Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Spirulina “den gröna mirakelalgen”

av | okt 8, 2016 | Blogg, Frukt-Grönt, Immunsystemet, Kost, Kosttillskott, Livsmedel, Superfoods | 1 kommentar

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Med sitt breda och unika näringsinnehåll har spirulina fått smeknamnet “den gröna mirakelalgen”. Vad som gör spirulina så unikt är dess innehåll av cyanobakterier som innehåller antibiotiska, bakteriehämmande ämnen. Dessutom är spirulina otroligt näringsrikt på enzymer, klorofyll, vitaminer, mineraler och inte minst på aminosyror.

Spirulina "den gröna mirakelalgen”

Upptäckt och traditionell användning av spirulina

Det finns totalt 35 olika arter av Spirulina, där Arthrospira platensis, är den mest använda och studerade arten. Det är en ogrenad, encellig spiralformat blågrön alg som tillhör cyanobakterierna. I en vattendroppe ryms 100-tals alger och där spirulina växer kan man se ett grönt geléaktigt täcke flyta runt på vattenytan.

Cyanobakterier, däribland Spirulina, har funnits på jorden i över 3,5 miljoner år. Dessa blågröna alger producerar syre, något som bidrog till att skapa gynnsamma förhållanden för utveckla liv på jorden. Spirulina har sedan länge varit en viktig föda på många platser runt om i världen och då främst i Amerika, Asien och Afrika. Aztekindianerna i Mexiko odlades spirulina redan på 1500-talet.

Spirulina växer vilt i Afrika och Mexiko i varma basiska vulkansjöar där de kan blomstra under mycket svåra förhållanden. På grund av detta har den förmågan att lagra stora mängder näringsämnen för att kunna försörja sig själv i svåra miljöer. Det är även anledning bakom algens unika och breda näringsinnehåll.

Intresset för Spirulina har på senare år ökat enormt. Detta har i sin tur medfört att man börjat odla mer, där de ledande producenterna idag är USA, Japan, Thailand och Indien. Exempel på en odling av spirulina är i Coloradoöknen i Kalifornien, som ligger i en mycket ren miljö långt ifrån luftföroreningar. Där växer spirulinan i mineralrikt, basiskt vatten från Klippiga bergen i stora bassänger. Efter det att algerna växt klart silas dom i stora nät. Därefter tvättas och sköljs spirulinan flera gånger innan den torkas till det blågröna pulvret.

Användning och näringsinnehåll av Spirulina

Spirulina har kommit att kallas för ”den gröna mirakelalgen” och ”havets naturliga penicillin”. Genom studier har man sett att Cyanobakterier kan bidra till att kroppens försvar mot virus och bakterier blir starkare (1), (2), (3), (4), (5). Förutom Cyanobakterier innehåller spirulina en unik sammansättning och betydande mängd näringsämnen. Spirulinaalgen består till 65 % av protein och innehåller hela tre gånger mer protein per viktenhet än nötkött, vilket gör algen till en komplett och bra vegetabilisk proteinkälla. Vidare är algen rik på enzymer, klorofyll, mineraler såsom kalcium, magnesium, järn och zink samt E-vitamin, C-vitamin, betakaroten och en rad olika B-vitaminer, inklusive vitamin B12. Biotillgängligheten av vitamin B12 från spirulina har dock diskuterats. För övrigt är biotillgängligheten av näringen i spirulina mycket hög. WHO (World health organisation) har kallat spirulina för ett av “superfödoämnena” på jorden och NASA tar med sig spirulina på sina rymdfärder för att det är en mycket näringsrik mat som tar liten plats. Spirulina är mycket populär bland idrottare och hälsomedvetna för att öka energin och näringstätheten.

Spirulina och andra andra alger används ofta vid detox på grund av dess kraft att stödja utrensningssystemet i kroppen (1) (6). Många upplever därför att det är bättre att börja med en mindre dos och successivt trappa upp till den rekommenderade dosen. Spirulina kan vara ett värdefullt komplement till en för övrigt bra kost för att öka näringstätheten och som en bra källa för aminosyror. Det kan även vara ett mycket värdefullt tillskott för personer som känner sig svaga, trötta eller utbrända som behöver mer energi.

 

Återförsäljare av ekologisk Spirulina hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Hypolipidemic, Antioxidant and Antiinflammatory Activities of Microalgae Spirulina: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2907180/

(2) Hernandez-Corona A et al. Antiviral activity of Spirulina maxima against Herpes simplex virus type 2. Antiviral Research 2002;56:279-285.

(3) Dillon JC et al. Nutritional value of the alga Spirulina. World Review of Nutrition and Dietics 1995;77:32-46.

(4) Ciferri O et al. The biochemistry and nutritional potential of Spirulina. Annual Review of Microbiology 1985;39:503-526.

(5) Ayehunie S et al. Inhibition of HIV-1 replication by an aqeuous extract of Spirulina platensis (Arthrospira platensis). Journal of Aquired Immune Deficiences Syndrome and Human Retrovirology 1998;18:7-12.

(6) Khan Z et al. Nutritional and therapeutic potential of Spirulina. Current Pharmaceutical Biotechnology 2005;6:373-379.

(7) Ciferri O. Spirulina, the edible microorganism. Microbiological Reviews 1983;47:551-578.

(8) Mani UV et al. Studies on the long-term effect of spirulina supplementation on serum lipid profile and glycated proteins in NIDDM patients. Journal of Nutraceutics 2000;2:25-32.

(9) Teas J et al. Algae – a poor man´s HAART? Medical Hypotheses 2004;62:507-510.

(10) Watanabe F et al. Characterization and bioavailability of vitamin B12-compounds from edible algae. Journal of Nutrition and Science of Vitaminology (Tokyo) 2002;48:325-331.

(11) Yang HN et al. Spirulina platensis inhibits anaphylactic reaction. Life Sciences 1997;61:1237-1244. 

 

Relaterade inlägg:

 

1 kommentar

  1. Nina Roshan

    Spirulina samt andra hälsokost produkter är framtidens nya mat. Viktigt att alla informeras om detta.

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close