Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Studerade egenskaper av grönt te

av | apr 17, 2020 | Blogg, Hälsa, Hjärt- och kärlhälsa, Huden, Hudvård inifrån, Stress | 6 Kommentarer

– I samarbete med WellAware – Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Wellaware.se –

Grönt te är något som man druckit under årtusenden för dess goda smak och för att främja hälsan. Modern forskning har visat att grönt te innehåller flera intressanta ämnen ur hälsoperspektiv.

Studerade egenskaper av grönt te

Näringsinnehållet av grönt te

Grönt te kommer från samma tebuske (Camelia Sinensis) som svart te och andra tesorter, men man tar tillvara på bladen lite annorlunda. Den stora skillnaden är att grönt te inte oxideras, vilket medför att näringen bevaras på ett annat sätt. Det gör att teet innehåller en speciellt typ av katekiner som kallas EGCG (Epigallokatekingallat), ett ämne som står för många av det gröna teets hälsosamma egenskaper.

Förutom EGCG innehåller grönt te även en stor mängd andra antioxidanter, flavonoider och polyfenoler som skyddar cellerna från nerbrytning och skador som fria radikaler kan orsaka. Man hittar även en betydande mängd teanin som främjar produktionen av alpha-vågor i hjärnan, vilket är anledningen till varför kan uppleva ett större lugn och förbättrad mental fokus av grönt te. Näringsinnehållet inkluderar även klorofyll och en viss mängd vitaminer och mineraler.

Studerade egenskaper av grönt te

Grönt te har blivit väl studerat och man har sett att de aktiva ämnena äger många potentiella hälsofrämjande egenskaper. Här följer några exempel på vad modern forskning har visat om grönt te.

För att minska stress och öka välbefinnande

Det finns en mängd studier som visar att grönt te kan bidra till ökat lugn och avslappning och därmed vara hjälpsamt vid stresshantering. Anledningen verkar vara att grönt te har förmågan att minska stresshormonet kortisol. Det är aminosyran l-teanin som finns i tebladen som står för den avstressande effekten (1). L-teanin stimulerar även produktion av serotonin, dopamin och GABA i hjärnan, vilket får oss att känna lugn och harmoni (2). På så sätt kan man uppleva bättre fokus och koncentration under dagen och att man sover bra på natten (3).

För hjärt-kärlhälsan

Ett stort antal studier och metaanalyser (4) (5) indikerar att grönt te kan skydda mot hjärt-kärlsjukdom. Vid en studie som inkluderade 40 530 japanska vuxna fann man att de deltagare som drack mer än fem koppar grönt te om dagen hade 26 procent lägre risk för att dö i hjärtattack eller stroke och 16 procent lägre risk för att dö av alla orsaker jämfört med människor som drack mindre än en kopp grönt te om dagen.

Vid en metaanalys kom man fram till att de personer som drack mest grönt te hade 28 procent lägre risk för kranskärlssjukdom än de som drack minst grönt te. Samtidigt såg man att svart te inte hade någon effekt på hjärt-kärlhälsan. En annan metaanalys som inkluderade 14 randomiserade, placebokontrollerade kliniska studier visade att grönt te signifikant sänkte LDL-kolesterol och triglyceridnivåer. Vid många av dessa studier intog deltagarna grönt te extrakt som innehåller koncentrerat av EGCG, istället för att dricka grönt te. Här vill jag också påpeka att man bör rådgöra med sin läkare innan man gör några större förändringar i sin kost om man är under medicinering.

För huden

Det är inte utan anledning att grönt te har kommit att kallas för en “anti-aging” dryck. Den höga koncentrationen av antioxidanter i grönt te motverkar skador som fria radikaler kan orsaka. Det skyddar våra celler, inklusive hudcellerna, som gör att vi inte åldras för snabbt.

EGCG i grönt te fungerar som en antioxidant och antiinflammatoriskt. Genom studier har man sett att grönt te kan bidra till att lindra akne och andra inflammatoriska tillstånd i huden och samtidigt balansera sebumproduktionen (6). Studier har även visat att grönt te kan skydda huden vid exponering av solens ultravioleta strålar och minska solskador och risken för hudcancer (7).

Detta är bara ett urval av områden där grönt te och dess aktiva näringsämnen blivit studerat. Om man vill inkludera grönt te i sin kost utan dricka stora mängder varje dag kan ett tillskott av grönt te extrakt vara ett bra alternativ. WellAware Grönt te extrakt innehåller inget annat än just grönt te extrakt.

 

Källor och Referenser:

(1) Referens: Anti-Stress, Behavioural and Magnetoencephalography Effects of an L-Theanine-Based Nutrient Drink: A Randomised, Double-Blind, Placebo-Controlled, Crossover Trial. White DJ1, de Klerk S2, Woods W3, Gondalia S4, Noonan C5, Scholey AB6. Nutrients. Jan 2016.

(2) The neuropharmacology of L-theanine(N-ethyl-L-glutamine): a possible neuroprotective and cognitive enhancing agent. J Herb Pharmacother. 2006;6(2):21-30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17182482

(3) Juneja, L. R., Chu, D. C., Okubo, T., Nagato, Y., & Yokogoshi, H. (1999). L-theanine—a unique amino acid of green tea and its relaxation effect in humans. Trends in Food Science & Technology, 10(6), 199-204.

(4) Green tea consumption and risk of cardiovascular and ischemic related diseases: A meta-analysis. https://www.internationaljournalofcardiology.com/article/S0167-5273(15)00025-X/fulltext

(5) Green tea may lower heart disease risk. https://www.health.harvard.edu/heart-health/green-tea-may-lower-heart-disease-risk

(6) Green Tea and Other Tea Polyphenols: Effects on Sebum Production and Acne Vulgaris. Published online 2016 Dec 29. doi: 10.3390/antiox6010002. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5384166/

(7) Tea Polyphenols for the Prevention of UVB-induced Skin Cancer. Published online 2017 Nov 20. doi: 10.1111/phpp.12356. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5774988/

 

Relaterade inlägg:

6 Kommentarer

  1. Karina

    Matcha är en favorit!

    Svara
  2. Amanda

    Älskar grönt te och dricker en kopp eller två varje kväll. Verkligen det bästa sättet att varva ner och jag sover så bra.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Grönt te ska verkligen inte underskattas för de lugnade och avslappnande egenskaperna.

      Svara
  3. A.W

    Fantastiskt bra för att känna lugn och avslappning.

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close