Mindfulness är ett förhållningssätt till livet som utvecklar uppmärksamhet, medkänsla och medveten närvaro i nuet. Det kan hjälpa oss att känna större harmoni, hantera stress och bli av med ångest och oro. Det kan även bidra att man får bättre perspektiv och fokus i livet.

7 övningar i mindfulness

Genom att träna upp sin mindfulness så kommer man att upptäcka att man har val i många fler situationer än man tidigare varit medveten om. Det kan lära oss att lägga energi på det som vi kan påverka och som har betydelse för oss och därmed göra fler medvetna val. Samtidigt blir vi också medvetna om det vi inte kan påverka och släppa taget. Som att t.ex älta om det förflutna som inte kommer att förändra det som hänt, utan enbart sluka mer energi från nuet. För att ta kontroll över sina tankar krävs övning. Här följer några metoder som du kan integrera i din vardag så att du kan utveckla större medveten närvaro.

Sittande mindfulness-meditation

Ett sätt att öva mindfulness är att utföra sittande mindfulness-meditation. Man sätter sig ner i en klassisk meditationsställning ”lotusställning” eller i en rakryggad position på en stol. Därefter gör man en ”kroppsscanning”, som innebär att man stegvis riktar uppmärksamheten till olika kroppsdelar. Börja med tårna och jobba dig uppåt över hela kroppen. Fokusera därefter på andningen en stund – djupa, långsamma och lugna andetag genom näsan.

Andas medvetet

Praktisera medveten andning kan man göra varsomhelst och närsomhelst. Det hjälper oss inte bara att bli medvetna och uppleva mer harmoni. Vår andning påverkar även vårt välmående och hälsa i allra högsta grad. Genom att lära sig andas rätt blir kroppen bättre syresatt, vi blir piggare, lugnare och mindre stressade. Rätt andning har även en stor betydelse för en bra matsmältning och ett välfungerande mage- och tarmsystem tack vare den stimulans som diafragma-andningen ger. Mer om olika andningstekniker kan du läsa om här.

Utför en rutinaktivitet i full medvetenhet

Utför en rutinaktivitet i full medvetenhet. Det kan vara i stort sätt vad som helst – att tvätta händerna, diska, vika tvätt eller knyta skorna. Fokusera på allt som aktiviteten innefattar – rörelser, ljud, doft och känslan.

Gående mindfulness

Gående mindulness är otroligt rogivande och kan vara ett alternativ till den sittande meditationen. Vi är ofta så upptagna av andra tankar att vi inte är medvetna om den faktiska processen när vi rör på oss. Börja gå i ett lugnt tempo för att hinna känna alla rörelser. Känn efter hur det känns i fötterna när du sätter ner den på marken, rörelserna i kroppen och din andning. Uppmärksamma hur dina andetag förändras när du börjar gå snabbare. Känn vinden genom håret, solens strålar mot din hud etc.

Medveten närvaro när du äter

”Mindful eating” innebär att bli medveten om sitt beteende kring mat. Hur man äter, vad man äter, varför man äter, hur man mår när man äter något och hur kroppen påverkas. Det handlar om alla beteenden kring mat som ofta hänger ihop med vanor, känslor och impulser. Genom medvetet ätande får man ett sundare förhållningssätt till mat, sin kropp och sig själv. Välj maten du äter med omtanke, inta dina måltider i en lugn och avstressad miljö, fokusera på smakerna, dofterna och texturen. Ät långsamt och tugga med omsorg. Mer om mindful eating kan du läsa om här.

Bli medveten om din kropp

Att fokusera på medvetenheten om sin kropp är något som man kan göra närsomhelst och varsomhelst. Uppmärksamma känslan av fötterna mot golvet. Hur det känns i dina händer när du håller i något. Vinden mot ansiktet, känslan i huden vid kyla och värme. Hur upplever du din kropp från insidan. Flytta din fokus och uppmärksamhet mellan olika kroppsdelar.

Medveten uppmärksamhet utanför din kropp

Bli medveten om händelser utanför din kropp och fokusera helt och hållet på din omgivning. Sätt dig på en bänk. Ställ dig på gatan eller någon annanstans där det finns rörelser runt omkring. Fokusera på alla sinnesintryck. Se på folk vad de gör och hur dom rör sig. Lägg märke till ljud, dofter och rörelser. Se dig runt och lägg märke till vad som sker i just det ögonblicket och se det för vad det är utan att analysera eller döma.

Genom att öva mindfulness så ökar vi förmågan att agera medvetet och vara närvarande i ögonblicket. Det kan hjälpa oss att bryta gamla invanda mönster och istället välja nya och mer genomtänkta lösningar. Det kan ge oss nya perspektiv, större sinnesro och lugn. Ett medvetet liv är ett rikare liv eftersom det gör oss närvarande i stunden. I och med att det bara är nuet som har en verklig mening, så lever vi lite mer när vi har fokus här och nu.

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Kerstin

    Bra inlägg och en fantastisk blogg du har!
    Jag stressade ihjäl mig under många år. Malde på tills dess att jag slutade se glädjen i tillvaron och en dag sa jag ifrån och ändrade mina rutiner. Jag lärde mig att bli mer närvarande och valde att må bra istället för att låta negativa tankar och stress ta över. Jag fick mer gjort och det blev roligt att göra det igen. 🙂 Idag tar jag vara på varje dag och kommer fortsätta göra så livet ut. Kram

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack för att du uppskattar min blogg! Underbart att höra att du tog tag och ändrade på ditt liv och rutiner. 🙂

      Svara
  2. Marika

    Tack för tipsen! Under min semester i sommar ska jag helt ägan mig åt att må bra. Äta hälsosamt, träna, rensa ut hemma och inom mig själv. Då ska jag prova att göra dessa övningar och många andra fantastiska tips du delat. Tack och kram.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Njut av din ledighet och ta hand om dig själv! Kram

      Svara
  3. Laila

    Underbara tips! Alla behöver mindfulness i sina liv. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close