Skapa din personliga läkande kost!

by Mikaela Bjerring on 5 oktober, 2017 · 2 comments

in Blogg, Gästbloggare, Inflammation - Antiinflammatoriskt, Kost, Mage - Tarm


Många idag har reaktioner mot maten de äter utan att veta om det. Gluten, mjölk, soja eller andra vanliga livsmedel kan ligga bakom många symtom på ohälsa. Med hjälp av en elimineringsdiet kan du ta bort det som stör immunförsvar och tarm och skapa din personliga läkande kost.

Skapa din personliga läkande kost
Inte hört talas om begreppet elimineringsdiet förut? Det är en metod för dig som en gång för alla vill ta reda på hur kosten du äter påverkar hälsan! Du plockar först bort ett gäng med livsmedel som man vet av forskning och erfarenhet kan ligga bakom diffusa symtom som huvudvärk, magproblem, ledvärk, trötthet med flera. Du fyller på med härlig, näringsrik mat och stärker dessutom mag-tarmhälsan. När det sedan gått en tid, minst två veckor, börjar du återintroducera livsmedlen ett och ett för att se vilken mat du mår bra av att äta. Jag som gästbloggar idag heter Katarina Hagberg och har tillsammans med Victoria Carinci skrivit en bok som steg för steg berättar hur du gör en elimineringsdiet: Clean Reset : 3 effektiva steg till din läkande kost .

Smygande och diffusa reaktioner på mat

Vad pratar vi om för slags reaktioner här egentligen? Mestadels är det fördröjda reaktioner på mat som skiljer sig från de allergiska som är med omedelbara. Symtomen på matöverkänsligheter är ett väldigt brett spektrum och kan vara allt från som huvudvärk, låg energi, hudproblem, ledvärk med flera.

En fördröjd reaktion kallas så därför att du kanske inte märker någon negativ effekt förrän upp till tre dagar efter att du ätit livsmedlet. Äter du ost på måndagen är det inte säkert att du får migränattacken förrän på onsdagen. Två veckor, eller mer om du behöver det, på en Clean Reset gör kroppen lugn och många symtom blir bättre. Inflammation minskar och immunförsvaret samlar kraft när det inte ständigt är retat längre. Efter det kommer du tydligare att märka på kroppen hur den reagerar på olika mat. Då är det dags att börja prova vilka livsmedel du ska behålla i din kost och vilka du inte mår bra av. Viktigt är att göra återintroduktionen som ett experiment, metodiskt och systematiskt för att du inte ska behöva gissa. Ta ett livsmedel och ät av det under tre dagar. Känn efter hur du mår. Lyssna på kroppen om den vill ha livsmedlet eller inte.

Viktigt att lägga till näringsrik mat

Vill du läka och må bättre på lång sikt är det en sak vad du ska ta bort. Minst lika mycket handlar om vad du lägger till och att läka mag-tarmkanalen. Vi föreslår att du tänker på följande när du skapar din läkande kost:

1. Plocka bort maten som stör (se lista längre ner). Här handlar det många gånger om att plocka bort sånt som ger kronisk låggradig inflammation som socker, gluten, alkohol med flera. Men här finns också citron och nattskatteväxter som för vissa har en retande effekt på mag-tarmkanalen. Flera av livsmedlen som plockas bort är nyttiga – förutsatt att du tål dem! Målet är alltid att du ska kunna äta så många olika livsmedel som möjligt. Därför – om du upptäcker att du mår dåligt av till exempel ägg som egentligen är ett toppenbra livsmedel kan du hålla upp en period medan du äter näringsrikt och reparerar tarmen. Därefter provar du att äta ägg igen

2. Boosta med massor av näring. Om en elimineringsdiet handlade bara om vad du tar bort skulle det snabbt bli väldigt tråkigt. Bättre istället att fokusera på alla fina råvaror som finns kvar som du dessutom får äta hur mycket du vill av tills du blir mätt och belåten. Grönsaker, kött och fisk (gärna inälvsmat!), rotsaker, fina fetter, frukt med mera. Den här listan är lång men du kan läsa mer i Clean Reset.

3. Läk tarmen och balansera tarmfloran. Många har idag en irriterad och till och med läckande tarm eller en bakterieflora som innehåller för många skadliga bakterier. Mag-tarmhälsan är en central del av välmåendet och därför bör varje ansträngning för att läka kroppen och förbättra hälsan också lägga fokus på magen.

Utesluts under Clean Reset

Här är de livsmedel som forskning och erfarenhet visar är de vanligaste att skapa problem.

  • Alkohol
  • Choklad och kakao
  • Citrus
  • Gluten och vete
  • Jäst
  • Koffein och kaffe, inklusive svart och grönt te
  • Rött kött och fläskkött
  • Majs
  • Mjölkprodukter
  • Nattskatteväxter som potatis och tomat
  • Nötter
  • Raffinerade vegetabiliska oljor
  • Sesamfrö
  • Skaldjur
  • Socker
  • Soja
  • Tobak
  • Ägg
    OBS! Flera av livsmedlen på listan är naturligtvis nyttiga – förutsatt att du tål dem.
    Läs mer om boken HÄR

 


Katarina Hagberg Dagens gästbloggare Katarina Hagberg är frilansskribent inom medicin och hälsa och driver Fysiomedia. Katarina är medförfattare till boken "Clean Reset - 3 effektiva steg till din läkande kost". Hon har en magister i Biomedicin från Karolinska Institutet och har studerat vid Poppius Journalistskola.

 



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Jenny oktober 17, 2017 kl. 07:14

Antiinflammatorisk kost är det bästa man kan göra för att må bra!

Svara

2 Mikaela Bjerring oktober 17, 2017 kl. 07:44

Ja, så är det! Inflammatoriska tillstånd i kroppen ligger bakom många sjukdomstillstånd.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: