktioner som att bidra till att minska trötthet och utmattning och stödja normal mental prestationsförmåga.

 

Källor och Referenser:

(1) Rhodiola rosea as antioxidant in red blood cells: ultrastructural and hemolytic behaviour. Eur J Histochem. 2005 Jul-Sep;49(3):243-54. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16216810

(2) Acute Rhodiola rosea intake can improve endurance exercise performance. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):298-307. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15256690

(3) Effect of extracts from Rhodiola rosea and Rhodiola crenulata (Crassulaceae) roots on ATP content in mitochondria of skeletal muscles. Bull Exp Biol Med. 2003 Dec;136(6):585-7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15500079

(4) Rhodiola rosea for physical and mental fatigue: a systematic review. Published online 2012 May 29. doi: 10.1186/1472-6882-12-70. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3541197/

(5) Rhodiola and Depression. Mar 19th, 2015 by Tori Hudson, N.D. http://drtorihudson.com/general/rhodiola-depression/

(6) Plasma beta-endorphin and stress hormones in stress and adaptation. Biull Eksp Biol Med. 1987 Apr;103(4):422-4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2952180

(7) Stress, Inflammation and Aging. Am J Geriatr Psychiatry. Author manuscript; available in PMC 2013 Sep 1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3428505/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Linda

    Rosenrot <3. Verkligen en räddare när man känner sig stressad. Ashwagandha är också fantastisk.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Två riktigt bra adaptogena örter.

  2. Laila. H

    Fantastisk ört!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, kan verkligen göra stor skillnad.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close