Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Kinesisk ögonmassage för trötta ögon

av | apr 26, 2018 | Blogg, Hälsa, Livsstil, Ögonhälsa | 4 Kommentarer

Tui Na, eller terapeutisk massage, är en stor del av Traditionell kinesisk medicin. Här följer hur du kan göra en enkel självmassage som är utformad för att musklerna runt ögonen ska slappna av och för att blodflödet ska förbättras lokalt. Perfekt för ansträngda och trötta ögon som behöver lite extra omsorg.

Kinesisk ögonmassage för trötta ögon

Ögonmassagen utförs i 7 steg och för att göra det lättare för dig så har jag satt ut nummer på bilden ovan, så att du enkelt kan följa mönstret.

Steg 1: Placera tummarna vid ögat närmast näsroten vid punkt 1. Dra tummarna uppåt hela vägen till punkt 2 där ögonbrynen börjar, samtidigt som du pressar med ett behagligt tryck och masserar i små cirkelrörelser. Stanna på punkt 2 och massera i ca 20 sekunder, följt av att du trycker i 10 sekunder och sen släpper.

Steg 2: Placera dina indexfingrar på punkt 7. Den här punkten är placerad under ögat. Massera igen i ca 20 sekunder, tryck försiktigt i 10 sekunder och släpp.

Steg 3: Placera dina indexfingrar på punkt 6. Denna punkt ligger halvvägs mellan 7 och ögats yttre hörn. Massera i ca 20 sekunder, tryck försiktigt i 10 sekunder och släpp.

Steg 4: Placera tummarna på punkt 4. Den här punkten ligger precis under ögonbrynets yttre hörn. Massera i ca 20 sekunder, tryck försiktigt i 10 sekunder och släpp.

Steg 5: Placera dina indexfingrar på punkt 5. Den här punkten ligger vid ögats yttre hörn precis i början på tinningen. Massera i ca 20 sekunder, tryck försiktigt i 10 sekunder och släpp.

Steg 6: Placera dina indexfingrar på punkt 1. Dra dina fingertoppar runt om hela ögat genom att följa alla punkter tills du kommer tillbaks till punkt 1. Upprepa 20-30 gånger.

Steg 7: Gnugga dina handflator tillsammans för att värma upp dom. Placera sedan handflatorna över dina slutna ögon och koppla av i 1 minut.

Hela massagen bör inte ta mer än 5 minuter och det är ett fantastiskt sätt att ge trötta och ansträngda ögon lite vila och återhämtning. 80 % av alla intryck som vi tar till oss varje dag kommer från våra ögon. Man brukar säga att ögonen är själens spegel, vårt viktigaste sinnesorgan och hjärnans fönster ut mot världen, så ta väl hand om dom.

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Karin

    Tack för tipset! Jag får ofta besvär med trötta ögon efter en lång arbetsdag så ska börja med detta och se om det känns bättre.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Jag upplever det själv som riktigt skönt och avslappnande för ögonen.

      Svara
  2. Anna J

    Ögonmassage är verkligen underbart både för ögonen och en trött hjärna.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja visst är det skön avslappning för både ögonen och själen. Att göra djupandning samtidigt gör det hela ännu mer avslappnande.

      Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close