Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Ugnsrostad spetskål – snabbt och enkelt

av | nov 9, 2021 | Hälsa, Kost & Näring, Recept - Vegetariskt & glutenfritt | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Har du testat att göra ugnsrostad spetskål? Supergott tillbehör som passar till det mesta. Dessutom är det väldigt enkelt att göra och snabbt går det också.

Ugnsrostad spetskål - snabbt och enkelt recept

Själv älskar jag alla sorters kål och använder dom flitigt när det är säsong. Spetskål är inget undantag och om du inte har provat att göra ugnsrostad spetskål så har du verkligen missat något. Krydda efter tycke och smak. Jättegott med lite citron och /eller färska örter som till exempel timjan, persilja eller dill, beroende på vad du ska servera den till. Vill du göra det enkelt för dig så blir det även jättegott med bara lite salt och peppar. Ett tips för ett fantastiskt gott örtsalt är Reneé Voltaire EKO Örtsalt Ramslök som verkligen kan förhöja smaken i de flesta maträtter.

Ingredienser för ugnsrostad spetskål:

  • 1 st Spetskål
  • Olja alternativt smör/ghee
  • Havssalt/örtsalt och svartpeppar
  • Eventuellt lite färska örter, citronsaft och citronzest

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Skölj kålen och skala av de yttersta bladen om dom inte är fina.
  3. Dela spetskålen i 4 klyftor och lägg på en plåt.
  4. Ringla över olja och krydda med örtsalt/havssalt och nymalen svartpeppar.
  5. Rosta i mitten av ugnen i cirka 15-20 minuter, eller tills spetskålen fått fin färg.
  6. Om du vill kan du toppa med färska örter och/eller citronsaft och citronzest innan servering.

Kort om spetskål

Svensk spetskål är i säsong från ungefär juni till december. Den kan ätas både tillagad och rå i sallader. Den första spetskålen på sommaren har så spröda blad att den kan ersätta salladsblad. Förutom att ugnsrosta spetskålen så kan den snabbstekas, ångkokas, strimlas och användas i wokrätter etc.

Spetskålen är inte lika kompakt i strukturen som vitkål, utan det är rätt så luftigt mellan bladen. Den har också en lite mildare kålsmak, vilket uppskattas av många.

Näringsmässigt är den främst rik på vitaminerna A, K och C, samt mineralerna kalcium och järn. Den innehåller även rikligt med kostfibrer vilket din mage kommer att tacka dig för.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Emma

    Har aldrig rostat spetskål, men det ser ju väldigt gott ut. Ska absolut göra det. Tack för tipset.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så gott Emma! Du borde verkligen testa. 🙂

  2. Malin

    Så gott! Älskar spetskål. <3

    Svara
  3. Gunilla

    Åh det var länge sedan jag gjorde rostad spetskål. Så gott! Tack för påminnelsen måste jag göra i helgen. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det fantastiskt gott! 🙂

  4. Carro

    Älskar spetskål! Ska köpa idag. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så gott! Gäller att passa på under säsongen. 🙂

  5. Laila

    Mums! En favorit. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close