Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter och kampanjer på hälsokost

Forskning: Rätt näringsämnen kan minska ytliga blodkärl

av | aug 25, 2014 | Blogg, Kost & Näring, Naturlig kroppsvård & skönhet | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Ytliga blodkärl och kärlbristningar, även kallat ådernät och spindelnät, drabbar både kvinnor och män, gamla som unga. Det är utvidgade, svaga blodkärl som ligger på ytan av huden. En brittisk studie visar att man med rätt näringsämnen kan minska problemen och förebygga uppkomsten.

Forskning: Rätt näringsämnen kan minska ytliga blodkärl

Så här gick studien till:

Studien (1) som utfördes i Storbritannien visade att vissa näringsämnen kan minska ådernät och motverka att de uppstår. Studien fick mycket uppmärksamhet i media, vilket senare ledde till ytterligare forskning där man kunde redovisa likvärdiga resultat. Tidigare har bara dyra medicinska ingrepp använts i behandlingen mot ådernät så som laser och injektioner. Dessa har effektivt kunnat behandla problemet, men inte själva tendensen att utveckla ådernät. Studien pågick i 20 veckor och utfördes på 60 vuxna i åldern 40 till 70 år med synliga problem med ådernät.

Kosttillskottet som användes i studien var Colladeen Derma Plus som innehåller antioxidanter från blåbär, grönt te, vindruvor samt lutein och zeaxantin från ringblomma. Man använde samma tester och mätmetoder som man brukar tillämpa vid studier/tester av solkrämer och anti-aging behandlingar. Efter 12 veckor såg man att huden hos studiedeltagarna i försöksgruppen hade fått en naturlig solskyddsfaktor på SPF 10. Man såg även att huden hade blivit fastare, mer elastisk och att rynkornas djup minskat. Efter 20 veckor såg man även att ådernät (ytliga blodkärl) minskat med hela 50 procent och att solfskyddsfaktorn ökat till SPF 15.

Frukter och bär som är mörkt blå, röda och lila till färgen som exempel blåbär, björnbär, hallon, svarta vinbär och vindruvor innehåller så kallade antocyanidiner. De tillhör familjen flavonoider och finns i skalet på olika bär och frukter där det skyddar deras känsliga DNA från skador som kan orsakas av UV-strålar. De fungerar som antioxidanter som skyddar mot fria radikaler. Man har även genom andra studier sett att dessa ämnen hjälper till att stärka huden genom att blockera de enzymer som bryter ner kollagen och elastin (2) (3). Kollagen är det protein i kroppen som ger blodkärl och andra vävnader dess styrka och spänst. Eftersom antocyanidiner blockerar de enzymer som bryter ner kollagen bidrar antocyanidiner till att kollagenet bevaras och att vävnader som är beroende av kollagen för sin struktur, till exempel blodkärl och huden stärks.

Kosttillskottet Colladeen Derma Plus

Colladeen Derma Plus som användes i studien finns att köpa på utvalda hälsokostbutiker. Produkten är avsedd som ett tillskott för hudens välmående och skönhet. Innehållet av grönt te bidrar även till att skydda huden från oxidativ skada som solens UV-strålar kan orsaka. 2012 blev den utsedd till “Årets bästa kosttillskott för huden” av skönhetsmagasinet Harpers Bazaar.

 

Återförsäljare av Colladeen hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Christie, S., Barlow, A. et al. (eds.) (2012) Colladeen Study (LOTCOL I and II) Lamberts Healthcare Ltd.; Aspen Clinical Research, Maldon, Essex, Storbritannien

(2) Åhlen, L. ”Naturens eget skydd mot skadliga UV-strålar.” Näringsmedicinsk Tidskrift (2012);6:10-15

(3) Åhlen, L. ”Näringsämnen som skyddar mot solen och minskar rynkor och ådernät.” Hudterapeuten (2012);4:10-15

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close