Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Curcumin i gurkmeja skyddar mot benskörhet

av | jan 7, 2016 | Blogg, Fysisk hälsa | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Benskörhet är något som drabbar enormt många kvinnor och män senare i livet. Kvinnor ligger i högre riskzon och närmare hälften av alla svenska kvinnor riskerar att drabbas efter 55 års ålder. Här spelar näringsämnen som vitamin D och K, samt mineralerna magnesium och kalcium en avgörande roll. Flera studier har även visat att curcumin i gurkmeja kan spela en betydande roll för att återbilda förlorad benvävnad och därmed motverka benskörhet.

Curcumin i gurkmeja skyddar mot benskörhet

Högre risk för kvinnor att utveckla benskörhet

I takt med att vi blir äldre så förlorar vi benvävnad. Anledningen till att inte lika många män utvecklar benskörhet (osteoporos) som kvinnor är främst för att män har större benmassa. Även de hormonförändringar som sker hos kvinnan under klimakteriet påverkar, vilket bidrar till att kvinnor förlorar benvävnad i snabbare takt. När vi når 65-70-årsåldern börjar dock män och kvinnor förlora benvävnad i ungefär samma hastighet. Risken för osteoporos blir högre med åldern, och allteftersom den förväntade livslängden ökar, kommer antagligen antalet män med osteoporos att stiga.

Varför drabbas vissa av benskörhet?

Vårt skelett är en dynamisk vävnad som hela tiden är under uppbyggnad och nedbrytning. Speciella celler som kallas osteoklaster bryter ner och löser upp gammal benvävnad som behöver bytas ut. Därefter tar cellerna osteoblasterna över och bygger ny benvävnad. Det är denna kontinuerliga cykel som håller benen starka och friska och hindrar dem från att bli svaga och gå sönder. Benskörhet uppstår när uppbyggnad- och nedbrytningsprocessen inte fungerar effektivt. Resultatet blir då att gammal benvävnad inte byts ut snabbt nog, vilket gör att benvävnaden blir försvagad och skör.

Näringsämnen som stödjer ett starkt skelett

Några näringsämnen som man vet spelar en betydande roll för ett starkt skelett är K-vitamin, D-vitamin, kalcium och magnesium (1). Skelettet är ständigt beroende av D-vitamin då det har en viktig roll i kroppens kalciumomsättning. D-vitamin behövs bland annat för att kalcium ska kunna ta upp i tarmen och så småningom hamna på rätt plats i skelettet. Även magnesium behövs för att kalcium ska kunna tas upp i kroppen. K-vitamin har en viktigt funktion för en stark benstomme, och tillskott av K-vitamin kan förbättra bildandet av benmassa genom att dra kalcium till benstommen. K-vitamin kan även reducera den mängd kalcium som utsöndras och därigenom går förlorat via urinen.

Ett flertal studier har på senare år visat att curcumin i gurkmeja effektivt kan hjälpa benhälsan och motverka benskörhet (2) (3) (4) (5). Man har sett att curcumin stödjer osteoblasternas jobb att bilda ny benvävnad vilket, gör att den naturliga uppbyggnad- och nedbrytningsprocessen då fungerar bättre. Det bästa är därmed att man ser till att få i sig tillräckligt med D-vitamin, K-vitamin, kalcium och magnesium i kombination med curcumin.

 

Källor och Referenser:

(1) Om Funktionen av D-vitamin, magnesium och K-vitamin: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag,ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Curcumin improves bone microarchitecture and enhances mineral density in APP/PS1 transgenic mice: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20637579

(3) Therapeutic Advantages of Treatment of High-Dose Curcumin in the Ovariectomized Rat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3921272/

(4) Curcumin vid Osteoporos: Cho DC, Jung HS, Kim KT, Jeon Y. J Korean Neurosurg Soc Dec 2013 PMID: 24527187 

(5) Gurkmejas positiva egenskaper vid ledvärk: :http://sv.265health.com/alternative-medicine/homeopathy/1012148852.html 

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Katrine

    Jag tar gurkmeja varje dag 🙂

    Svara
  2. Anna Johansson

    Tack för en bra artikel! Delar vidare 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close