Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Fruktremmar är enkla att göra, innehåller bara naturliga ingredienser och kan avnjutas med gott samvete. Här följer ett recept för fruktremmar med agar agar som gör dom lite mer geléaktiga och härligt sega i konsistensen.

Fruktremmar med Agar Agar

Detta behöver du:

  • 2 dl vatten
  • 1 tsk agar agar pulver
  • 3 dl jordgubbar eller andra bär/frukt som t.ex: hallon, blåbär, mango eller ananas (färsk eller frusen)
  • 10 urkärnade dadlar
  • 2 msk citronsaft

Gör så här:

  1. Blanda agar agar och vattnet i en kastrull och ställ åt sidan i cirka 10 minuter.
  2. Förbered smaksättningen. Använder du frusen frukt eller bär så börjar du med att tina dom. Mixa bären eller frukten helt slätt med hjälp av en matberedare. Använder du bär med små kärnor eller skal så blir det bäst om du silar den mixade saften. Mixa dadlarna och tillsätt bärsaften, citronsaften och mixa igen tills helt slätt.
  3. Låt blandningen med agar-agar och vatten sjuda på svag värme under omrörning tills du ser att agar agar löst upp sig helt och att det börjar tjockna och få en konsistens likt sirap. Det kan ta en stund, så ha tålamod.
  4. Ta av kastrullen från värmen, tillsätt smaksättningen och rör om ordentligt.
  5. Ta en skärbräda, lägg på ett bakplåtspapper och fördela gelén tunt, ca 2-3 millimeter. Ställ in i kylen i ett par timmar så det får stelna.
  6. Skär remmar med en vass kniv. Lägg remmarna på ett galler och låt dom torka i rumstemperatur under ett par timmar tills ytan känns torr.
  7. Fruktremmarna håller sig bra i kylskåp i cirka 2 veckor.

Agar agar som geleringsmedel

Agar agar är ett vegetabiliskt geleringsmedel som kallas “kanten” i Japan och används flitigt i det asiatiska köket istället för gelatin. Agar agar utvinns ur rödalger (ett slags sjögräs) och är både smak och doftfritt. Det finns att hitta både i form av flingor och pulver. Flingorna bör mjukas upp i kallt vatten eller annan kall vätska innan tillagning, annars finns det risk för att det klumpar sig. För att agar agar ska kunna bilda den geléaktiga konsistensen måste den värmas upp till en temperatur av 85 grader.

 

Relaterade inlägg:

6 Kommentarer

  1. Anne

    Kan tänka mig att dom blir sega och goda med agar agar! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, dom får en lite segare konsistens jämfört om man skulle göra fruktremmar utan agar agar.

      Svara
  2. Karin E

    Mums så gott!

    Svara
  3. Alexandra

    Tack för tipset! Skall provas.

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close