Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Guldmjölk är en varm dryck med antiinflammatoriska och antioxidantrika kryddor där gurkmeja är den stora stjärnan. Den härstammar från den yogiska traditionen och inom ayurveda har den använts flitigt i 1000-tals år. Drycken har genom tiderna varit uppskattad för sin lugnande effekt på nervsystemet, för att minska inflammation, främja ledhälsan och som en allmänt stärkande dryck för hela kroppen.

Guldmjölk med antiinflammatoriska egenskaper

Guldmjölk kan avnjutas närsomhelst under dagen, men enligt gammal tradition intas den med fördel på kvällen eftersom den anses lugnande och stärkande. Man börjar med att göra en gurkmejapasta som är grunden till guldmjölken. Därefter värmer man upp mjölk och tillsätter gurkmejapasta tillsammans med övriga ingredienser. Här följer ett recept för hur du gör guldmjölk från grunden enligt gammal ayurvedisk lära.

Gurkmejapasta:

Detta behöver du för guldmjölk (1 kopp):

Så här gör du:

  1. Börja med att göra gurkmejapastan. Blanda gurkmeja, ingefära, svartpeppar och vatten i en kastrull och värm på medelvärme medan du rör om. Pastan är klar när den tjocknat och den ska enligt ayurvedisk tradition kokas i cirka 10 minuter. Skulle den tjockna för snabbt så kan du tillsätta lite mer vatten. Den här mängden gurkmejapasta räcker till ungefär 20 koppar guldmjölk och håller sig i kylskåp i ungefär 2 veckor.
  2. För att göra guldmjölk värmer du mjölk tillsammans med 1 tsk gurkmejapasta och övriga kryddor i en kastrull. Låt sjuda på låg värme i ett par minuter under omrörning. Häll upp i en kopp och tillsätt kokosolja och honung.

Den Ayurvediska traditionen av guldmjölk

Inom Ayurveda (1) rekommenderas guldmjölk att intas dagligen för dess starka antiinflammatoriska egenskaper, för att stödja immunsystemet och som en allmänt stärkande dryck för helhetshälsan. I små mängder smakar gurkmeja inte så mycket, men när man kommer upp i en större mängder som ska vara mer välgörande så smakar det inte längre så gott. Guldmjölk är därför ett fantastiskt sätt att få i sig en bra mängd gurkmeja dagligen tillsammans med andra välgörande örter.

Hälsofrämjande egenskaper av gurkmeja

Gurkmeja tillhör växtsläktet ingefärsväxter och är en av de viktigaste örterna inom Ayurvedisk medicin och Indisk matlagning. Den har varit flitigt använd som krydda och medicinalväxt i över 4000 år. Gurkmeja har även blivit noga studerat i modern medicin och idag finns det 1000-tals vetenskapliga studier om den gyllene kryddans hälsofrämjande egenskaper. Många av dem med fokus på ledvärk och förhöjd inflammation.

Curcumin är den aktiva ingrediensen i gurkmeja, en antioxidant som genom studier visat sig ha starka antiinflammatoriska egenskaper (2). Curcumin är den viktigaste curcuminoiden i gurkmeja, de andra två är desmetoxicurcumin och bis-desmetioxicurcumin, vilka samtliga är polyfenoler.

Gurkmeja ska helst intas tillsammans med svart peppar eftersom man har sett att det ökar upptaget av curcumin med över 2000 procent (3). Studier har även visat att upptaget förbättras när örten intas tillsammans med lite fett (4). Var noga med att välja en ekologisk gurkmeja av hög kvalité så att du är säker på att du får en ren och bra krydda.

 

Källor och Referenser:

(1) Swami Sada Shiva Tirtha , The Ayurveda encyclopedia 1998, Ayurveda Holistic Center Press ISBN 0-9658042-2-4

(2) De antiinflammatoriska egenskaperna av curcumin i gurkmeja: J. Barry et al, ”Determining the Effects of Lipophilic Drugs on Membrane Structure by Solid-State NMR Spectroscopy: The Case of the Antioxidant Curcumin” J. Am. Chem. Soc., 2009, 131 (12), pp 4490-4498 DOI: 10.1021/ja809217u

(3) Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9619120

(4) How to Optimize Turmeric Absorption for Super-Boosted Benefits – http://naturalsociety.com/turmeric-absorption-super-benefits-black-pepper/

 

Relaterade inlägg:

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

11 Kommentarer

  1. Marja B

    Det här ska jag berätta för min mamma så att hon kan prova! Underbart, tack för tipset!

    Svara
  2. Gunnar

    Gurkmeja är fantastiskt bra! Jag har haft kronisk värk i flera år och så fick jag tipset att ta en rågad msk gurkmeja om dan. Jag blev snabbt mycket bättre, så det fungerar verkligen utmärkt. Jag behöver inte längre ta smärtstillande så gurkmeja kan jag verkligen rekommendera!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt att höra att det gjorde en sån stor skillnad för dig!

      Svara
  3. Majvor

    Fråga till Gunnars kommentar hur blandar du gurkmejan? Tacksam för svar mvh majvor

    Svara
  4. Sanja

    Guldmjölk är så bra! Känner inga besvär med stela och onda leder längre! rekommenderas varmt!

    Svara
  5. Ewa Larsen

    Intressant läsning !

    Svara
  6. Jonas Linge

    Mkt intressant , kan man få vara med på ert digitala nyhetsbrev.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Absolut får du det. Registreringsformuläret för nyhetsbrevet hittar du i huvudmenyn.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close