Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Fibertillskottet glukomannan (konjakrot)

av | aug 17, 2020 | Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 2 Kommentarer

–  Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Glukomannan är ett naturligt, vattenlösligt kostfiber som utvinns ur rötterna från konjakroten. Dessa fibrer har man sett kunna bidra till viktminskning, normala kolesterolnivåer och en balanserad tarmflora.

Fibertillskottet Glukomannan (konjak rot)

Vad är glukomannan?

Glukomannan görs av roten från konjakplantan (Amorphophallus konjac) som tillhör växtfamiljen Araceae. Den växer vilt i subtropiska skogar runt om i Sydostasien och odlas främst i Japan, Indonesien och Kina. Traditionellt används konjakroten både som mat och medicin och man vet att den använts i Japan så tidigt som på 1600-talet. Som livsmedel gör man mjöl av den torkade roten som till exempel används för att tillverka shiratakinudlar. Fibrerna används även i livsmedel när man vill ha en gelekonsistens. I väst har man intresserad sig för konjakplantan och glukomannans hälsofördelar sedan 1980-talet.

Glukomannan innehåller komplexa kolhydrater som är lösliga fibrer, vilket betyder att de passerar mag-tarmkanalen utan att brytas ner. Lösliga fibrer fungerar även som prebiotika, som i tarmen blir mat åt de goda tarmbakterierna som gynnar tarmfloran.

Godkända hälsopåståenden om glukomannan (EFSA):

  • Glukomannan stödjer normala kolesterolnivåer (1)
  • Glukomannan kan tillsammans med en energibegränsad kost bidra till viktminskning (2)

Viktminskning med hjälp av glukomannan

De lösliga fibrerna som glukomannan innehåller sväller i mag-tarmsystemet i samband med intag av vätska. Det medför en ökad mättnadskänsla som varar länge. Det gör att man inte blir lika benägen att överäta. Blodsockret hålls också stabilare mellan måltiderna och man kan bättre kontrollera hungerskänslor och sötsug. Fibrerna kan därmed leda till viktminskning, vilket gjort det till ett populärt tillskott för viktkontroll. Enligt EFSA (europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet) uppnås den gynnsamma effekten vid ett dagligt intag av 1 g glukommanan före måltid, i samband med en energibegränsad kost.

Glukomannan bidrar till normala kolesterolnivåer

Det har gjorts många studier som visat att glukomannan kan sänka förhöjt kolesterol. Det har resulterat i att EFSA har godkänt glukomannan som ett ämne som bidrar till normala kolesterolnivåer. Gallsalter tillverkas av kolesterol och frisätts i tunntarmen när man äter mat med fett i. De komplexa fibrerna passerar mag-tarmkanalen långsammare som gör att de binder gallsalter i större utsträckning och tar med sig dom ut ur kroppen. Det betyder att kroppen behöver producera mer gallsalter som i sin tur tillverkas med hjälp av kolesterol. Mindre kolesterol tas upp i tarmen som i sin tur minskar förhöjda kolesterolnivåer i blodet.

Att inta glukomannan som ett kosttillskott

Om man vill kan man komplettera sin kost med ett tillskott av glukomannan. Kapslarna intas cirka 30 minuter innan måltid tillsammans med rikligt med vatten för att fibrerna ska hinna svälla ordentligt. 

 

Källor och Referenser:

(1) EFSA: Glukomannan kan bidra till viktminskning: http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1798

(2) EFSA: Glukomannan kan leda till normala kolesterolnivåer: http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1258

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Mia

    Bra vid hård mage också tillsammans med mycket vatten.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close