Diabetiker kan förbättra sina värden genom vegankost

by Mikaela Bjerring on 10 januari, 2015 · 5 comments

in Blogg, Forskning, Kost, Sjukdomar - Symtom

Ett flertal studier visar att diabetiker som äter mer vegetabilier och mindre animaliska produkter kan förbättra sina värden betydligt när det gäller blodfetter, insulin och blodsocker.

Diabetiker kan förbättra sina värden genom vegankost

Studier: Vegetabilisk kost bidrar till bättre värden

Vid en studie som publicerades i European Journal of Clinical Nutrition (1) såg man att diabetiker som ersatte kött med baljväxter fick lägre blodfetter och bättre värden av insulin och blodsocker. I studien ingick 31 patienter med diabetes som fick följa två olika typer av kost. Båda dieterna utgick från en kost kallad Therapeutic Lifestyle Change (TLC), vilken går ut på att minska intaget av mättat fett samt att äta mer av fullkorn, frukt och grönt. Den ena av dieterna innebar dock att man ersatte kött med baljväxter (kikärtor, linser, ärtor och bönor) tre gånger i veckan.

Studien hade en så kallad cross-over design. Deltagarna fick i åtta veckor äta den ena TLC-kosten. Därefter fick de under två veckor äta som de gjort innan studien, för att sedan övergå till den andra TLC-kosten under åtta veckor. Trots att det bara var en liten skillnad mellan de två olika TLC-dieterna såg forskarna klara förbättringar i blodvärden under den period deltagarna åt kosten med mer baljväxter och mindre kött. Värdena för triglycerider, LDL-kolesterol samt blodsocker och insulin hade samtliga förbättras markant, vilket är gynnsamt både vid diabetes och för generell god hälsa. Hela studien kan du läsa här.

Vegankost gynnar diabetiker visar flera studier

Vid en annan studie med forskarlag från Japan och USA (2) visade det sig att personer med diabetes som kräver en mer kraftfull behandling mår bättre med en växtbaserad kost. Genom att kombinera resultat från sex olika studier fann forskarna att en växtbaserad kost signifikant förbättrar blodsockerkontroll vid diabetes typ 2.

När man fokuserade på långsiktiga effekter och resultat av alla tillgängliga studier fann forskarna fördelar med att utesluta animaliska livsmedel i kosten. Studierna visar att en växtbaserad kost kan förbättra det långa blodsockret så mycket som 1,2 enheter. Det är mycket mer än vad som kan åstadkommas med typiska diabetesmediciner i tablettform. Studien var en så kallad meta-analys, vilket man anser ger trovärdiga resultat. I de flesta studierna behövde inte deltagarna minska sitt kaloriintag eller mängden kolhydrater.

American Diabetes Association har lyft fram värdet av vegankost vid typ 2 diabetes i flera år. Nu hoppas man att dessa redovisade resultat kommer att ge läkare som önskar minska patienters läkemedel en större grund att rekommendera en kostförändring. Hela studien kan du läsa här.

Relaterade inlägg:

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Eurpean journal of clinical nutrition: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25351652 IRCT201202251640N7.European Journal of Clinical Nutrition advance online publication, 29 October 2014; doi:10.1038/ejcn.2014.228.

(2) Cardiovascular diagnosis & Therapy: http://www.thecdt.org/article/view/4977 Yokoyama Y, Barnard ND, Levin SM, Watanabe M. Vegetarian diets and glycemic control in diabetes: a systematic review and meta-analysis. Cardiovasc Diagn Ther. 2014;4:373-382.

 

{ 5 comments… read them below or add one }

1 Sabine-Välbefinnaren januari 11, 2015 kl. 20:37

Gu vad spännande, speciellt för mig som är diabetiker (typ 1). Det är alltid intressant att höra om forskning som gjorts kring diabetes. jag var vegetarian i 9 månader för två år sen, men det var inget för mig. Jag upplevde en proteinbrist även om jag tyckte jag åt mycket bönor och linser. Så att bli vegan är inget jag vill. Dessutom gillar jag ägg, fisk och blodig biff för mycket! =) Kram på dig

Svara

2 Mikaela Bjerring januari 15, 2015 kl. 16:21

Du är ju väldigt hälsomedveten ändå Sabine, så du håller säkerligen dina värden i schack även om du inte är vegan 🙂 – mycket grönt och bra fettsyror ect. I en av studierna så visade det sig ju att bara det att byta ut kött mot baljväxter 3 gånger i veckan gav goda resultat, vilket känns hållbart även för den som inte önskar att bli vegan.

Svara

3 Jenny april 15, 2018 kl. 23:27

Ja, för dina smaklökar är viktigare än att inte bidra till djurplågeri *facepalm* Äter du rätt så får du inte proteinbrist vid vegansk kost, du behöver läsa på hur man äter som vegan!

Svara

4 C. Melander januari 25, 2015 kl. 10:59

Framför allt rött kött ska ju vara väldigt dåligt om man är diabetiker.

Svara

5 Sabine-Välbefinnaren januari 25, 2015 kl. 20:00

Vet du C.Melander eller Mikaela varför rött kött skulle vara väldigt dåligt för diabetiker? Aldrig hört talas om de tidigare och kan inte komma på vad anledningen skulle vara och blir nyfiken. Hälsningar Sabine

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: