Därför kan spirulina främja viktminskning

by Mikaela Bjerring on 6 februari, 2017 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Hälsa, Hälsokost, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Superfoods, Viktkontroll

Spirulina är en av naturens mest koncentrerade näringskällor och ett livsmedel som är högt uppskattat bland hälsomedvetna. Algens näringsinnehåll och näringstäthet har även väckt stort intresse inom forskning. Bland annat har man sett genom studier att spirulina kan främja viktminskning och samtidigt tillgodose kroppens näringsbehov.

Därför kan spirulina främja viktminskning

Kort om spirulina

Att spirulina har fått smeknamnen ”den gröna mirakelalgen” och ”havets naturliga penicillin” säger nog rätt så mycket. Spirulina innehåller en unik sammansättning av näringsämnen i en betydande mängd och listan av dess näringsinnehåll kan göras väldigt lång. Bland annat är spirulina rikt på enzymer, klorofyll, essentiella fettsyror, vitaminer, mineraler och inte minst aminosyror.

Spirulina består av ca 65 % protein som inkluderar alla essentiella aminosyror, vilket gör det till en komplett och bra vegetabilisk proteinkälla. Kroppen måste t.ex. få tillräckligt med protein för att kunna bygga muskelmassa och öka fettförbränningen (3). Vad som gör spirulina till en ledande proteinkälla framför andra proteinrika livsmedel som t.ex. kött, beror på att spirulina innehåller spjälkade aminosyror. När man äter kött så måste aminosyrorna i proteinet först brytas ner för att sen återigen forma nytt protein som kroppen kan använda för återuppbyggnad. Att få i sig spjälkade aminosyror har därför stora fördelar eftersom dom är lättare för kroppen att använda.

WHO (World health organisation) har kommit att kalla spirulina för ett av ”superfödoämnena på jorden”. NASA använder sig av spirulina vid rymdfärder eftersom det är en väldigt näringsrik mat som tar liten plats (2). Spirulina är mycket populärt bland idrottsmän och hälsomedvetna för att öka energin, proteinintaget och näringstätheten. Det kan även vara ett fördelaktigt livsmedel för personer som lever under mycket stress eller för dom som vill gå ner i vikt.

Studier om spirulina och viktminskning

Vid en dubbelblind placebokontrollerad studie (4) som genomfördes vid University of Medical Sciences, Poznan, Polen, ville man se vilken effekt spirulina har på vikten och hjärthälsan. I studien ingick 40 patienter med hypertoni (högt blodtryck). Deltagarna delades in i två grupper. Under tre månaders tid fick en grupp 2 gram spirulina per dag och den andra gruppen fick placebo. IBM, systoliskt blodtryck (SBP), diastoliskt blodtryck (DBP), och styvhet index (SI) med hjälp av digital pletysmografi mättes före och efter studien. Efter tre månader kunde forskarna rapportera att man såg en förbättring i blodtryck och blodkärlens funktion (endotelfunktion) samt en betydande viktminskning hos gruppen som fått spirulina. Inga förändringar noterades i placebo-gruppen.

En annan studie visade att 2-4 gram spirulina per dag kan bidra till viktminskning (5). Eftersom algen är rik på aminosyran fenylalanin så kan intag av spirulina 30-60 minuter innan måltid bidra till ökad mättnadskänsla, minskad aptit och bidra till att man slipper dom akuta hungerkänslorna. Även blodsockret stabiliseras, vilket i sin tur kan bidra till att man inte överäter. Det rika innehållet av aminosyror vet man också bidrar till ökad fettförbränning.

Att komplettera sin kost med spirulina

Spirulina kan intas dagligen som ett komplement till en annars näringsrik och välbalanserad kost. Se till att välja en produkt som är ekologisk och så ren som möjligt. Spirulina finns både som spirulinapulver och spirulinatabletter beroende på vad man föredrar, men de flesta tycker det är mycket lättare med tabletter eftersom algen har en mycket speciell smak. För bästa upptag kan man som sagt ta spirulina 30-60 minuter före måltid.

Återförsäljare av spirulina hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken (2006) Örtagårdens bokförlag, sidor: 122 - 124 , ISBN: 91-631-7910-5,

(2) Abrams, karl J. Algae to the rescue. Everything you need to know about nutritional blue-green algae, 2:nd edition October, 1996.

(3) http://www.reuters.com/article/us-high-protein-idUSTRE4AN55820081124?feedType=RSS&feedName=healthNews

(4) Effekter av spirulina förbrukning på kroppsvikt, blodtryck och endotelfunktion hos överviktiga hypertensiva kaukasier: en dubbelblind, placebokontrollerad , randomiserad studie. : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26813468

(5) Supermat - Läkande mat från naturens hjärta. Författare: John Opsahl. ISBN: 978-82-99-89383-1

(6) Hypolipidemiska, antioxidanter och antiinflammatoriska verksamhet Mikroalger Spirulina: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2907180/

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Magda februari 13, 2017 kl. 20:36

Spirulina är en fantastisk alg! Tack för en bra och intressant blogg!

Svara

2 Mikaela Bjerring februari 13, 2017 kl. 20:53

Tack, vad roligt att du tycker det. Ja, verkligen en fantastisk alg!

Svara

3 Karro april 4, 2018 kl. 09:10

Jag upplever att min mage fungerar så mycket bättre när jag intar chlorella och spirulina. Intas varje morgon innan frukost.

Svara

4 Mikaela Bjerring april 4, 2018 kl. 09:49

Underbart Karro!

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: