Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Så gör du enkelt ditt eget cashewsmör

av | jan 8, 2015 | Blogg, Ekologiskt, Kost, Kosttillskott, Livsmedel, Recept | 7 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Cashewsmör är en stor favorit bland nötsmör och är verkligen fantastiskt gott. Ät det som det är, bre på fröknäcke, eller lägg en klick på gröten. Genom att tillsätta en sked cashewsmör i din smoothie får du en underbart god, nötig och krämig smak.

Så gör du enkelt ditt eget cashewsmör

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Börja med att blötlägga cashewnötterna i cirka 3 timmar. Det gör man för att bryta ner antinutrienterna som det finns rikligt av i de flesta nötter och fröer. Genom blötläggning blir nötterna aktiverade, näringen blir tillgänglig för upptag och lättsmälta för magen. Efter blötläggningen sköljer du av dom noga under rinnande vatten.
  2. Lägg de blötlagda nötterna i en matberedare. Mixa nötterna och tillsätt lite av kokosoljan i taget tills du fått en krämig konsistens. Du väljer själv hur mycket kokosolja som du vill ha i. Ju mer olja ju mjukare och krämigare blir cashewsmöret.
  3. Tillsätt en nypa havssalt och smaka av. När du är nöjd med smak och konsistens så är cashewsmöret klart.
  4. Förvara ditt cashewsmör i en lufttät burk i kylen så håller det sig i flera veckor.

 

Relaterade inlägg:

 

7 Kommentarer

  1. Sabina V

    Cashewsmör är så gott 🙂 Vilken bra ide att använda kokosolja istället för olivolja eller rapsolja. då blir det ju en riktig superfood 🙂 det ska jag testa!

    Svara
    • Maj

      Raps och olivolja är nyttigare än kokosolja. Kokosolja innehåller mer mättat fett än mejerismör. Det är konstigt att kokosolja promotas som sunt. Peace

      Svara
      • Mikaela Bjerring

        Innan trodde man att mättat fett var osunt och något som man borde undvika. En mängd studier som gjorts på senare år visar att mättat fett i form att medellånga fettsyror som finns i t.ex kokosolja är nyttigt för oss. Så nej, det är inget dåligt fett.

        Svara
  2. Susanna

    Låter ju otroligt gott 🙂 Tack för alla underbara tips!

    Svara
  3. Tessa

    Oj vad gott det lät med cashewsmör! Mycket kalorier, men bra fettsyror, men lite går nog en lång väg 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, riktigt gott är det 🙂 Ett bra alternativ som pålägg eller en sked som energitillskott.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close