– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Grönkålschips kan du äta med riktigt gott samvete. Dom är inte bara extremt enkla att göra, dom är dessutom otroligt goda. Ja, rent ut sagt ruskigt goda!

Krispiga grönkålschips recept

Detta behöver du:

  • 200 gram grönkål
  • En skvätt vegetabilisk olja (var sparsam, “less is more” i det här fallet)
  • Örtsalt

Jag använde mig av ekologisk grönkål och smakneutral kokosolja för att göra grönkålschipsen. Kryddningen jag valde att använda var Reneé Voltaires örtsalt ramslök – ett ekologiskt örtsaltet som verkligen är riktigt, riktigt gott.

Så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 125 grader.
  2. Skölj grönkålen noga och skär bort alla grova stjälkar. Riv bladen i lagom stora bitar. Tänk på att dom krymper rejält i ugnen så gör dom inte för små.
  3. Lägg grönkålsbitarna i en skål, strö över örtsalt och ringla över lite olja. Det behövs bara en liten skvätt som sagt. Massera in oljan och örtsaltet på bladen.
  4. Sprid ut grönkålen på en plåt täckt med bakplåtspapper. För 200 gram grönkål kommer du att behöva 2 plåtar.
  5. Låt chipsen torka i ugnen tills de är riktigt krispiga, vilket tar cirka 30-40 min.

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Lisa

    Smarrigt. Försökte göra dessa för nån månad sedan men gjorde precis det misstaget att riva dem i för små bitar. Blev bara en plåt med finaste.
    Får försöka igen

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, dom krymper rejält så man får inte riva dom för smått.

      Svara
  2. Eva-Lena

    Tack för tipset, det ska jag absolut prova att göra.

    Svara
  3. Mia

    Grönkålschips är verkligen fantastiskt gott 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close