Nyttigare lakritskola (vegan)

av | nov 15, 2018 | Blogg, Kost, Laktosfritt, LCHF, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 14 Kommentarer

Den här lakritskolan blev ljuvligt god och är relativt enkel att göra. Fri från mjölkprodukter och vitt socker, med en härligt seg konsistens och rik lakritssmak. En perfekt liten sötsak när man är sugen på något gott och rena drömmen för alla lakritsälskare.

Nyttigare lakritskola

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Mät upp kokosgrädde/havregrädde, fibersirap, kokossocker, kokosolja och vaniljpulver i en kastrull.
  2. Koka upp på medelhög värme under 5-10 minuter utan att röra om. Sänk sedan till medellåg värme. Det får inte vara för varmt, men det ska fortfarande bubbla på livligt. Rör om lite då och då, men inte för ofta eftersom det då finns risk för att den skär sig.
  3. Låt kolan sjuda i 30-40 minuter. Ju längre kolan kokar desto hårdare blir den. Det beror på att värmen stiger successivt och det är koktemperaturen som avgör hur hård kolan blir när den svalnar. Vid ca 125°C blir kolan mjuk. Vid 130°C blir kolan hård men lite seg i mitten. Det lättaste är alltså att använda en kökstermometer för att veta när den är klar. Om du inte har någon termometer så kan du göra kulprovet. Det innebär att du tar en liten klick av smeten i ett glas kallt vatten och ser om du kan forma den till en kula. När du kan göra det så är den klar. Låt smeten annars koka vidare tills den klarar testet.
  4. Precis i slutet rör du försiktigt ner lakritspulvret.
  5. Häll upp smeten i en form klädd med bakplåtspapper. Ca 20 x 20 cm är en bra storlek, eller lite större går bra.
  6. Ställ in formen i frysen i ca 30 minuter så att kolan sätter sig snabbt. Ta sedan ut den och ställ in den i kylskåpet under ett par timmar.
  7. Skär kolan i lagom stora bitar och förvara den därefter i kylen.

Fibersirap gold

Fibersirap gold skiljer sig mycket från annan sirap eftersom den innehåller hela 70 % prebiotiska fibrer som är bra för tarmen och endast 6 % sockerarter. Den är lika söt som sirap och är gjord av en växtfiber kallad isomalto-oligosackarid (IMO). Fibersirap är huvudingrediens i de populära Quest barsen och kan användas istället för annan sirap och sötning i desserter, bakning och matlagning när man vill dra ner på socker och kolhydrater. En omtyckt och flitigt använd produkt hos personer som äter enligt LCHF.

Relaterade inlägg:

 

14 Kommentarer

  1. Carina

    Så gott! Måste jag prova! <3

    Svara
  2. Anja W

    Tack för receptet, det ska sparas. Ser jättegott ut! 🙂

    Svara
  3. Kalle

    Det vattnas i munnen.:) Ska nog prova mig på att göra dom även då jag inte är någon stormästare i köket.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Se bara till att du kokar den som anvisningarna, så ska det nog gå bra. 🙂

      Svara
  4. Laila

    Tack för receptet!

    Svara
  5. Emma O

    Mums, va gott! 🙂

    Svara
  6. Anne

    Tack! Ska definitivt prova att göra dom.

    Svara
  7. Loren

    Gjorde kolan häromdagen och det blev jättegott! Tack för receptet. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så trevligt att du gjorde kolan och tyckte om den! 🙂

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close