Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– I samarbete med Wellaware – Sidan innehåller reklam genom länkar till Wellaware.se – 

Spirulina är en blågrön mikroalg med en mycket imponerande näringsprofil. Faktum är att den kommit att kallas för ”naturens perfekta mat”. Med alla dess nyttigheter är spirulina idag en mycket älskad “superfood”.

Så näringsrik är spirulina

Vad är spirulina?

Spirulina tillhör cyanobakterierna. Det finns totalt 35 olika arter av spirulina där Arthrospira platensis är den mest använda. Namnet betyder ”liten spiral” på latin, som den har fått pågrund av sin spiralform och lilla storlek. I en enda vattendroppe får det plats flera hundra spirulinaalger. Den innehåller rikligt med fotosyntetiska färgpigment, både gröna (klorofyll) och blåa (fykocyaniner). Idag är spirulina en av de mest studerade och omtalade superfoods tillsammans med sin släkting chlorella. 

Spirulina är mycket rik på lättupptaglig energi och näring. Med ett innehåll på över 100 olika näringsämnen tillhör den en av de mest näringstäta och bredspektriga födoämnen (1). På FN:s matkonferens i Rom 1974 presenterades spirulina som framtidens mat. WHO (World health organisation) har kallat spirulina för ett av “superfödoämnena” på jorden och NASA tar med den på sina rymdfärder eftersom är väldigt näringsrik och tar liten plats (2).

Spirulinas intressanta näringsinnehåll

Spirulina är som sagt en av naturens mest koncentrerade näringskällor – rik på vitaminer, mineraler, proteiner, enzymer, fettsyror och en mängd andra viktiga näringsämnen. Det är inte för intet som spirulina kommit att kallas ”naturens perfekta mat”. Här följer kort om några intressanta och hälsofrämjande näringsämnen som kan hittas i spirulina.

Vitaminer – Innehåller samtliga vitminer med undantag för D-vitamin.

Mineraler – Rik på mineraler och då i synnerhet magnesium, kalium, natrium, mangan, jod, fosfor, krom och molybden.

Aminosyror – Innehåller cirka 65 procent protein, 18 olika aminosyror inklusive alla essentiella.

Enzymer – Rik på matsmältningsenzymer, vilket gynnar mag-tarmsystemet, matsmältningen och näringsupptaget.

Fykocyanin – Det blåa färgpigmentet är ett proteinkomplex som har starka antioxidativa egenskaper. Studier har även visat att ämnet fungerar antiinflammatoriskt genom att hämma produktion av inflammatoriska signalmolekyler (3).

Klorofyll –  Det gröna färgpigmentet fungerar som ”växternas blod” och är i sin kemiska struktur väldigt likt människans hemoglobin. Medan hemoglobinet är byggt runt en järnatom är klorofyll byggt runt en magnesiumatom. Klorofyll fungerar bloduppbyggande, bidrar till syreupptaget och näringsomsättningen.

SOD (superoxiddismutas) – Ett viktigt enzym och en kraftig antioxidant. Superoxider är den vanligaste formen av fria radikaler i vår kropp och SOD är det enzym som bryter ner dessa. SOD bidrar därmed till att skydda kroppens celler.

MP (Mykopolysackarider) – Detta är lättsmälta komplexa kolhydrater som tillsammans med proteiner finns i algens cellväggar. Dessa kraftfulla föreningar bidrar till att stärka bindväven i kroppen så att den blir mer elastisk och smidig. Man har även sett att MP har en inflammationsdämpande effekt och gynnar hälsosamma blodfetter.

Att inkludera spirulina i kosten

Spirulina är ett fantastiskt livsmedel för att öka näringstätheten i kosten och ett bra komplement till en annars varierad och hälsosam kosthållning. Algen finns både att köpa i pulverform och tablettform. Eftersom spirulina har en mycket speciell smak föredrar många tabletter framför pulver. WellAware ekologiska spirulina i tablettform kan du köpa här.

 

Källor och Referenser:

(1) Nutritional and Healthical Aspects of Spirulina (Arthrospira). https://www.researchgate.net/publication 288670102_Nutritional_and_Healthical_Aspects_of_Spirulina_Arthrospira_for_Poultry_        Animals_and_Human

(2) Abrams, karl J. Algae to the rescue. Everything you need to know about nutritional blue-green algae, 2:nd  edition October, 1996.

(3) C-phycocyanin: a biliprotein with antioxidant, anti-inflammatory and neuroprotective effects. Curr Protein Pept Sci. 2003 Jun;4(3):207-16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12769719

 

Relaterade inlägg:

 

10 Kommentarer

  1. Kattis

    Smakar verkligen inte gott! Tur att det finns tabletter.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, många har svårt för smaken. Tabletter är väldigt praktiskt.:)

      Svara
  2. E.O

    Tar greens varje dag. Brukar variera mellan olika sorter. 🙂

    Svara
  3. Sarah

    Så näringsrikt. Tar spirulina varje morgon. 🙂

    Svara
  4. Anne

    Tack för tipset och en inspirerande blogg!

    Svara
  5. Mia

    Äter spirulina och chlorella varje dag. Så bra!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close