Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Krämig purjolök- och blomkålssoppa med röda linser

av | mar 25, 2024 | Hälsa, Kost & Näring, Lunch - Middag, Recept - Vegetariskt & glutenfritt | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Krämig purjolök- och blomkålssoppa med röda linser. En riktigt god och mättande soppa som är snabb och enkel att tillaga. Dom röda linserna gör dessutom soppan matigare och mer proteinrik.

Krämig purjolök- och blomkålssoppa med röda linser

Ingredienser för purjolök- och blomkålssoppa:

Krämig purjolök- och blomkålssoppa med röda linser

Så här gör du:

  1. Skölj purjolöken och skär den i strimlor. Skala vitlöken och hacka den i bitar. Skölj och rensa blomkålen och dela den i buketter.
  2. Mät upp dom röda linserna i en sil. Skölj av dom väl och låt dom rinna av.
  3. Ta en stor tjockbottnad kastrull och fräs purjolöken och vitlöken i olja tills den mjuknat. 
  4. Lägg i blomkålen, dom röda linserna och häll på vatten så att grönsakerna är täckta. Tillsätt grönsaksbuljongen och låt koka upp. Låt soppan puttra i cirka 20 minuter. Rör om lite då och då.
  5. Tillsätt bladpersiljan och mixa soppan slät med hjälp av en stavmixer.
  6. Rör ner havregrädden, citronsaften, salt och peppar. Om soppan känns för tjock kan du tillsätta lite hett vatten till önskad konsistens.
  7. Toppa soppan med hackad bladpersilja vid uppläggningen. För att förhöja smaken ytterligare kan man också strö över lite näringsjäst. 

Om du är intresserad av att läsa om fördelarna med näringsjäst så kan du göra det i ett föregående inlägg ”Vad är näringsjäst och hur används den?”.

Krämig purjolök- och blomkålssoppa med röda linser

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Instagram

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close