Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Vad är näringsjäst och hur används den?

av | mar 31, 2021 | Blogg, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Näringsjäst eller Bjäst som på engelska heter nutritional yeast har letat sig in i många recept, inte minst veganska. Idag tänkte jag därför tillägna ett helt inlägg till detta speciella livsmedel. Jag går igenom vad det är och näringsinnehållet. Jag kommer även dela med mig av tips hur du kan använda näringsjästen i kosten för att förhöja både smaken och näringsvärdet.

Vad är näringsjäst och hur används den?

Vad är näringsjäst?

Näringsjäst är inget annat än torkad, inaktiv jäst. Det kanske inte låter speciellt spännande eller gott, men det är det faktiskt. Det är inte utan anledning som näringsjästen blivit så populär.

De ljusgula flingorna bjuder på en umamismak med en fyllighet som kan förhöja smaken av det mesta. För den som inte vet vad umami är räknas det som den femte grundsmaken utöver salt, sött, surt och beskt. Namnet kommer från de japanska orden ”umai” och ”mi” som översatt blir ”delikat” och ”smak”.

Vid framställning av näringsjäst används samma typ av jästsvamp som för bryggjäst vid öltillverkning. Under tillverkningsprocessen av näringsjästen inaktiveras den, så den förlorar sin jäsningsförmåga. Slutprodukten blir en ren kultur, med en rik smak och ett värdefullt näringsinnehåll.

Näringsvärdet av näringsjäst

Näringsvärdet av näringsjäst kan variera något mellan olika märken. Generellt är den rik på aminosyror, men framför allt är det en fantastisk naturlig källa till B-vitaminer. Näringsjäst innehåller även enzymer och nukleinsyrorna RNA och DNA. Man brukar även hitta en viss mängd mineraler som zink och selen.

Hälsofördelar med näringsjäst:

  • Rik källa till B-vitaminer
  • Bra källa till aminosyror
  • Umamismak
  • Mejerifri
  • Glutenfri
  • Sockerfri
  • Fri från tillsatser

Hur använder man näringsjäst?

Näringsjästens umamismak gör den mycket uppskattad och användbar. Smaken kan även förklaras som ”ostig” och lite nötaktig. Den gör sig därför mycket bra när du vill göra veganska ostsåser, vegansk färskost, vegansk parmesan, dippar och röror. Den är även god att tillsätta i grytor, soppor och andra rätter där du vill ha mer djup och ett smaklyft. Den är även uppskattad som en bordskrydda att sprinkla över det mesta.

Näringsjäst kan vara en fantastisk smakförstärkare i matlagning, men man ska vara medveten om att en del av näringen går förlorat vid upphettning. För att få det mesta ut av näringsvärdet så kan man istället använda den i kalla rätter eller som en krydda att strö över maten på tallriken.

Var kan man köpa näringsjäst?

Näringsjäst kan köpas på välsorterade hälsokostbutiker som Bodystore.com. Det finns olika märken och mina personliga favoriter är Rawfoodshop Näringsjäst Flakes och Bjäst flingor från Carls-Bergh Pharma. Brukar du använda dig av näringsjäst? Dela gärna med dig i en kommentar om du har några erfarenheter eller tips om näringsjäst.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Amelia

    Näringsjäst finns alltid hemma. 🙂

    Svara
  2. Carina

    Älskar näringsjäst. Kan äta det på typ allt. 🙂

    Svara
  3. Annie

    Älskar det! <3

    Svara
  4. Eva. E

    Har hört om näringsjäst innan och tänkt så många gånger att jag måste testa. Tack för påminnelsen.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Låt mig gärna veta vad du tyckte om du bestämmer dig för att prova. 🙂

  5. L.H

    Det är så gott!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close